Imbunatatire performante L25

Tipuri, performante, probleme, reparatii, modificari.

Moderators: mariusjaz, socratee

pui de drac
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 316
Joined: 01 Apr 2009, 00:45
Location: Iasi
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by pui de drac »

pai pentru carbul de carfil.. nu prea vad necesar de pompa electrica.
din ce am auzit eu, baietii luau pompe de Damas, se asemanau ca debit si presiune... dar vezi ca va trebui sa-i construiesti un T pentru retur intrucat carbul de dacie nu mai are retur.
Nu am folosit asta personal.. dar stiu de la unii prieteni ai mei ca pe dacii si oltcituri foloseau pompele de damas.acuma.. asemanatoare ca performante sunt multe. Stiam pe cineva care avea pe o dacie cu dublucoarpe sincrone orizontale pompa de opel calibra dar pentru a inlocui pompa cu una electrica, e necesar sa stii ce presiune si debit ai avea nevoie pentru carburatorul/carburatoarele tale, iar valorile astea sunt date in cartile tehnice
spre exemplu, pentru dacie, pompele montate aveau urmatoarele specificatii:

presiune statica: min : 0,170 daN/cm patrat
                      max : 0,250 daN/cm patrat

iar debitul era de min 0,7 l/min  (din cate imi amintesc, debitul de la damas era asemanator)
ARO - organised religion
Forumist tacut

User avatar
razvy
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2492
Joined: 07 Feb 2008, 20:49
Location: beius bihor
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by razvy »

pompa vreau sa o pun pt ca de exemplu la pornire la rece nu am treaba o ia la sfert dar cand se incalzeste cateodata se evaporeaza benzina din carburator iar daca as avea pompa electrica ar disparea problema pompa mecanica care o am acum e de scornicesti pompa are juma de an nu am ce ii reprosa e ca noua dar exista dezavantajul cu eveaporarea benzinei supapele din pompa nu scapa ca la rece o ia la sfert chiar si dupa 2 3 zile de nepornire
aro 10,4 power by renault 1,9 diesel 5 trepte 4x4 dif blocabil spate
pui de drac
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 316
Joined: 01 Apr 2009, 00:45
Location: Iasi
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by pui de drac »

de-acord cu tine, ce sa-ti zic :-?? spor la treaba :)  (*) eu sunt mai old-school asa, mai traditionalist de felul meu, mecanica pura daca se poate :)
ARO - organised religion
Forumist tacut
User avatar
teodor
Membru
Membru
Posts: 118
Joined: 05 May 2009, 19:00
Location: bucuresti

Re: Imbunatatire performante L25

Post by teodor »

Am achizitionat o aprindere electronica GOTRONIC ( cu tot cu senzor )....sambata o sa o montez.
Promit sa va tin la curent ...

pui de drac
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 316
Joined: 01 Apr 2009, 00:45
Location: Iasi
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by pui de drac »

Revin,tardiv ce e drept, dar mai bine mai tarziu ca niciodata.

Am ramas dator cu partea a doua.

Buuun, sa presupunem ca avem deja chiuloasa "barbierita" la un raport de compresie convenabil fiecaruia. Daca standard e 8:1, atunci fiecare rade cat vrea din ea (sper eu dupa calcule facute,nu din ochi)

De mentionat faptul ca trebuie reglat avansul din delco intrucat momentul scanteii este altul decat optim dupa ce am marit raportul de compresie.

Sa ne ocupam insa si de partea poate cea mai importanta a motorului, respectiv alimentarea.

De dorit ar fi niscaiva supape de admisie mai mari,precum si vreo doua supape de evacuare, tot mai mari. Nu stiu cat de mult e posibil aceasta majorare deoarece inca n-am vazut o chiuloasa de L25 cu fundu-n sus sa vad si eu ce forma are camera de ardere, cat loc mai e intre supape pentru a le creste diametrul, etc. Oricum,cu cat mai mari, cu atat mai buna umplerea, precum si evacuarea. Bineinteles, noile supape trebuie sa corespunda la cotele ghidurilor de supapa.

De asemenea, un detaliu care mai scapa din vedere la inlocuirea supapelor, este unghiul fetei de asezare in scaun. Cel mai bun randament de curgere il are unghiul de 30 de grade,iarasi,nu am date despre supapele de L25, dar, informativ, oltcit-ul are unghiul de asezare in scaune de 30. Un neajuns al acestui fapt este ca grosimea materialului ramas este relativ mica, iar supapele "se ard" mai repede, materialul fiind solicitat pe margini din cauza socurilor primite la miscarea de ridicare-asezare in scaun.

Un avantaj il aduc arcurile de supapa mai tari, sau dublate, sau, daca nu se gaseste nici una din aceste 2 variante, se poate folosi cu incredere o "saiba" de 1-1,5 mm grosime sub arc, saiba ce le va mentine mai tensionate (indicat chiar si ptr arcurile obosite) Acest artificiu permite o inchidere mai rapida a supapelor la turatii mari. E distractiv de urmarit fenomenul de latenta la inchidere pe youtube, gasisem cateva filme in slow motion ce aratau foarte bine efectele inertiei arcurilor la inchidere. Practic, uneori supapa era pe jumatate inchisa in momentul in care era din nou atacata de culbutor pentru a se deschide. Acest fapt este foarte daunator la turatii ridicate. Intr-adevar, da un zgomot mai "ascutit" motorului, reglajele jocurilor culbutoarelor necesita facute cu mare grija, dar peste 3000-4000 de rpm isi merita osteneala.

Bineinteles, imi veti spune ca motorul de aro nu face prea multe ture, de-acord, ideal ar fi sa-i gasim si o noua axa cu came, sau sa o prelucram pe aceasta originala. Ceva mai usor ar fi de copiat profilul camelor de pe o alta axa. Eu personal n-am reusit sa gasesc vreun atelier unde sa-mi modific curba lobului camei dupa bunul plac. Cel mult am auzit ca ar fi in bucuresti o "scularie" unde se rectifica axe sau se "copie" dupa o alta axa. Problema se ridica mai sus chiar, la nivelul tratamentului termic al materialului. Ca de prelucrat sa zicem ca o prelucram noi, dar va avea duritatea unui baton de plastilina daca n-o tratam.

Ca solutie de nisa, putem incerca constructia unor culbutori decalati, excentrici, sau cum sa-i denumesc.. ideea e ca punctul prin care trece axa de rotatie sa fie decalat, in asa fel incat la aceeasi rotatie de x grade, cursa in capatul spre supapa sa fie mai lunga.

Urmatoarea etapa ar fi largirea canalelor de admisie. Cu cat mai largi,cu atat mai bine, cu cat mai lustruite cu atat mai bine, cu cat mai drepte, fara coturi, curbe,colturi, si cu cat mai scurte, iarasi,cu atat mai bine. Colectorul de admisie ar trebui modificat in functie de carburatorul dorit. Putem sa ne jucam cu 2 sincroane orizontale, sau cu 2 verticale, sau cu unul cu 4 camere, de ce nu? Important e sa mentinem amestecul aer-benzina in proportii optime. 2 orizontale si-ar face treaba cu varf si indesat, cu galerii custom si chiuloasa atent prelucrata. Consumul creste simtitor, dar cuplul isi face aparitia imediat.

De mentionat ca degeaba ii trantim noi un carb in 10 camere daca avem curbe de 90 de grade, garnituri descentrate ce obtureaza curgerea lina a gazelor, supape mici si un raport de compresie mic, sau o ridicare slaba a supapei si de durata scurta.

Toate aceste modificari este de dorit sa le facem la un loc pentru un randament sporit. O alta dovada de interes asupra curgerii gazelor o reprezinta sectionarea ghidului de supapa pe toata partea  care sta in canalul de admisie. Nu stiu daca la L25 e la fel, dar la oltcit era in calea aerului. Astfel pentru supapa de admisie ghidul a fost scurtat cu aprox 2 cm dar s-a ajuns de la o "barna" de 8 mm in diametru sa scada la 5 in calea amestecului aer-benzina.

Bineinteles, carburatoare mai mari necesita debit mai mare de benzina, respectiv o pompa electrica, eventual un regulator de presiune.

Pentru cei optimisti, exista si varianta turbo, dar aici deja ne jucam cu chestii dedicate, respectiv un carburator cu o camera de nivel constant presurizata, gandit si jetat corespunzator ptr o anumita presiune, turbina, blow-off-ul, conducte de ulei pentru ea, eventual si de lichid de racire, intercooler-ul, alta curba de avans si asa mai departe.
Pompa de benzina electrica cu regulator de presiune, eventual reglabil acest regulator, plus unele chestiuni delicate, cum ar fi diagrama de distributie, care e posibil sa nu fie suficient de bine dezvoltata pentru o alimentare prin turbo.

Intr-adevar, castigul de putere este mai mare, si dpdv consum de carburant se prea poate sa iesim mai ieftin.

Tot avantajos e si compresorul mecanic insa acesta suge din puterea motorului,doar e angrenat la fulie de motor.

Colectorul de evacuare este de dorit a fi cate o teava individual pe fiecare cilindru, de preferinta 4 in 2 in 1 si grupati cilindrii pe ordinea de evacuare, astfel, ne-existand pericolul ca masa de aer evacuata deja de un cilindru sa impiedice evacuarea unuia in plin proces de evacuare, marind astfel inertia gazelor evacuare, tulburand intreg procesul de eliminare a gazelor din cilindri. Cu cat respira mai usor motorul,si expira mai usor,cu atat mai bine,nu? :)

Un radiator de ulei nu cred ca ar strica deloc. Se poate face o flansa sub filtru si de acolo trase doua furtune catre un radiator suplimentar de racire al uleiului,montat intr-o zona "rece"

De asemena, util ar fi majorarea debitului pompei de ulei. Nu prea am date despre pompa originala si ce i-am putea face  :-?? insa am putea apela si la una electrica, de ce nu? Majorarea canalizatiilor de ungere are un efect benefic asupra tuturor ingredientelor :)

De dorit este si montarea unor bujii mai "reci" respectiv cu cifra termica mai ridicata, ce functioneaza mai bine la temperaturi mai ridicate. Vor avea raspuns bun in turatii, dar e posibil ca la relanti sa mai scuture nitel. Din proprie experienta recomand NGK-urile cu toata inima. Un singur electrod e suficient, nu 2, 3, 4. ca tot o singura scanteie se produce, si oricum e la cel mai apropiat dintre ei. Problemele la cele cu mai multi electrozi apare cu reglajul distantei. O aprindere "electronica" respectiv amplificatorul de scanteie iar e recomandat, de ce nu? Plus ca ajuta la reglarea avansului prin led-ul de culoare verde din cate imi amintesc. Fise de bujii siliconice, filtru de aer "sport", tobe " directe" fara multe canalizatii, dar cu suficient material fonoabsorbant in ele isi fac treaba in atenuarea zgomotului destul de bine si ajuta mult la evacuare.


Sa nu uitam si de circuitul de racire al motorului. Mai mult ca sigur dupa "planarea" chiuloasei va fi necesar fie marit radiatorul, fie mutat intr-o zona mai bine batut de vant, fie o elice mai mare, cu alte palete, sub alt unghi, fie un carenaj, sau de ce nu, un termostat ce deschide la o temperatura mai joasa,ori chiar marit traseul pentru a avea o cantitate mai mare de lichid de racire,drept pentru care nu se va supraincalzi. O fulie mai mica la pompa de apa ajuta iarasi. Montarea unui electroventilator suplimentar este iar o solutie foarte buna, conectat la o sonda de temperatura si eventual la un buton in bord, dupa dorinte. Inlocuirea elicei originale cu un electroventilator are ca avantaj o incalzire mai rapida a motorului pana la temperatura normala de lucru, nu neaparat o racire mai buna decat cea originala. Si sa fim seriosi, de castigat cai putere sau cuplu de la demontarea eliciei de pe fulie...

ne apropiem de capitolul "usurare piese in miscare" dar e 2 noaptea si prefer sa fiu lucid cand o scriu si pe asta.

daca mai e ceva, completati si voi, se pare ca eu numai la ore de-astea nocturne imi gasesc sa debitez prostii.

Imi cer scuze ca postez mai vag deoarece nu am poze, date, cote despre motor.M-ar ajuta, si ma repet cu aceasta ocazie. Cine are , sa posteze.
ARO - organised religion
Forumist tacut
User avatar
cristi-devildnb
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 756
Joined: 03 Apr 2007, 10:18
Location: craiova
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by cristi-devildnb »

eu cand am citit inbunatatire performante nu m-am gandit ca o sa crestem si consumul. motoare de generatie mai noua scot putere mai multa din acelasi consum de 8-10l ext si 12-14 urban. pe mine nu m-a convins nimeni ca injectia e mai buna decat carburatia deci se poate. daca punem inspe carburatoare babanoase si larcim admisia cat o sa consume ? 20? cred ca motorul trebe modificat sa renteze mai mult, nu neaparat sa aiba cat mai multa putere. o aprindere cu 4 bobine cred ca ne-ar scapa de distribuitorul de scanteie pe care se pierde din puterea arcului electric. evacuarea cel mai elegant mi se pare pe 2 conducte de diametrul original, chiar daca o sa avem putina greutate in plus. 2 carburatoare de tico montate pe o galerie custom zic eu ca ar avea performante bune, plus socul automat. dar cel mai mare castig tot din comprimarea in jurul cifrei de 10-10.5 cu 1 vine. si o fulie mai mica cu un radiator de espero ne scapa ieftin si eficient de problema incalzirii
Nu merge unde te duce drumul, mergi pe unde nu exista un drum si lasa o urma. R.W.Emerson
pui de drac
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 316
Joined: 01 Apr 2009, 00:45
Location: Iasi
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by pui de drac »

mai cristi.. putere fara consum nu se poate..

acu,ne putem juca la consum daca prin asta intelegem imbunatatire performante, dar il vom face mai lenes.

Bineinteles, se poate opta pentru o singura modificare sau mai multe, dar pentru cine vrea sa stoarca tot din motor, e musai sa le faca pe toate la un loc.
ARO - organised religion
Forumist tacut
User avatar
myke
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1336
Joined: 23 Mar 2007, 09:01
Location: Petrosani
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by myke »

pui de drac wrote:mai cristi.. putere fara consum nu se poate..

acu,ne putem juca la consum daca prin asta intelegem imbunatatire performante, dar il vom face mai lenes.

Bineinteles, se poate opta pentru o singura modificare sau mai multe, dar pentru cine vrea sa stoarca tot din motor, e musai sa le faca pe toate la un loc.

Maine ma apuc.
Miam luat o pila noua si un set de burghie.
Promit sa va tin la curent 3:-O 3:-O
semaca
Junior
Junior
Posts: 58
Joined: 04 Nov 2008, 11:47
Location: Bucuresti - Fundeni
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by semaca »

un bun prietenutz, imi spunea ceva despre...injectie monopunct pentru L25! oare se merita facut un efort???
User avatar
myke
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1336
Joined: 23 Mar 2007, 09:01
Location: Petrosani
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by myke »

Monopunct?
Nu poate regla carburatorul?Ca monopunctul e cam ca un carburator controlat electronic...
User avatar
RoteaDaniel
Membru
Membru
Posts: 110
Joined: 11 Jul 2009, 14:06
Location: DEVA

Re: Imbunatatire performante L25

Post by RoteaDaniel »

Are cineva radiator de ulei pe L25 deoarece am citit in cartea despre aro240 ca se putea pune optional stie careva unde se cupleaza pe blocul motor racordurile ? si daca exista diferente intre blocul motor de L25 si L27 inafara de cotele camasilor .asta in vederea adaptarii unui radiator de ulei.
User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6950
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by George »

se adapteaza la filtrul de ulei, printr-o "modina" (nu stiu daca e denumirea corecta)...adica o flansa cu doua iesiri pentru furtun. exista si furtune, si modina si radiator, de la TDX, care se adapteaza foarte usor.
ARO CLUB ROMANIA
User avatar
RoteaDaniel
Membru
Membru
Posts: 110
Joined: 11 Jul 2009, 14:06
Location: DEVA

Re: Imbunatatire performante L25

Post by RoteaDaniel »

am avut un tractor model S530 pe senile cu motor de brasov si ala avea radiator de ulei si furtune deci mi-ar trebui piesa aceea de care ai spus ca trebuie pusa sub filtrul de ulei . de unde as putea face rost de ea sau vreun desen cu ea sau macar o poza ?George ma poti ajuta cumva in acest sens .cu oricare din aceste informatii sau poate chiar cu piesa respectiva.
User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6950
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Imbunatatire performante L25

Post by George »

RoteaDaniel wrote:. de unde as putea face rost de ea sau vreun desen cu ea sau macar o poza ?.
daca vede Adi Herisanu mesajul, poate face el o poza la motorul meu, cu piesa in cauza si o posteaza pe aici. daca nu, ai rabdare pana in w-e ca mergem iar la cursa si facem poze atunci. cat despre piesa, da-i un PM lui adi, ca stie despre ce este vorba. spune-i de "modina" de la filtrul de ulei. se scoate filtrul, si pe "stutzul" de se infileta inainte, se monteaza aceasta modina, apoi se pune insurubat in ea un alt stutz cu filet in ambele capete, ca un prelungitor, in care se monteaza filtrul de ulei. e ca o flansha, cu iesiri pentru furtune.
ARO CLUB ROMANIA
User avatar
RoteaDaniel
Membru
Membru
Posts: 110
Joined: 11 Jul 2009, 14:06
Location: DEVA

Re: Imbunatatire performante L25

Post by RoteaDaniel »

multumesc mult George pentru informatiile date .

Post Reply