Tractorul romanesc..
- aztec
- Incepator
- Posts: 27
- Joined: 11 Dec 2006, 21:03
- Location: Bucuresti
Tractorul romanesc..
Tractorul romanesc-Trecut si prezent -- de Dr. ing. Vasile POPESCU
Constructia de tractoare in tara noastra a inceput mai tarziu decat in alte tari europene. In anul 1938, se gaseau in agricultura romaneasca mai putin de 4.000 de tractoare, de diferite tipuri, toate din import si raspandite pe terenurile marilor mosieri. Toate lucrarile in agricultura se executau cu tractiunea animala si munca manuala.
De ce nu s-au construit tractoare in perioada mult trambitatei prosperitati interbelice? Pentru ca peste 80% din populatie traia in mediul rural si din aceasta 88,5% erau analfabeti; un grup restrans de mosieri (0,8% din populatie) detinea 32,2% din suprafata arabila a tarii; productia de cereale nu depasea 800-1.000 kg/ha; se exporta ceva grau, este adevarat, cel obtinut de mosieri si o parte din putinul realizat de tarani; pentru tarani, graul era produsul pe care obtineau ceva bani pentru a-si cumpara sare, gaz si alte produse de stricta necesitate. Isi opreau 1-2 saci cu grau pentru a-l macina de Paste si de Craciun, restul il vindeau; produse ca uleiul, zaharul, orezul s.a. erau de mare lux; ca grasime foloseau numai untura de porc, care trebuia sa le ajunga de la un Craciun la celalalt. Cam aceasta era prosperitatea interbelica pentru peste 80% din populatia tarii. Venitul national pe locuitor era in 1938 de 60 de dolari in Romania, comparativ cu 237 in Franta, 338 in Germania si 378 in Anglia.
Constructia de tractoare in tara noastra a inceput imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, in halele bombardate ale Intreprinderii Aeronautice Romane de la Brasov. Primul tractor de tip I.A.R.-22 a fost realizat in decembrie 1946.
Unul dintre cei care nu aveau incredere in capacitatea romanilor de a construi tractoare afirma: „sunt gata sa ma arunc sub rotile primului tractor“.
Dupa acest inceput, tractoarele s-au diversificat si s-au perfectionat continuu. Au aparut tractoare pe roti cu pneuri construite in noua Uzina de tractoare din Brasov, de tipul UTOS-2, UTOS-26; 27 si tractoare pe senile de tip KD-35.
Saltul calitativ a avut loc dupa 1960, cand s-au fabricat tractoarele de tip universal (U-650). Acest tractor este robust, fara pretentii deosebite in ceea ce priveste intretinerea si exploatarea, devenind prietenul cel mai apropiat al agricultorului roman. Tractorul U-650 s-a mentinut in fabricatie peste patru decenii.
In prezent, in agricultura noastra se gasesc peste 150.000 tractoare de acest tip, unele din ele de 20-25 de ani si inca in functiune.
Romania ajunsese printre primele patru tari din lume exportatoare de tractoare. Se exporta peste 70% din productia de tractoare realizata, in peste 100 de tari, chiar in cele cu vechi traditii in acest domeniu, ca S.U.A., Japonia, Franta, Germania, Italia s.a. Aceasta, ca urmare a performantelor realizate de tractoarele romanesti, performante recunoscute la targurile internationale de la Leipzig, Brno, Zagreb s.a., unde au primit medalia de aur.
In perioada de varf se ajunsese sa se fabrice 30.000-40.000 de tractoare pe an. Din pacate, dupa 1989, cand unii politicieni au considerat industria romaneasca „un morman de fiare vechi“, s-a dezorganizat intreaga economie, intreaga industrie si, bineinteles, si industria constructoare de tractoare. Se fabricau tot mai putine tractoare, de 8-10 ori mai putine, care nu satisfaceau nici cerintele agriculturii noastre.
O oarecare revigorare in constructia de tractoare a aparut atunci cand guvernul a acordat subventii substantiale (50%) agricultorilor care doreau sa le cumpere.
Trebuie sa mentionam ca tractorul U-650, precum si cele din grupa 445, cu unele imbunatatiri, puteau fi mentinute inca in fabricatie, cu bune rezultate.
La IndAgra 2004 au fost prezentate noile tipuri de tractoare realizate de S.C. Tractorul U.T.B. S.A. - Brasov. Acestea au un design modern (fig. 1), sunt mai sofisticate, dar si mai pretentioase in ceea ce priveste intretinerea si exploatarea, pretinzand un grad mai ridicat de calificare al celor care lucreaza cu ele.
Din paleta de tipuri de tractoare romanesti (U.T.B. - Brasov) prezentate la IndAgra 2004 mentionam:
• tractoare cu trei cilindri, de 45-53 CP: U-453 si U-483 ca tractoare universale; U-453 V si U-483 V ca tractoare viticole; U-453 L si U-483 L ca tractoare pentru legumicultura; U-453 DT si U-483 DT ca tractoare cu dubla tractiune; U-484 DT (tot cu dubla tractiune);
• tractoare cu patru cilindri, de 68 CP, care reprezinta o varianta a tractorului U-650: U-683 DT si U-684 DT;
• tractoare de 77 CP: U-774 DT. Ar fi pacat ca proiectantii si constructorii de tractoare romanesti, candva recunoscuti in lumea intreaga, sa cedeze asa usor in fata diverselor firme straine.
Datoria statului roman este sa sprijine industria constructoare care realizeaza tractoare mult mai ieftine si corespunzatoare conditiilor din agricultura romaneasca, asa cum s-a dovedit in deceniile din urma.
Dr. ing. Vasile POPESCU
Constructia de tractoare in tara noastra a inceput mai tarziu decat in alte tari europene. In anul 1938, se gaseau in agricultura romaneasca mai putin de 4.000 de tractoare, de diferite tipuri, toate din import si raspandite pe terenurile marilor mosieri. Toate lucrarile in agricultura se executau cu tractiunea animala si munca manuala.
De ce nu s-au construit tractoare in perioada mult trambitatei prosperitati interbelice? Pentru ca peste 80% din populatie traia in mediul rural si din aceasta 88,5% erau analfabeti; un grup restrans de mosieri (0,8% din populatie) detinea 32,2% din suprafata arabila a tarii; productia de cereale nu depasea 800-1.000 kg/ha; se exporta ceva grau, este adevarat, cel obtinut de mosieri si o parte din putinul realizat de tarani; pentru tarani, graul era produsul pe care obtineau ceva bani pentru a-si cumpara sare, gaz si alte produse de stricta necesitate. Isi opreau 1-2 saci cu grau pentru a-l macina de Paste si de Craciun, restul il vindeau; produse ca uleiul, zaharul, orezul s.a. erau de mare lux; ca grasime foloseau numai untura de porc, care trebuia sa le ajunga de la un Craciun la celalalt. Cam aceasta era prosperitatea interbelica pentru peste 80% din populatia tarii. Venitul national pe locuitor era in 1938 de 60 de dolari in Romania, comparativ cu 237 in Franta, 338 in Germania si 378 in Anglia.
Constructia de tractoare in tara noastra a inceput imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, in halele bombardate ale Intreprinderii Aeronautice Romane de la Brasov. Primul tractor de tip I.A.R.-22 a fost realizat in decembrie 1946.
Unul dintre cei care nu aveau incredere in capacitatea romanilor de a construi tractoare afirma: „sunt gata sa ma arunc sub rotile primului tractor“.
Dupa acest inceput, tractoarele s-au diversificat si s-au perfectionat continuu. Au aparut tractoare pe roti cu pneuri construite in noua Uzina de tractoare din Brasov, de tipul UTOS-2, UTOS-26; 27 si tractoare pe senile de tip KD-35.
Saltul calitativ a avut loc dupa 1960, cand s-au fabricat tractoarele de tip universal (U-650). Acest tractor este robust, fara pretentii deosebite in ceea ce priveste intretinerea si exploatarea, devenind prietenul cel mai apropiat al agricultorului roman. Tractorul U-650 s-a mentinut in fabricatie peste patru decenii.
In prezent, in agricultura noastra se gasesc peste 150.000 tractoare de acest tip, unele din ele de 20-25 de ani si inca in functiune.
Romania ajunsese printre primele patru tari din lume exportatoare de tractoare. Se exporta peste 70% din productia de tractoare realizata, in peste 100 de tari, chiar in cele cu vechi traditii in acest domeniu, ca S.U.A., Japonia, Franta, Germania, Italia s.a. Aceasta, ca urmare a performantelor realizate de tractoarele romanesti, performante recunoscute la targurile internationale de la Leipzig, Brno, Zagreb s.a., unde au primit medalia de aur.
In perioada de varf se ajunsese sa se fabrice 30.000-40.000 de tractoare pe an. Din pacate, dupa 1989, cand unii politicieni au considerat industria romaneasca „un morman de fiare vechi“, s-a dezorganizat intreaga economie, intreaga industrie si, bineinteles, si industria constructoare de tractoare. Se fabricau tot mai putine tractoare, de 8-10 ori mai putine, care nu satisfaceau nici cerintele agriculturii noastre.
O oarecare revigorare in constructia de tractoare a aparut atunci cand guvernul a acordat subventii substantiale (50%) agricultorilor care doreau sa le cumpere.
Trebuie sa mentionam ca tractorul U-650, precum si cele din grupa 445, cu unele imbunatatiri, puteau fi mentinute inca in fabricatie, cu bune rezultate.
La IndAgra 2004 au fost prezentate noile tipuri de tractoare realizate de S.C. Tractorul U.T.B. S.A. - Brasov. Acestea au un design modern (fig. 1), sunt mai sofisticate, dar si mai pretentioase in ceea ce priveste intretinerea si exploatarea, pretinzand un grad mai ridicat de calificare al celor care lucreaza cu ele.
Din paleta de tipuri de tractoare romanesti (U.T.B. - Brasov) prezentate la IndAgra 2004 mentionam:
• tractoare cu trei cilindri, de 45-53 CP: U-453 si U-483 ca tractoare universale; U-453 V si U-483 V ca tractoare viticole; U-453 L si U-483 L ca tractoare pentru legumicultura; U-453 DT si U-483 DT ca tractoare cu dubla tractiune; U-484 DT (tot cu dubla tractiune);
• tractoare cu patru cilindri, de 68 CP, care reprezinta o varianta a tractorului U-650: U-683 DT si U-684 DT;
• tractoare de 77 CP: U-774 DT. Ar fi pacat ca proiectantii si constructorii de tractoare romanesti, candva recunoscuti in lumea intreaga, sa cedeze asa usor in fata diverselor firme straine.
Datoria statului roman este sa sprijine industria constructoare care realizeaza tractoare mult mai ieftine si corespunzatoare conditiilor din agricultura romaneasca, asa cum s-a dovedit in deceniile din urma.
Dr. ing. Vasile POPESCU
- ydaniel
- Membru legendar
- Posts: 4676
- Joined: 13 Jun 2007, 11:46
- Location: bucuresti
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
trebuie sa mentionam ca nu numai la bv se fac(eau) tractoare.ci si la craiova si miercurea ciuc.parca si la iasi
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita
cand esti rau nu te uita
- smihnea
- Membru
- Posts: 231
- Joined: 19 Oct 2007, 14:53
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Si totusi e o urma de speranta.... s-a revigorat productia de tractoare la Brasov:
http://www.libertatea.ro/stire/au-facut ... 22914.html
http://www.libertatea.ro/stire/au-facut ... 22914.html
- adielec
- Membru Devotat
- Posts: 452
- Joined: 25 Aug 2008, 16:05
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Bravo lor, in sfarsit o veste buna!
Totusi auzi ce impediment pentru productia in Ro, cabina. Cateva bucati de profil de 4 si ceva tabla sudata plus chedere, gemuri si gata.
Nu e tehnologie spatiala acolo.
Eu am 2 U-650 acasa mai batrane decat mine, si isi fac treaba cu brio. Se mai strica ele dar se gasesc piese si romanesti si din import.
Le-as trage o reconditionare si cateva imbunatatiri, dar cand si cu ce?
Totusi auzi ce impediment pentru productia in Ro, cabina. Cateva bucati de profil de 4 si ceva tabla sudata plus chedere, gemuri si gata.
Nu e tehnologie spatiala acolo.
Eu am 2 U-650 acasa mai batrane decat mine, si isi fac treaba cu brio. Se mai strica ele dar se gasesc piese si romanesti si din import.
Le-as trage o reconditionare si cateva imbunatatiri, dar cand si cu ce?
Pasiunea pentru Aro ne uneste pe toti. Asa trebuie sa fie pentru ca altfel nu avem nici o sansa.
- smihnea
- Membru
- Posts: 231
- Joined: 19 Oct 2007, 14:53
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Mda.. cabina... au trebuit sa cumpere proiectul.... MA DA DE LA CINE DE LA FLAVIUS INVESTITII !!!! Rar mama lor a dracu de nesimtiti cu statu' care a semnat contracte de privatizare cu investitori seriosi care pe linga faptul ca au dat ditamai tunul imobiliar si nu au facut decit sa dea oamenii afara au pretentii si la bani din munca proiectantiilor romani!!!!
- tudop
- Membru de elita
- Posts: 773
- Joined: 02 Sep 2007, 15:13
- Location: Iasi
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Ma intreb cit de grea poate fi proiectarea unei cabine de tractor? Am auzit problema asta de cind s-au apucat de treaba... Daca sunt in stare sa faca un autobuz intreg, o cabina de tractor ce-o fi asa mare brinza?
nÉ
- smihnea
- Membru
- Posts: 231
- Joined: 19 Oct 2007, 14:53
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Pai iti dai seama ca daca o fac asemanatoare cu cea veche se va gasi cineva destept sa ii dea in judecata... Apoi mai e si problema elementelor de schimb care nu vor mai fi pt U650 si pt stiu eu U650 BV ... si ... schite si refacuta linia de productie si alte repere pe care producatorii traditionalu UTB trebuie sa le implementeze... alte contracte alte echipamente alte costuri
- baciudibaciu
- Membru legendar
- Posts: 3075
- Joined: 12 Aug 2007, 22:26
- Location: Bucuresti Titan
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Alooo ! Baieti ,uitati de tractoristul cu sapca ,manecile suflecate,plin de ulei si motorina ,transpirat prafuit si in gaura ...
Suntem ioropeni bre acum .
Astfel de masinarii,utilaje trebuie sa respecte si ele anumite -foarte multe ,reglementari incadrate si astea in euro 2/3/4. si sunt chestii care nu se referara doar la poluare cum cred multi ,ci si la dotarile active si pasive ,de siguranta etc
Suntem ioropeni bre acum .
Astfel de masinarii,utilaje trebuie sa respecte si ele anumite -foarte multe ,reglementari incadrate si astea in euro 2/3/4. si sunt chestii care nu se referara doar la poluare cum cred multi ,ci si la dotarile active si pasive ,de siguranta etc
Cu omul nescolarizat ,te certi putin si ai scapat,dar duci o lupta infernala cu PROSTUL care are scoala !
ARO 10-4
Renault Kangoo 15 dci
Mercedes W123 200d
ARO 10-4
Renault Kangoo 15 dci
Mercedes W123 200d
- smihnea
- Membru
- Posts: 231
- Joined: 19 Oct 2007, 14:53
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
e .... daca sunt utilaje agricole e mult mai simplu cu normele de siguranta activa si pasiva - vezi chinezariile de tractoare care ne-au invadat... siguranta cred ca glumesti...e % activa
- Werner
- Aro Club Romania
- Posts: 5229
- Joined: 11 Dec 2006, 19:41
- Location: Enzberg D
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Ar trebui sa-l "convingem" pe Domnul Neculaie, sa reînceapa fabricatia de Automobile ARO, dar tot la Brasov! Va spun, ca s-ar mai vinde si astazi bine, cu tehnologie actualizata! Vad ca relatii în tarile care mai au piata pentru astfel de "agregate" are si chiar acolo se cauta 4x4 fara prea multa electronica!
- antix
- Incepator
- Posts: 49
- Joined: 28 Dec 2008, 16:36
- Location: Brasov
Re: Tractorul romanesc..
ba fratilor....Werner wrote: Ar trebui sa-l "convingem" pe Domnul Neculaie, sa reînceapa fabricatia de Automobile ARO, dar tot la Brasov! Va spun, ca s-ar mai vinde si astazi bine, cu tehnologie actualizata! Vad ca relatii în tarile care mai au piata pentru astfel de "agregate" are si chiar acolo se cauta 4x4 fara prea multa electronica!
am vazut si eu un motor de andoria td pe un aro cu bena....avea 9 ani...peste 700.000km si e folosit zilnic la o firma de pe platforma uzinei tractorul brasov.
am ramas masca...motorul era nou...dupa 700.000km era nou...tot...conducte, compresie....tot. si nu mai zic de sunet...bate g-ul de nu se vede.
tot ce era roanesc pe masina era: ruginit...scurt-circuitat, ars, dezlipit, crapat, umflat...motorul nou.
daca ar face nicolae aro, eu zic ca s-ar vinde....
- badlion
- Membru de elita
- Posts: 560
- Joined: 13 Dec 2006, 16:56
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Parca lipseau niste poze, nu?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- badlion
- Membru de elita
- Posts: 560
- Joined: 13 Dec 2006, 16:56
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
inca doua
sursa pentru toate este: http://www.comunismulinromania.ro
sursa pentru toate este: http://www.comunismulinromania.ro
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- florin 34
- Membru Devotat
- Posts: 335
- Joined: 14 Nov 2008, 16:33
- Location: medias, str. alexandru vlahuta 37, 551044
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
da, acest site nou despre trecutul comunist este grozav! colectie impresionanta de poze si diverse informatii!
incredibil cate fabrici au fost in romania!
iar si mai de necrezut este ca o mare parte din acestea(aprox. 80 %) sunt acum istorie si ruine!
rusine celor care au pus mana pe ele, in special in anii 1990-1998, de obicei fostii directori impreuna cu psd-ul, iar dupa aceea le-au vandut pentru imbogatire personala
comunismul a fost un dezastru total pentru toate tarile unde a fost instaurat cu forta sovietica! dar daca tot am ramas cu atatea fabrici, se puteau macar incerca, sa se modernizeze si sa produca o mare parte dintre ele!
eu am fost si sunt un anti comunist! dar altii au aderat la ideologia aceasta dezastruasa si nociva!(vezi asa zisa r. moldova astazi)
si uite-i azi pe fostii comunisti,dar mai degraba pe copii si urmasii lor, cu vile si masini de lux peste tot in tarile foste comuniste!
incredibil cate fabrici au fost in romania!
iar si mai de necrezut este ca o mare parte din acestea(aprox. 80 %) sunt acum istorie si ruine!
rusine celor care au pus mana pe ele, in special in anii 1990-1998, de obicei fostii directori impreuna cu psd-ul, iar dupa aceea le-au vandut pentru imbogatire personala
comunismul a fost un dezastru total pentru toate tarile unde a fost instaurat cu forta sovietica! dar daca tot am ramas cu atatea fabrici, se puteau macar incerca, sa se modernizeze si sa produca o mare parte dintre ele!
eu am fost si sunt un anti comunist! dar altii au aderat la ideologia aceasta dezastruasa si nociva!(vezi asa zisa r. moldova astazi)
si uite-i azi pe fostii comunisti,dar mai degraba pe copii si urmasii lor, cu vile si masini de lux peste tot in tarile foste comuniste!
Last edited by florin 34 on 10 Apr 2009, 17:26, edited 1 time in total.
florin suteu
-
- Membru legendar
- Posts: 1475
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
o arhiva in care se gaseste o informatie interesanta:tractor romanesc tip unimog din 1965:
http://www.zshare.net/download/59274361d656f58e/
http://www.zshare.net/download/59274361d656f58e/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.