Tractorul romanesc..

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Tractorul romanesc..

Post by flo »

Era un v12. Nereusit, din cate imi spunea un fost coleg care lucra la INMT.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by NNnicusor »

gabitala wrote: 12 Dec 2022, 17:28 Motor in V sau motorul D 2156 de Roman? Nu cred ca ar fi D 2156 pentru ca indoieli ca ar fi putut scoate inginerii romani 500 din acel motor, de ar fi reusit asa ceva nu vad de ce nu ar fi echipat si camioanele cu un astfel de motor dar fiind inclinat si in 6 pistoane, nu stiu, induce un pic in eroare si da impresia ca ar fi, dar logica imi spune ca pentru 500 de cai mai degraba ar fi un V12 tinand cont ca in acele timpuri alti fabricanti de camioane in capitalism pentru 400> de cai aveau motoare V10 nu cred ca ri reusit minunea romanii sa scoata 500 dintr-un L6...
Mie mi s-a spus ( pe filiera Roman ) ca motorul era derivat din familia Alpin ,un motor fiabil si care functioneaza dupa 30 de ani , adica o varianta 12V tarata asemenea D 131 spre exemplu derivat din D 2156
TM_0063.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by NNnicusor »

flo wrote: 12 Dec 2022, 20:30 Era un v12. Nereusit, din cate imi spunea un fost coleg care lucra la INMT.
Ai putea detalia ?
Esti sigur pe afirmatiile colegului ?
Pentru ca am vazut cazuri de invidie profesionala sau afirmatii facute pentru avansare pe linie politica .
Sau alte interese .
Dupa 1990 .
Pentru ca sunt satul de " cunoscatori "
Spre exemplu pe facebook exista un detractor acerb al industriei Ro , de prin Slobozia.
Are o competenta tehnica adecvata zilei de astazi : fotograf de nunti si botezuri .
Si dupa cum a vazut pe pagina de Facebook , " face cantari " .
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4490
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Tractorul romanesc..

Post by ardeleanu »

Tu mai iei in seama ce se scrie pe Facebook? :-j

User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Tractorul romanesc..

Post by flo »

NNnicusor wrote: 27 Dec 2022, 21:55
flo wrote: 12 Dec 2022, 20:30 Era un v12. Nereusit, din cate imi spunea un fost coleg care lucra la INMT.
Ai putea detalia ?
Esti sigur pe afirmatiile colegului ?
Pentru ca am vazut cazuri de invidie profesionala sau afirmatii facute pentru avansare pe linie politica .
Sau alte interese .
Dupa 1990 .
Pentru ca sunt satul de " cunoscatori "
Spre exemplu pe facebook exista un detractor acerb al industriei Ro , de prin Slobozia.
Are o competenta tehnica adecvata zilei de astazi : fotograf de nunti si botezuri .
Si dupa cum a vazut pe pagina de Facebook , " face cantari " .
De invidie nu cred. Colegul meu de facultate, lucra la INMT ca tehnician. Ne povestea ca se incearca realizarea unui motor de 500 CP din motorul MAN. Nici incercarile v8 nu erau stralucite. Se dorea nu numai realizarea de tractoare agricole , dar si de tractoare de artilerie si o motorizare pt MLI. Pt MLI motorul v8 ajungea la 360CP. Era mult prea mare si greu pt aceasta putere. Din cate imi amintesc ne spunea ca arborele cotit devenise prea gros. Aveau nevoie de un otel mai bun. Din nefericire fostul coleg s-a prapadit prin 2018 sau 2019 .
Ne povestea cu amarciune ca munca de cercetare era marcata de interventia politicului. Se ajunsese la incredibila situatia in care activistii lansau solicitari de genul: reduceti numarul incercarilor sau faceti cercetari serioase cand cedeaza un reper. Toti credeau ca se refera la cercetare stiintifica. Nu, acela dorea cercetare administrativa, eventual sa se impute cuiva faptul ca biela s-a rupt.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by NNnicusor »

ardeleanu wrote: 10 Apr 2022, 21:42 Compari complexitatea tractoarelor moderne cu ce scotea UTB acum 40 de ani ? De calitate nici nu mai vorbesc. Am fost la cateva saloane de agricultura la Paris, ai impresia ca ai un avion de pilotat cand urci in cabina unui tractor actual. Hai sa fim seriosi...
Cu un tractor modern faci ce faceai cu 5 UTB 600, deci cererea pe piata va fi mult mai mica.
SI sa nu uitam ca nici UTB-ul nu a inceput cu un tractor la 8 minute.
Am preferat intotdeauna calitatea cantitatii.
ardeleanu wrote: 27 Dec 2022, 22:44 Tu mai iei in seama ce se scrie pe Facebook? :-j
De ce sa ma mir de un hater / denigrator ?
Am mai avut de a face , avea o mica " privatizare " , avea " origine sociala sanatoasa " si imi spunea " beee , eu sunt de masina romaneasca ? "
Deci de ce sa ma mir de un hater / denigrator increzut , cand tocmai dumneata faci afirmatii nereale , dispretuitoare .
Si am vazut la Brasov oameni care chiar isi cunosteau meseria .
Au facut tot ce au putut , si chiar au reusit .
Nu a existat ramanerea in urma din punct de vedere tehnologic de care spui dumneata.
UTB a pastrat un nivel tehnologic .

Daca au falimentat nu a fost vina lor .
De fapt falimentul lor a fost dictat de lipsa de finantare a fermierilor .
Si stiu ce vorbesc. . Ne-am unit vecini, neamuri si am infiintat o asociatie agricola imediat dupa retrocedarea pamanturilor . Am cumparat pe credit un tractor de 45 CP nou , si ceva utilaje . Tata si un vecin au pus casele garantie , doua proprietati care acum valoreaza 300 000 de euro pentru tractor plus utilaje de 25 000 euro astazi . In primul an , utilizand seminte franceze , Teseo , am scos o recolta nemaivazuta de grau Cu voia Domnului , ca a dat ploaie , ca sistemul de rirgatii fusese furat deja de oameni de bine , ca era " comunist si inapoiat ". Combinatia letala, prostie plus propaganda . Aveam planuri de viitor, functie de recolta viitoare , ne cumparam inca un tractor , ne prezentam la licitatie sa cumparam un grajd , urma un mic punct de desfacere in oras pentru lactate . Wow , un plan de afaceri , nu ? Realizat de noi dispretuitii .
Dar a venit la putere Conventia Democratica , cu cei 15 000 de specialisti , cu 15 000 de neveste tafnoase si frati , veri , fini fara numar , fara numar .
Au " privatizat " comertul cu cereale , adica au vandut bazele si silozurile unora de teapa lui Hayssam sau Iskandarani .Mai mult, au deturnat subventia catre agricultor , cum e normal in toata UE , si au dat-o unor asemenea intermediari , spunandu-ne ca se va regasi in pretul de achizitie al cerealelor .
Minciuna. Ne dadeau o mizerie de pret , mai mic chiar decat cel dinainte de " incorporarea " subventiei . Adica pur si simplu . ne-au ruinat cu buna stiinta .
Si odata cu noi a fost ruinat si UTB-ul .

Asa ca te rog nu mai fa afirmatii deplasate, dispretuitoare la adresa unor oameni care chiar au avut o competenta profesionala .
Nici eu, nici dumneata nu suntem unici .



Ca sprijin a afirmatiilor mele asupra pastrarii nivelului tehnologic la UTB , pun cateva pagini dintr-o lucrare a editurii AGIR .
1.jpg
2.jpg
3.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by NNnicusor »

Continuare
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
motul
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 385
Joined: 21 Jan 2012, 20:04
Location: Hunedoara
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by motul »

Dragi colegi. Caut si nu găsesc, cartea tehnica la UTB 445 dtc (cel cu tracțiune centrala). Poate are careva cunoștință de ea si ma poate ajuta. Am acest model de tractor si vreau sa fac rost de cartea tehnica. Am găsit, dar pentru cele cu tracțiune laterala. Aștept mesaje. Mulțumesc anticipat.
ARO= Automobile Romanesti Off-road. Adevarat spus!!!
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by NNnicusor »

motul wrote: 08 Jan 2023, 11:11 Dragi colegi. Caut si nu găsesc, cartea tehnica la UTB 445 dtc (cel cu tracțiune centrala). Poate are careva cunoștință de ea si ma poate ajuta. Am acest model de tractor si vreau sa fac rost de cartea tehnica. Am găsit, dar pentru cele cu tracțiune laterala. Aștept mesaje. Mulțumesc anticipat.
Nu e mult , dar poate va ajuta
https://dokumen.tips/download/link/manu ... 67574.html

Mai puteti cauta si aici
https://pdfcoffee.com/carte-tehnica-u44 ... -free.html
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4490
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Tractorul romanesc..

Post by ardeleanu »

Sunt multe manuale originale (utilizare, intretinere, catalog de piese) UTB pe ebay.
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4490
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Tractorul romanesc..

Post by ardeleanu »

Nu inteleg treaba cu faptul ca nu am fi unici... Cel putin eu ma consider unic, exista diferente mai mult sau mai putin importante, din fericire, intre toate fiintele de pe planeta asta.

Mai jos aveti un articol care prezinta inceputul fabricatiei de tractoare in Romania, dar cum zicea socrul meu, "noi nu furam, doar ne inspiram".

https://www.contributors.ro/tractorul-u ... 1960-1962/

Fiecare cu parerile sale, ma bucur pentru ca pot sa vad cum sunt vazute lucrurile de altii.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 07 Jan 2023, 16:36 Eu emit ipoteza ca daca s-ar fi cumparat la pachet licente de autoturism,camion,tractor de la Renault,sau ma rog Berliet in epoca,uzinele respective erau si azi in functiune.
Eu sunt mai sceptic .
Imi imaginez ca dumneata te referi la licentele cumparate inainte de 1989 .
Unde cumparatorul a vrut , uzina a continuat sa functioneze .
Cazul Dacia , Oltcit .
Unde nu , s-a demolat .
Cazul UTB , Cimentul Turda .

De fapt , Ioan Nicolae a spus ca daca ar primi o licenta ar renunta la a mai dezvolta ceva
Pe vremea cand se mai proiecta ceva .
https://www.facebook.com/10461034149912 ... 548319666/
Dar nu a primit nici o oferta de licenta .
Asa ca sunt convins ca decizia UTB de a dezvolta motoare a fost corecta .
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4490
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Tractorul romanesc..

Post by ardeleanu »

ardeleanu wrote: 08 Jan 2023, 10:48 Faimosul U650 are la baza o licenta Fiat cumparata de statul roman.
Numele ROMAN, ROMBAC etc. iti spun ceva? ;)) Elicopterele produse la Ghimbav, Dacia 1100, 1300 etc. produse sub licenta franceza. Otcit-ul, joint venture cu francezii.
Nu intru mai adanc in subiect, pentru cei interesati, toate acestea sunt prezentate in carti aparute relativ recent in Romania.

Cat despre faptul ca as denigra industria romaneasca de dinainte de '89, ce sa zic, nu eu sunt cel care a spus ca era "un morman de fier vechi".
Am fost la multe saloane internationale de agricultura la Paris, pe post de traducator si de "bodyguard" ;)). Nu prea am vazut (precizez dupa 2000), mari standuri cu realizarile romanesti in materie de tractoare UTB.

Acesta era nivelul la vremea respectiva, se mintea si fura "de la vladica pana la opinca" in Romania.
O numeam pompos "a se descurca".

Imi aduc aminte de ultima data cand a aparut ARO la Salonul international auto de la Paris, intr-un colt uitat de lume, importatorul incerca sa dea cu vopsea prin compartimentul motor, in plin salon, ca sa ascunda anumite defecte.

Inca o data, nu critic doar ca sa critic, ci, cum se spunea mai sus "Bine ar fi sa incercam sa fim sinceri cu noi". Imbatatul cu apa rece nu ne foloseste, dimpotriva.

Si, o mica paranteza, imi povestea unchiul meu, Romania facea export in sistem barter si cu tractoare.
Un U650 era schimbat contra, de exemplu, un vagon de banane. Banane care, nu va faceti iluzii cei care aveti sub 40 de ani, erau vandute mai departe in Occident pe bani marunti, doar ca sa intre valuta in tara. Pierdere financiara foarte mare, dar ce bine dadea in statisticile referitoare la exporturi prezentate tovarasului si tovarasei, mari amatori de devize occidentale.
Cum zicea acelasi unchi, doua lucruri se platesc in viata, domnia si prostia.
Imi fac "mea culpa" pentru licenta Fiat la UTB 650, este vorba de imbunatatiri semnificative aparute din momentul inceperii colaborarii cu Fiat.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Tractorul romanesc..

Post by flo »

Draga Nicusor, ma refeream la fermierii de afara, evident.
Despre ROMBAC, hai sa citim cartile lui Opris si nu numai. Este teapa cea mare data de britanici lui Ceausescu. Sa verificam numai pe unde mai era permis la zbor prin anii 90. Iar remotorizarea nu era permisa decat unei anumite firme, evident nu una romaneasca. Airfox a fost o incercare si nimic mai mult. Elicopterul nu oferea suficienta putere de foc, era vulnerabil caci blindajul era ... cum era.
Dar ai dreptate, s-a vandut pagubos , numai sa se vanda.
Cred ca cea mai performanta, tehnic vorbind, dar si economic a fost fabrica de diamante sintetice. Prima exterminata. La cererea strainilor, caci se reclama o furaciune.
Sa fim sinceri. Ca urmare a nebuniei de a se interzice retehnologizarea pe motiv ca implica consum de valuta, produsele erau uzate moral si slab calitative.
User avatar
motul
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 385
Joined: 21 Jan 2012, 20:04
Location: Hunedoara
Contact:

Re: Tractorul romanesc..

Post by motul »

Revin cu mulțumiri domnului Nicușor. Am descărcat de pe ambele linkuri, dar nu e ceea ce caut. Daca poate cineva sa-mi caute si pe e-Bay, poate, poate gasesc. Am intrebat pe toata lume, magazine de piese auto, dar nimeni nu are cartea/manualul de utilizare pentru modelul meu.
ARO= Automobile Romanesti Off-road. Adevarat spus!!!

Post Reply