Tech. Manuals

All about performance,service,spare parts

Moderator: UMMM461

Rico893
Nou venit
Nou venit
Posts: 7
Joined: 15 Jul 2020, 22:22

Re: Tech. Manuals

Post by Rico893 »

Hello Vercingetorix,
My E-Mail: noack.enrico@gmx.de
Thanks for helping me :)

Henry
Nou venit
Nou venit
Posts: 3
Joined: 30 Nov 2020, 02:15

Re: Tech. Manuals

Post by Henry »

Hi!
ARO manuals and other documents are very rare and hard to find on the web. I managed to stumble upon this, most of it is in Czech, but some documents are EN (I especially recommend the ARO 240 repair handbook and the M461 spare parts catalog):
http://www.pedros.cz/aro.php

But there is almost nothing to be found about the ARO 10 anywhere. Would someone be so kind as to post a link (ideally a permanent one) to some manuals for the ARO 10 (preferably EN, but any language will do)? Thanks!
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Tech. Manuals

Post by vercingetorix »

Permanent link is a problem because a matter of copyright.
Give me an email address and i will send you some stuff about Aro 10.
Daca nu Aro, atunci ce ?
nicustoian
Incepator
Incepator
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2020, 21:12

Re: Tech. Manuals

Post by nicustoian »

Salut Vercingetorix.

Poti sa imi trimiți si mie pe nicustoian@yahoo.com
Multumesc.

User avatar
toni
Administrator
Administrator
Posts: 521
Joined: 09 Oct 2018, 21:36
Location: Bucuresti

Re: Tech. Manuals

Post by toni »

vercingetorix wrote: 01 Dec 2020, 17:49 Permanent link is a problem because a matter of copyright.
Give me an email address and i will send you some stuff about Aro 10.
Nu vad ce problema este cu drepturile de autor. Manualele au fost editate de uzina, care nu mai exista, deci sunt domeniu public. Manualele de seria 24 sunt la liber pe net de multi ani de zile.

Te invit sa-l postezi la rubrica restaurari si restauratori.
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Tech. Manuals

Post by vercingetorix »

toni wrote: 02 Dec 2020, 00:00
vercingetorix wrote: 01 Dec 2020, 17:49 Permanent link is a problem because a matter of copyright.
Give me an email address and i will send you some stuff about Aro 10.
Nu vad ce problema este cu drepturile de autor. Manualele au fost editate de uzina, care nu mai exista, deci sunt domeniu public. Manualele de seria 24 sunt la liber pe net de multi ani de zile.

Te invit sa-l postezi la rubrica restaurari si restauratori.
Esti admin de putin timp, eu sunt de peste 10 ani pe forum si mai stiu cate ceva dar nu chiar tot.
Dpdv legal cine are drepturile de proprietate intelectuala poate emite pretentii legat de dreptul de a folosi documentatia uzinei.
In principiu cine a cumparat astea se asigura ca romanii nu vor mai putea vreodata sa se apuce de fabricat masini.
Trebuie sa fim doar o piata de desfacere, nicidecum sa producem.
Pentru a evita vreo minima satisfactie hienelor astea, prefer sa le trimit individual celor interesati.

(Offtopic)
Oricum, mare tupeu ai sa ma mai abordezi, stii tu de ce.
In viitor ignora-ma, eu asa voi face.
Daca nu Aro, atunci ce ?
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1997
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Tech. Manuals

Post by flo »

Manualele au fost editate de uzina, care nu mai exista, deci sunt domeniu public.
????? Asa sa fie ? Potrivit carei legi?

Nici Creanga, nici Eminescu, nici Gica Petrescu nu mai exista. Dar operele/creatiile lor artistice nu sunt domeniu public.
User avatar
toni
Administrator
Administrator
Posts: 521
Joined: 09 Oct 2018, 21:36
Location: Bucuresti

Re: Tech. Manuals

Post by toni »

Si cine mai exact te da in judecata pt copyright ? Fostul director al uzinei sau Perez ?

Operele literare din cate stiu au un termen de 50 de ani (nu sunt 100% sigur) de cand au fost create, dupa acel termen sunt domeniu public.
vercingetorix wrote: 02 Dec 2020, 11:32 Esti admin de putin timp, eu sunt de peste 10 ani pe forum si mai stiu cate ceva dar nu chiar tot.
Dpdv legal cine are drepturile de proprietate intelectuala poate emite pretentii legat de dreptul de a folosi documentatia uzinei.
In principiu cine a cumparat astea se asigura ca romanii nu vor mai putea vreodata sa se apuce de fabricat masini.
Trebuie sa fim doar o piata de desfacere, nicidecum sa producem.
Pentru a evita vreo minima satisfactie hienelor astea, prefer sa le trimit individual celor interesati.

(Offtopic)
Oricum, mare tupeu ai sa ma mai abordezi, stii tu de ce.
In viitor ignora-ma, eu asa voi face.
Ti-am scris pentru a ajuta utilizatorii acestui forum si pentru a nu mai exista acest ping-pong continuu in care X intreaba de manual apoi tu raspunzi si X poate nu mai intra pe forum inapoi sa verifice :)

Cred ca stii foarte bine ca nu detin un ARO 10, personal putin imi pasa de manualele respective.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1997
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Tech. Manuals

Post by flo »

Eu am intrebat potrivit carei legi.

Protejarea drepturilor este , daca imi amintesc bine, de 70 de ani de la moartea autorului sau a ultimului coautor ramas in viata, indiferent de natura operei. Dar asta nu inseamna, ca drepturile nu pot fi instrainate inainte de scurgerea celor 70 de ani. Lucru care se si intampla de multe ori. Si atunci exista proprietari iar aspectul devine patrimonial si comercial in sensul/rile cel/e mai clar/e.

Intrebarea pe care o pui nu poate defel caracteriza un om cinstit. Tu nu iti pui problema ca ai putea incalca un drept, ci mai degraba ca nu are cine sa te traga la raspundere.

Fostul director nu stiu sa fi avut si calitate de proprietar a unor asemenea drepturi. Nu-i exclus sa existe cineva. Perez, Ratiu, un administrator sau lichidator care are dreptul de a administra astfel de drepturi.

Pe de alta parte, spui ca devin domeniu public. Daca e asa, atunci statul sau vreo autoritate locala este proprietarul acelor drepturi. Iar acele drepturi ar trebui regasite in vreo lege. In plus , domeniu public fiind, nu inseamna ca poti sa le folosesti altfel decat cum stabileste proprietarul, adica statul. Si parcul si unitatea militara sunt domenii publice, dar nu faci intr-o unitate militara ce ai libertatea sa faci in parc.

Prea multa vorba. Care ar fi legea ? Chiar ma intereseaza, din acest motiv intreb.

In cazul lui Gica Petrescu, intradevar statul este proprietarul drepturilor de autor, fiindca nu a avut mostenitori naturali sau desemnati prin testament.
User avatar
toni
Administrator
Administrator
Posts: 521
Joined: 09 Oct 2018, 21:36
Location: Bucuresti

Re: Tech. Manuals

Post by toni »

Ok, m-am hazardat cand am afirmat ca 100% sunt domeniu public. Intrebarea e, se pot pune pe forum incat sa beneficieze toti utilizatorii de ele ? Manualele de M461 si ARO 24 sunt deja postate aici si nu cred ca a facut cineva scandal pe subiectul acesta.

Pe alte forumuri romanesti sunt la fel, la liber manualele de Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero si asa mai departe. Nu a fost nimeni tras la raspundere pe subiectul acesta. Daca imi aduc aminte corect, a fost si o discutie/lege pe baza "right of repair" in cadrul uniunii europene. Nu stiu daca se incadreaza la ce avem noi, dar din moment ce nu mai exista reprezentanta sau service autorizat ARO, cine ar putea sa repare sau serviseze corect un automobil ARO in lipsa unui manual de reparatii ?
User avatar
Soryn
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3367
Joined: 13 Apr 2008, 18:38
Location: Constanta

Re: Tech. Manuals

Post by Soryn »

Odată ce dau banii pe un produs, mi se pare corect și normal să îl pot utiliza pentru scopurile în care a fost destinat. În cazul cărților e simplă treaba, o cumperi și autorul primește dreptul lui i-ar cumpărătorul o poate citii, dezolta repectiv antrena capacitatea intelectuală.
În cazul bunului și al mașini' e altă poveste. Masina trebuie să vină cu un manual de utilizare/ respectiv program de întreținere, oferite gratuit de către producător în baza legislației.
În cazul lui Aro treaba e mai complicată, în sensul că mașina era atât de bună încât trebuia însoțită la cumpărare de manual de reparație.
Stau și mă întreb dacă compania producătoare a făcut vreodată rechemări în service pentru a remedia problemele apărute la mașini. Și aici vorbim de defectiuni grave ale sistemului de frânare și direcție, nu de calitatea vopselei.....
Dacă stai și analizezi bine situația, era gravă treaba în ceea ce îl privea pe vânzător și producător. Nu erau nici pe departe ușă de biserică privind seriozitatea și calitatea produselor pe care ajunsese să le comercializeze.
Acum pui în balantă consecințele utilizării unui manual de reparatie fără a-l plătii și punerea în pericol a siguranței și întegrității persoanelor în viața de zi cu zi. Sunt curios cine ar avea câștig de cauză într-un astfel de caz complicat.
Henry
Nou venit
Nou venit
Posts: 3
Joined: 30 Nov 2020, 02:15

Re: Tech. Manuals

Post by Henry »

Vercingetorix: thanks for your help! I don´t seem to be able/authorized to send you a PM, so I sent you an e-mail. Please check your inbox or spam/junk folder. I don´t want to post my e-mail address here in plain view where spam bots can get to it.

everyone: It was not my intention to start a discussion/flamewar about the matter of copyright laws and infringement. Personally, I don´t see anything wrong with publishing a manual for a car that has been out of production for 15 years and probably will never be produced again anywhere, so there is no economical or intellectual damage/loss resulting from that know-how becoming public knowledge. I highly doubt that the potential copyright owner is still making profit from repairing old ARO vehicles, but I might be wrong. However, I respect your opinion of wanting to comply with copyright laws and protect the interests of the copyright holder, even if it is probably someone who was responsible for or at least involved in the bankruptcy of ARO, which could be perhaps considered a sabotage of Romanian economy.
User avatar
vercingetorix
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2396
Joined: 17 Mar 2010, 19:30
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Tech. Manuals

Post by vercingetorix »

Henry wrote: 03 Dec 2020, 12:17 Vercingetorix: thanks for your help! I don´t seem to be able/authorized to send you a PM, so I sent you an e-mail. Please check your inbox or spam/junk folder. I don´t want to post my e-mail address here in plain view where spam bots can get to it.
You will be able to send PM to an user after minimum 100 posts here.
Without an email address is nothing i can do for you.
Or write me dieselswift@yahoo.com.
Daca nu Aro, atunci ce ?
Henry
Nou venit
Nou venit
Posts: 3
Joined: 30 Nov 2020, 02:15

Re: Tech. Manuals

Post by Henry »

Thanks for the explanation, I understand now. I already sent you an e-mail to that address 2 days ago.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1997
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Tech. Manuals

Post by flo »

toni wrote: 02 Dec 2020, 23:56 Ok, m-am hazardat cand am afirmat ca 100% sunt domeniu public. Intrebarea e, se pot pune pe forum incat sa beneficieze toti utilizatorii de ele ? Manualele de M461 si ARO 24 sunt deja postate aici si nu cred ca a facut cineva scandal pe subiectul acesta.

Pe alte forumuri romanesti sunt la fel, la liber manualele de Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero si asa mai departe. Nu a fost nimeni tras la raspundere pe subiectul acesta. Daca imi aduc aminte corect, a fost si o discutie/lege pe baza "right of repair" in cadrul uniunii europene. Nu stiu daca se incadreaza la ce avem noi, dar din moment ce nu mai exista reprezentanta sau service autorizat ARO, cine ar putea sa repare sau serviseze corect un automobil ARO in lipsa unui manual de reparatii ?
Problema este ca nu-i o treaba strict reglementata si ca atare apare inevitabil interpretarea.
Faptul ca nu s-a simtit nimeni afectat nu inseamna ca nu se poate intampla asta. Cati lichidatori credeti ca urmaresc forumuri? Pe de alta parte, daca dintr-un manual este prezentata o fila sau doua pt exemplificare, este absolut legal daca se precizeaza titlul lucrarii si autorii si daca nu se obtin foloase. La fel cu fotografii. Poti sa o publici cu conditia sa spui cine este proprietarul.
O editura din Brasov a publicat manuale de reparatie si intretinere ale unor avioane PZL fabricate sub licenta la IAR, cand o sa am prilejul o sa-l intreb pe proprietar cu acordul cui a facut acest lucru. Acum mi-am amintit de situatie si pare oarecum similara. Cu exceptia faptului ca forumul nu a obtinut foloase. Eram curios de unde detinea toni informatiile. Chiar eram interesat.

Un service multi marca va raspunde cel de la RAR.

Post Reply