ROMAN/DAC

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
sabysebastian
Nou venit
Nou venit
Posts: 3
Joined: 04 Jan 2022, 19:10

Re: ROMAN/DAC

Post by sabysebastian »

Broșură Roman, probabil 93/94
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

In sfarsit si o veste buna : marca DAC renaste .
E drept , sub o alta forma , dar in acelasi domeniu .
https://inginerul.com/industia-la-zi/in ... a-pe-piata
https://dac.ro/
De mentionat prezenta in echipa a ing. Dorian Igescu , un om care chiar a incercat sa relanseze industria auto in Romania .
Le urez succes - dar in Romania nimic nu e simplu .
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

ROMAN refuza sa moara .
Jos palaria in fata daruirii acelor oameni .
https://inginerul.com/industia-la-zi/fa ... man-22-230
roman 22 230 model 2025.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2069
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: ROMAN/DAC

Post by flo »

Nu poate fi deschis!

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

flo wrote: 08 Dec 2025, 21:02 Nu poate fi deschis!
Vad ca a fost sters .
https://inginerul.com/
Nu mai functioneaza nici link-ul post-ului de pe facebook ( il salvasem la " marcadores " ) .
Daca ai facebook , incearca pe :
https://www.facebook.com/people/Inginer ... 954705809/
https://www.facebook.com/groups/253122566053546
Acolo le-am gasit si eu in weekend .
Sau aici , vad ca inca e vizibila foto :
https://scontent.fclj3-1.fna.fbcdn.net/ ... e=693BC52D
Google il gaseste inca
https://www.google.com/search?q=roman+2 ... s-wiz-serp

Motorul era Cummins ( daca imi amintesc bine ) , avea in plus rezervor de AdBlue
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

A fost livrata prima autobasculanta 𝗗𝗔𝗖 𝟵𝟬𝗧𝗘𝗙.𝗢𝗛
https://www.facebook.com/reel/769461569507293
Stirea :
https://dac.ro/stiri/2025/12/02/78/


DAC-90TEF.OH-vedere-2-1024x768 (1).jpg
Date tehnice

• Greutate proprie: 34 t
• Greutate totală: 90 t
• Panta maximă de urcare: ≥30%
• Viteza maximă: 40 km/h
Dimensiuni exterioare
• Lungime totală: 9005 mm
• Lățime totală: 3600 mm
• Înălțime totală: 4100 mm
• Ampatament: 3850 + 1500 mm
• Ecartament față: 2840 mm
• Ecartament spate: 2610 mm
• Gardă la sol: 315 mm
• Rază minimă de bracaj: 11,5 m
Motor electric
• Model motor: EK225700PMS
• Tip: Motor sincron cu magneți permanenți
• Putere nominală: 2×225 kW
• Putere de vârf: 2×300 kW
• Cuplu nominal: 2×460 Nm
• Cuplu maxim: 2×700 Nm
• Tensiune nominală sistem: 576 VDC
• Grad de protecție: IP68
• Grad de izolare: H
Transmisie
• Tip: AMT
• 7 trepte – rapoarte: 27.732 / 21.502 / 16.188 / 12.595 / 9.593 / 7.396 / 5.575
Baterie
• Tip: Litiu Fier Fosfat (LFP)
• Tensiune: 579.6 V
• Capacitate totală: 350.1 kWh

La DAC 90TEF.OH, în România se realizează:
• Șasiul și structurile metalice (inclusiv bena)
• Integrarea sistemelor electrice și de tracțiune
• Arhitectura electrică și software-ul de control
• Transmisia și adaptarea pentru exploatări grele
• Testarea, omologarea și servisarea locală
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by NNnicusor on 09 Dec 2025, 17:25, edited 2 times in total.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

A fost livrat primul DAC Aerobus 14.100
https://www.facebook.com/photo/?fbid=12 ... 4093312463
https://www.facebook.com/reel/2727601857592297

Pagina de facebook a firmei
https://www.facebook.com/people/Autoveh ... 093312463/

590801072_122102799003136443_4313900021931619650_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1492
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: ROMAN/DAC

Post by dragospetres »

Deci s-au cumparat drepturile de proprietate intelectuala asupra marcii DAC.Ca imagine,ca sa arati cine esti, ar fi trebuit pornit de la cele doua prototipuri incepute si nefinalizate de uzina brasoveana:DAC 8.130 HAE si DAC 2.65.De ce pomenesc de imagine:a nu se uita cum s-au realizat camioanele"23 August'',cu elemente mecanice de la unii si altii,dar impactul l-a realizat caroseria proprie.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 11 Dec 2025, 20:12 Deci s-au cumparat drepturile de proprietate intelectuala asupra marcii DAC.Ca imagine,ca sa arati cine esti, ar fi trebuit pornit de la cele doua prototipuri incepute si nefinalizate de uzina brasoveana:DAC 8.130 HAE si DAC 2.65.De ce pomenesc de imagine:a nu se uita cum s-au realizat camioanele"23 August'',cu elemente mecanice de la unii si altii,dar impactul l-a realizat caroseria proprie.
Dragos,
Daca din industria Ro ne-a mai ramas doar discutia , hai s-o facem .
Nu stiu daca s-a cumparat doar marca DAC sau si drepturile de autor/documentatia pentru vehicule .
Multa documentatie a fost distrusa . S-a vazut la firma Tractorul U 650 Brasov ... de la Baicoi ca au fost cumparate drepturile si documentatia si oarece forme de turnare + SDV de la Flavus , cel putin asa s-a spus la vremea respectiva . Si acum sunt ale cetateanului egiptean care le-a cumparat .
La Roman turnatoria a fost vanduta si taiata cu tot cu multe din forme , instalatia de galvanizare a cabinelor data la fier vechi etc.
Ai vazut si tu .Mai sunt 4 hale .

La DAC-ul nou / autobuz , vad ca au fost realisti , au construit ce pot vinde .
Ca din kit , ca au decupat/sudat aici , nu stiu .
Poate ca vor detalia , datele tehnice le am de la comentariile de pe facebook .
Dar atat se mai poate . Componente electronice nu mai producem , ultimele de care stiu erau ceva LED-uri auto la Microelectronica si ceva componente de inalta frecventa pentru focoase de proximitate la Curtea de Arges .

Despre DAC 2.65 s-a vazut ca nu a fost cumparat de MI , MApN .
Au preferat sa importe " banana split " si altele asemenea ( ba impingeau cu mana soldatii trimisi sa ajute la inzapeziri , ba la BN-2-ul cazut in Apuseni au ajuns cei de la clubul Transilvania off-road ) .
Si din ce vad se merge pe mai rau , exista conditii la contracte gen cifra de afaceri a producatorului sau sa fi fost cumparat de minim 2 armate NATO .
Nu stiu daca mai au matritele pentru caroserie la Brasov , SefuMic vad ca nu a mai intrat pe forum .
Contactele mele de la Brasov - tot mai greu sa dau de cineva - unii au plecat din fabrica , unii au plecat din tara , unii de pe aceasta lume .
Unimog-ul romanesc il vad fara sanse . Inafara probleme cu forme , documentatie , SDV , mai exista contextul local .Politic . Se merge pe import , mai pica un os de ros pentru reprezentante .

Si nu cred ca mergem spre mai bine : uita-te te rog la comentariile post-ului cu basculanta de pe facebook DAC , am gasit inclusiv vechi postaci de profesie care injura tot ce se produce in tara .
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2069
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: ROMAN/DAC

Post by flo »

Despre DAC 2.65 s-a vazut ca nu a fost cumparat de MI , MApN .
Au preferat sa importe " banana split " si altele asemenea ( ba impingeau cu mana soldatii trimisi sa ajute la inzapeziri , ba la BN-2-ul cazut in Apuseni au ajuns cei de la clubul Transilvania off-road ) .
Si din ce vad se merge pe mai rau , exista conditii la contracte gen cifra de afaceri a producatorului sau sa fi fost cumparat de minim 2 armate NATO .
Draga Nicu,
sa fim rigurosi: MAI si Armata nu cumpara asa cum o face un particular. Am mai explicat asta. Nici nu importa. Este un neadevar. Lanseaza o procedura de achizitie publica care are conditii , in mod firesc, de calificare. Este firesc sa se solicite dovezi ca furnizorul are capacitatea tehnica sa produca in termen cantitatea ce se va contracta, ca poate asigura asistenta tehnica (uneori in teritoriu), ca este solid financiar, ca nu are datorii la stat, etc. Ele sunt in general conditii armonizate cu reglementarile UE. Pt produsele speciale sunt si alte conditii.
Am mai amintit de faptul ca Roman nu numai ca nu fost interesati sa intre in posesia caietului de sarcini cand pompierii au achizitionat autocamioane. Vorbesc de anul 2016. Dar nu am reusit nici macar sa-i contactam pt a participa la sedintele de documentare si lansare a intentiilor. Ulterior am aflat ca cineva de pe acolo afirmase ceva de genul: Nu are rost. Stiu ce producem dar au mofturi.
Mofturile constau in faptul ca se dorea arcuri eliptice, parbriz lipit, cabina protejata contra coroziunii (erau acceptate vreo doua metode). Sa fim sinceri, doar Ford din Turcia nu indeplinea chestia cu arcurile. Dar acestia nu doreau atunci sa concureze pe IVECO.

Sa nu uitam ca cei de la Moreni au tot insistat cu un transportor care nu atingea nivelul de protectie dorit. Cand au reusit sa realizeze o cutie blindata despre care testele proprii ar fi spus ca atinge nivelul cerut, nu au avut capaciatea sa gaseasca un partener pt motoare, in sensul de a se asigura prin ei ,cei de la Moreni, service-ul.

Este un domeniu in care nu reusesti singur daca esti producator mic. Sansa este sa colaborezi cu un peste mare, care evident ca isi pastreza partea leului.

Daca DAC reuseste sa exporte, jos palaria! Ca asta e relevant.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 613
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: ROMAN/DAC

Post by NNnicusor »

flo wrote: 12 Dec 2025, 22:37
Si din ce vad se merge pe mai rau , exista conditii la contracte gen cifra de afaceri a producatorului sau sa fi fost cumparat de minim 2 armate NATO .
Draga Nicu,
sa fim rigurosi: MAI si Armata nu cumpara asa cum o face un particular.
De fapt nu cumpara deloc , desi au avut de unde
https://www.youtube.com/watch?v=NJuwueHGRHMc
Asa s-a distrus industria auto .
Pas cu pas .
Iar incendiul de la Crevedia mie personal mi-a aratat ca " mofturile " au ajutat destul de putin .
Doar au scos din competitie Brasovul .
Cu Moreniul la fel , realitatea este statul roman cu doua sute de miliarde datorie pentru borduri, panselute , sinecuri etc. nu a gasit sase sute de mii de euro pentru realizarea prototipului .

MApN se plangea de DAC-urile invechite , neecologice , iar dupa accidentul cu trei morti si nefiabile .
DAC 665 are 4 sisteme de franare :
-frana de serviciu , pe toate rotile
-frana de stationare , pe puntile spate
-frana de siguranta , pe puntea fata
-frana de motor pe galeria de evacuare
A verificat soferul sistemul de franare ?
Dar soferul stia sa conduca ?
Azi-vara accident cu barca in Delta , morti , carmaciul angajat armata .
Accidentul 2013 cu autocarul din Muntenegru , soferul angajat interne .
Un ficior cu 20 de ani mai tanar ca mine , Jose il cheama , mi-a demonstrat cum se coboara Pirineii cu camioneta 4x4 interventii LEA numai in frana de motor si reductoare .


Am mai avut asemenea discutie si la topicul pompieri .
De aceea rog inca o data un admin sa mute ambele discutii la topicul de politica .

P.S.
In Men in black aveau dreptate : ca sa afli stirile citeste presa de scandal .
In presa on-line nationala nu , dar la stirile locale am vazut ca si vehiculele noi MApN / MI au accidente .
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2069
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: ROMAN/DAC

Post by flo »

Draga, industria auto s-a distrus daca privim la Rocar, ARO sau ROMAN. Daca ne uitam la Dacia, Ford se vede altfel. Azi, cei doi produc la o valoare (evident actualizata) mult peste ce vindea toata industria auto de dinainte de 1989. Nu mai vorbesc de producatorii de piese si subansamble.
Cum au scos din competitie pe ROMAN? Tu nu vrei sa intelegi ca la multe din licitatii nu participau? Nu armata sau internele trebuie sa fie preocupate de o afacere privata.
Dragule , in 2014 si mai apoi 2015 ROMAN nu reusea sa produca 50 de autocamioane in 6 luni. Adica nici 10 buc pe luna.
Incendiul de la Crevedia ce mofturi ar fi trebuit sa ajute? Sincer nu inteleg ce legatura are cu industria auto faptul ca unii se jucau cu gazul intr-o curte. Curte privata in care nici politia nu putea intra. Exceptie at fi facut politia locala, dar e alt subiect.

Da, sunt accidente, au fost si vor mai fi. Cum salarizarea e mai putin atragatoare si calitatea personalului va scadea. Cei doi lucrau in afara orelor de program. In mod normal lucru interzis. Se inchid ochii fiindca altfel pleaca soferii. Si uite asa sunt rupti de oboseala si in unitate si la privatul la care lucreaza. O gramada de politisti sunt taximetristi, instructori auto sau soferi pe santiere in afara turelor. La fel pompieri, jandarmi sau militari de la MApN. Sa vezi si la scafandrii .
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4711
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: ROMAN/DAC

Post by ardeleanu »

Mare dreptate ai flo...
Din pacate, se intampla acelasi lucru cam peste tot... totul s-a transformat intr-o cinica cautare a profitului maxim indiferent de modul in care acesta este realizat.
Pe aici, firme particulare, tot mai multe controlate de fonduri de investitii straine, sunt lichidate nu pentru ca nu fac profit, ci pentru ca nu fac suficient profit (fondurile cer un minim de 10% anual).
Statul a inceput sa faca la fel, minimizeaza cheltuielile la sanatate, scoala, armata etc indiferent de consecinte. Pe de alta parte, unele firme particulare capata de la stat sume exorbitante pe diverse motive.
Si ca sa revenim la Roman, cum sa cumpere armata dotare esentiala de la o firma care de abia supravietuieste si care este dependenta in totalitate de elemente esentiale de provienenta externa?
Ce capacitate de productie are Roman acum? Este capabila sa asigure intretinerea la cateva mii de camioane? Si intrebarile pot continua...

Post Reply