Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Suspensii, frane, directie, roti. Tipuri, modificari, reparatii.

Moderators: mariusjaz, socratee

User avatar
daniel31
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 278
Joined: 16 Feb 2011, 23:40
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by daniel31 »

repartitorul este orginal Aro, nu este asam.
Aro 324, L25.

User avatar
Soryn
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3367
Joined: 13 Apr 2008, 18:38
Location: Constanta

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by Soryn »

Limitatoarele au fost 2 tipuri, 1 pentru aro 24 ,prevazut cu 2 intrari si 1 iesire, 1 pentru aro 10 ,prevazut cu 1 intrare - 1 iesire.
Cel de 24 vine alimentat cu 1 conducta de lucru ,1 de avarie in caz de avarie presiune mica pentru rotile fata .
Valva de presiune diferentiala ( PDWA ) -Instituita prin distribuitorul cu 5 cai + 1(aerisire) . In functie de presiunea din cele 2 circuite ,in acest distribuitor se face selectia in modul de avarie, daca presiunea pentru rotile fata e mica,presiunea rotilor spate este mai mare din N motive.In distribuitor se deschide a 2 cale de lichid pentru circuitul spate,din circuitul de spate al pompei.La aro 24,in acel moment Limitatorul este bypas-at ,presiunea ne mai fiind reglata ,ajunge direct la roti. (poate si asta e cauza blocari rotilor din spate )
La aro 10, a 2a conducta de rezerva ,merge in limitatorul de greutate cu 3 cai, care are cam acelasi rol .

Limitatoarele si sau PDWA-urile in majoritatea cazurilor nu functioneaza cum trebuie. Daca incep sa curga ,au garniturile uzate.

PDWA-urile au fost de 2 tipuri,cu sonda de avertizare, fara sonda, pe aro 10 am cu sonda .24 am vazut ca nu are.
PDWA model cu sonda este prevazut cu aerisire tehnica in partea inferioara . In momentul cand cedeaza garnitura,incepe a curge(o garnitura + 2 oringuri)


Limitatoarele cu 3 cai curg pentru faptul ca au garniturile distruse,si sau nu inchid bine (gaura aceea este probabil aerisire tehnica )


Partea nasoala a aerisiri tehnice o reprezinta faptul ca ruginesc in interior . Mecanismul ala ingenios rugineste,se blocheaza ,nu mai functioneaza deloc.Aer poate patrunde in circuitul de franare prin PDWA si prin limitator .

Cauza pentru acceasta problema grava este una de natura tehnica. Cum sa realizezi si instalezi asa ceva ,daca el se blocheaza intr-o perioada scurta de timp???

Concluzii:
Sistem gandit bine dar realizat prost .
Maruntisurile astea fac din masina caruta si invers.
User avatar
Soryn
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3367
Joined: 13 Apr 2008, 18:38
Location: Constanta

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by Soryn »

PDWA. Stanga aro 24 bloc simplificat fara sonda de avertizare,fara gaura tehnica de arisire.
Cel din dreapta aro 10,sonda de avertizare,plus gaura tehnica.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Adrianvasile
Incepator
Incepator
Posts: 20
Joined: 29 Aug 2019, 22:37

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by Adrianvasile »

Soryn wrote: 16 Feb 2016, 22:21 PDWA. Stanga aro 24 bloc simplificat fara sonda de avertizare,fara gaura tehnica de arisire.
Cel din dreapta aro 10,sonda de avertizare,plus gaura tehnica.
Buna dimineata. Cu toate că am montat saboti noi si pompite noi ( la frână pe tambur). Nu imi frapează. Am observat ca PDWA ul este anulat ,dar și distribuitorul spate . Si a fost trasă conducta din fața până în spate .
As vrea sa intreb daca este important sa le montez la loc, sau pot lasa cum a fost facut de cel de la care am cumparat mașina. ( si anume sa țeava trasă până în spate)

User avatar
Soryn
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 3367
Joined: 13 Apr 2008, 18:38
Location: Constanta

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by Soryn »

Seria 24 pentru franța nu avea PDWA-ul montat, circuitul față era conectat direct de la pompă la rotile față printr-un T. În schimb circuitul spate avea repartitorul interțial cu bilă(cel din imaginile primei pagini a topicului) + încă o supapă sau tot regulator cu bilă montat pe conductă, în linie, amplasat transversal pe traversa sasiului lângă puntea spate.
Cilindri spate erau de 25.4mm. Discuri față. Pompă de frână și servofrână Bendix ''tip volvo''.
Chiar si asa, sistemul ăla funcționează în parametrii cât de cât optim cu roțile din talon 235/75R15. Peste dimensiunea asta, distanța de frânare crește progresiv și alarmant( puntea față întră în imposibilitate de blocare totală a rotilor, cum e gândirea amatorului).Discurile față fiind depășite de situație.

Limitatorul inerțial spate cred că este obligatoriu să iei itp-ul, și nu influențează cu mare lucru sistemul -ca reducere a puterii de frânare. El ajută teoretic pentru antiblocarea roților spate la frânare, blocare ce ar destabiliza mașina și să își piardă traiectoria normală, și pentru a nu pierde controlul. Sistemul de frânare cu saboți are tendința să blocheze roțile instant și necontrolabil( mai ales pe față, când la blocare pierzi direcția). În funcție de dimensiunea cilindrilor spate, se blochează anormal roțile, lucru neplăcut ( scârțâit de roată, da frâna pe față aproape deloc). Am văzut 244 cu cilindri de frână de 32mm, evident că bloca roțile pe spate aiurea. Dacă trebuia să frânezi cu cutia decuplată, se bloca o roată sau ambele pe spate.(avea discuri fata, pompa tip volvo, pdwa, repartitor inertial cu bilă, si cilindri spate de 32).
Cu roți de 31 inchi, frâna tip abs, se vedea clar că frânele erau ineficiente, deși era totul perfect.

Cu 31 dacă vrei frâne, pui servofrână dublă de 9 inchi, sau de 10 inchi cu altă pompăă, eventual mărești discurile de frână etc. La servofrâna dublă crește presiunea scoasă de pompă, mărind presiunea din etrieri față, va scădea și distanța de frânare.

Unii au pus discuri pe spate, au scăpat de reglajul sabotilor și de blocare poate, în schimb distanța de frânare nu sa redus considerabil deoarece mașina se ridică de spate la frânare, crescând solicitarea sistemului de frânare față.

O să auzi multe teorii de la diverși pe tema asta, dar marea lor majoritate sunt pe lângă subiect și vorbesc fără să cunoască. Ceea ce am scris aici, am testat, și nu doar asta, există chestii similare documentate si filmate pe internet.
User avatar
toni
Administrator
Administrator
Posts: 521
Joined: 09 Oct 2018, 21:36
Location: Bucuresti

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by toni »

@Soryn

Mai exista si repartitorul cu cantar, eu pe 328 am asa ceva si isi face treaba. Nu sunt sigur daca merge montat si pe seria 24, trebuie legat si de punte si vei lucra putin la reglaj.

https://www.bizoo.ro/firma/mvvauto/vanz ... na-aro-tdx

Mai este si varianta unui repartitor de logan. A montat un prieten si are frane super ok, verificate la ITP. Din cate tin minte este tot cu cantar dar are si surub de reglaj. A reusit pana la urma sa-l regleze sa echilibreze franarea fata/spate.

@AdrianVasile

Nu recomand conducta din fata pana in spate, din aceleasi motive spuse si de Soryn. Daca tamburii sunt reglati cum trebuie, nu exista abateri, etc, in mod normal ai o franare mai buna pe tamburi fata de discurile de aro de pe fata, suprafata de franare fiind cam cat vreo 8 placute de frana pe fiecare roata, de aici si nevoia de repartitor.
furtex
Incepator
Incepator
Posts: 11
Joined: 17 Jan 2020, 13:03

Re: Cum functioneaza repartitorul frana spate???

Post by furtex »

Buna tuturor,

Vin si eu cu o intrebare/rugaminte/cerere ajutor.

Se dau cele 2 repartitoare de Aro 10, cel din stanga cel vechi, cel din dreapta cel nou cumparat. Dupa cum se vede in poze cel nou nu corespunde la gaurile de prindere fata de cel original. Ce se poate face?

Multumesc,
N.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply