Tractorul romanesc..
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
Candva planificatorii economiei socialiste erau foarte tentati de gigantism.Astfel s-a ajuns sa avem:UNA fabrica camioane,UNA tractoare,UNA autobuze,UNA combine etc.La vremuri turbulente ,totul s-a dus naibii.Nu comunistii au inventat conceptul.Henry Ford le propavaduia planificatorilor stalinisti ca nicio fabrica auto nu este rentabila daca nu produce minimum 150000 unitati.Si de aici s-a dus peste tot.In perioada socialista tractoare interesante ,cele mai,mi se par marcile maghiare DUTRA,RABA 180.Erau compatibile cu trendul prezent inca de atunci.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 1997
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Ford avea perfecta dreptate. Una este sa imparti niste cheltuieli la 1000, alta sa le imparti la 15000. Proiectarea produsului, proiectarea tehnologiei si realizarea SDV-isticii, costuri cu contabilitate, gestiuni, etc. costa pt 1000 la fel ca pt 15000 de bucati.
Ati uitat ce ne-au zis rusii cand s-a cerut licenta pt tractoare? Veti face un tractor de aur.
Replica repetatata si pt autocamioane.
Industria romaneasca nu era capabila sa realizeze cu ritmicitate regulata un nr mare mare de produse pt care nici piata nu avea. Nici interna, nici externa. De aici, produse proaste, fiindca se incerca cu disperare reducerea costurilor pe unitate. Toti erau constienti de hiba (chiar si Ceausescu cand era mai tanar si sanatos) dar orincipiile ideologice nu permiteau intreruperea nebuniei.
Cititi cartile lui Petre Opris.
Ati uitat ce ne-au zis rusii cand s-a cerut licenta pt tractoare? Veti face un tractor de aur.
Replica repetatata si pt autocamioane.
Industria romaneasca nu era capabila sa realizeze cu ritmicitate regulata un nr mare mare de produse pt care nici piata nu avea. Nici interna, nici externa. De aici, produse proaste, fiindca se incerca cu disperare reducerea costurilor pe unitate. Toti erau constienti de hiba (chiar si Ceausescu cand era mai tanar si sanatos) dar orincipiile ideologice nu permiteau intreruperea nebuniei.
Cititi cartile lui Petre Opris.
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
Daca privim organizarea economiei numai contabiliceste,da,este asa cum ati scris.Dar lucrurile trebuie vazute din mai multe perspective:managementul dificil ptr. unitatile gigant,slaba mobilitate tehnologica,probleme de siguranta nationala,adica razboi,ai pierdut una,ai pierdut totul.De prea multe ori contabilii au facut harsti-harsti.Eu merg pe modelul german pana in 1940:firme multe,capacitati mici.Spre exemplu,in 1928 erau in Gemania 23 producatori de camioane,productia Daimler-Benz 5500 unitati,MAN-800,VOMAG-675,iar Adam Opel AG -12900.De ce Opel era campion?!Legaturi cu GM.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 1997
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Pai o industrie supravietuieste daca "contabiliceste" este pe plus, adica daca ce incaseaza depaseste ce cheltuieste. Ori pt asta trebuie sa produci competitiv. Altfel sunt necesare subventii, care au marele pacat, pe langa aspectul economic negativ, faptul ca ucide orice sansa de dezvoltare/perfectionare/evolutie a produselor.
Pai mai gigant ca multinationalele ce ar fi? Si uite ca se descurca.
In razboi pierzi locatii de productie, nu neaparat dispare o firma. Asa multe capacitati de productie au disparut in Germania, dar daca cunoasterea, omul si documentatia , au ramas, atunci firma a putut renaste. Modelul german s-a dovedit chiar pagubos. Foarte multi producatori a insemnat consum ineficient de resurse si Productivitate scazuta. Dupa ce Speer a preluat conducerea economiei s-a trecut la o standardizare a produselor si la alegerea modelor mai ieftin de produs. In acest sens, in sfarsit au procedat si ei la transferul de licente intre firme. SUA facuse asta inca de la inceputul razboiului.
Era o treaba ce tine de management. Americanii au lasat oamenii de afaceri sa aleaga solutiile pt tema data. Adica: atatea camioane, la atat pret/unitate, cu aceste performante.
Nemtii au lasat ideologia sa decida. Sa nu uitam numai faptul ca nemtii nu au integrat in productia de razboi femeile ramase acasa, preferand sa foloseasca prizonieri si muncitori aduci din zonele ocupate, asta cu consecinte asupra productivitatii dar si a calitatii, din cauza sabotajelor.
Pai mai gigant ca multinationalele ce ar fi? Si uite ca se descurca.
In razboi pierzi locatii de productie, nu neaparat dispare o firma. Asa multe capacitati de productie au disparut in Germania, dar daca cunoasterea, omul si documentatia , au ramas, atunci firma a putut renaste. Modelul german s-a dovedit chiar pagubos. Foarte multi producatori a insemnat consum ineficient de resurse si Productivitate scazuta. Dupa ce Speer a preluat conducerea economiei s-a trecut la o standardizare a produselor si la alegerea modelor mai ieftin de produs. In acest sens, in sfarsit au procedat si ei la transferul de licente intre firme. SUA facuse asta inca de la inceputul razboiului.
Era o treaba ce tine de management. Americanii au lasat oamenii de afaceri sa aleaga solutiile pt tema data. Adica: atatea camioane, la atat pret/unitate, cu aceste performante.
Nemtii au lasat ideologia sa decida. Sa nu uitam numai faptul ca nemtii nu au integrat in productia de razboi femeile ramase acasa, preferand sa foloseasca prizonieri si muncitori aduci din zonele ocupate, asta cu consecinte asupra productivitatii dar si a calitatii, din cauza sabotajelor.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 1997
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Sa nu se inteleaga ca nu doresc sa existe productie interna.
In conditiile actuale, sanse ar fi daca un mare producator ar deschide unitati de productie aici. Acestia au de regula piete castigate.
Vedem cazurile Ford si Renault.
Altfel e aproape imposibil. Despre camioanele chinezesti de la Baia Mare sau Satu Mare ce se mai aude?
In conditiile actuale, sanse ar fi daca un mare producator ar deschide unitati de productie aici. Acestia au de regula piete castigate.
Vedem cazurile Ford si Renault.
Altfel e aproape imposibil. Despre camioanele chinezesti de la Baia Mare sau Satu Mare ce se mai aude?
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
Sa va spun ceva:eu cred ca orice om ar trebui ,la probleme importante ale vietii,precum locuinta sau profesie, sa aiba cel putin doua solutii.Viata este plina de provocari,uitati-va ce se intampla cu amaratii pe care i-a prins razboiul la bloc.Asa si un stat trebuie sa-si faca politicile industriale.Deci asa cum am mai scris,formula una-una-una..n-a fost inspirata.Dadea bine la imagine gigantismul,dar nu,n-a fost solutia prea bine gandita.Din aceasta cauza nu s-a reusit nici privatizarea,chiar daca s-au oferit uzinele/1$.
Legat de cele scrise de d-voastra in ultima postare,nu,nu cred ca mai face cineva externalizare de mari capacitati industriale.Pt.ce?Globalizarea a avut sens,cand fabricile aveau mii de muncitori.Acum pentru 3-4 sute de posturi, nu.Cat despre cazul Baia Mare,trebuie ceva puternic personalizat,altfel cu bascule- putine sanse.
Legat de cele scrise de d-voastra in ultima postare,nu,nu cred ca mai face cineva externalizare de mari capacitati industriale.Pt.ce?Globalizarea a avut sens,cand fabricile aveau mii de muncitori.Acum pentru 3-4 sute de posturi, nu.Cat despre cazul Baia Mare,trebuie ceva puternic personalizat,altfel cu bascule- putine sanse.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 1997
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Frumos zis. Ca sa ai si solutie de avarie trebuie sa-ti si permiti. Eu unul recunosc ca sunt un amarat pe care un razboi l-ar prinde la bloc. Dintr-o solda si castigul unei profesoare (cu tot cu meditatii) atat am putut. Un apartament si o garsoniera si la acestea existand si parte de mostenire. Dar cum o buna parte a populatiei Romaniei o duce si mai greu, imi permirt sa spun ca exemplul nu este tocmai potrivit. Adica o solutie de rezerva in acest sens inseamna lux nu alta. Despre profesie, meserii, da, dar este altceva.
Nu gigantismul a fost problema fabricilor romanesti, precum Tractorul Steagul Rosu sau Autobuzul. Nu erau defel gigantice. Erau unice, asta putem spune. Dar nu marimea le-a fost fatala. Dacia si Automobile Craiova erau mult mai mari. Si au supravietuit.
Cehii aveau dupa razboi pe langa Skoda si marcile Praga, Tatra. Una a disparut inca pe vremea comunistilor. Ce importanta are numarul producatorilor? Tractoare se fabricau la Brasov dar si la Craiova si Miercurea Ciuc. Daca au fost trei fabrici a insemnat vreo sansa in plus sa supravietuiasca? NU.
Important era sa realizezi un produs competitiv pe piata. Tractoarele romanesti, autocamioanele, autobuzele nu erau produse competitive. ARO asisderea, dar poate ar fi avut o anumita sansa, dar cu MARI investitii.
Am mai spus asta. Cand am vazut pt prima data cum se munceste la Autobuzul (eram in anul 4 la facultate) am ramas crucit. Erau un pic mai curata si ceva mai tehnologizata (avea presaj) ca umila uzina URA OBOR unde lucram. Exact cum au spus nemtii adusi de Tiriac, singura sansa era sa se predea terenul curat pt a face o uzina.
Revenind, cererea de tractoare romanesti (intern + extern), era mica. Adica nu asigura o productie competitiva, drept urmare nu a existat dezvoltarea in timp a produsului. In mod natural , uzina a murit.
La inceputul anilor 90 s-au reluat niste discutii incepute inca de pe vremea lui Ceausescu cu cei de la Bosh pt a produce sisteme de injectie pt motoare nepoluante. Cum Ceausescu a hotarat ca investitia sa se faca numai dupa ce se finalizeaza plata datoriilor, discutiile au fost intrerupte. La reluare, Bosh, sub indrumarea carora s-a ridicat fabrica de la Sinaia, a fost interesat de nivelul de cerere a industriei romanesti. Adica comenzile interne. Cand au auzit cifrele (cateva zeci de mii pt camioane, masini agricole, autoturisme de teren, autoutilitare si tractoare) au spus ca ar fi o investitie total paguboasa si ca nu-i intereseaza colaborarea.
Nu gigantismul a fost problema fabricilor romanesti, precum Tractorul Steagul Rosu sau Autobuzul. Nu erau defel gigantice. Erau unice, asta putem spune. Dar nu marimea le-a fost fatala. Dacia si Automobile Craiova erau mult mai mari. Si au supravietuit.
Cehii aveau dupa razboi pe langa Skoda si marcile Praga, Tatra. Una a disparut inca pe vremea comunistilor. Ce importanta are numarul producatorilor? Tractoare se fabricau la Brasov dar si la Craiova si Miercurea Ciuc. Daca au fost trei fabrici a insemnat vreo sansa in plus sa supravietuiasca? NU.
Important era sa realizezi un produs competitiv pe piata. Tractoarele romanesti, autocamioanele, autobuzele nu erau produse competitive. ARO asisderea, dar poate ar fi avut o anumita sansa, dar cu MARI investitii.
Am mai spus asta. Cand am vazut pt prima data cum se munceste la Autobuzul (eram in anul 4 la facultate) am ramas crucit. Erau un pic mai curata si ceva mai tehnologizata (avea presaj) ca umila uzina URA OBOR unde lucram. Exact cum au spus nemtii adusi de Tiriac, singura sansa era sa se predea terenul curat pt a face o uzina.
Revenind, cererea de tractoare romanesti (intern + extern), era mica. Adica nu asigura o productie competitiva, drept urmare nu a existat dezvoltarea in timp a produsului. In mod natural , uzina a murit.
La inceputul anilor 90 s-au reluat niste discutii incepute inca de pe vremea lui Ceausescu cu cei de la Bosh pt a produce sisteme de injectie pt motoare nepoluante. Cum Ceausescu a hotarat ca investitia sa se faca numai dupa ce se finalizeaza plata datoriilor, discutiile au fost intrerupte. La reluare, Bosh, sub indrumarea carora s-a ridicat fabrica de la Sinaia, a fost interesat de nivelul de cerere a industriei romanesti. Adica comenzile interne. Cand au auzit cifrele (cateva zeci de mii pt camioane, masini agricole, autoturisme de teren, autoutilitare si tractoare) au spus ca ar fi o investitie total paguboasa si ca nu-i intereseaza colaborarea.
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
Numarul de producatori,dar atentie independenti,are importanta ,pt. ca teoria probabilitatilor ne spune.In Germania, pana in 1918, s-au inregistrat 114 producatori de camioane.Comunistii au incercat un duplicat a revolutiei industriale vestice.Ce le-a iesit foarte bine:electrificarea tarii,sistemul energetic si reteaua de distributie.Dar in rest?Si nu putem da vina numai pe liderii politici,ei stiau lozinci,dar statul iti da consilieri cu scoala,care conform fisei postului trebuiau sa traga de maneca cand se lua aiurea.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 1997
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: Tractorul romanesc..
Acum sincer, cum sa fie independenti cu adevarat in Germania nazista sau Romania socialista. Independenti dar muribuzi. Ce piata puteau avea astia ca sa supravietuiasca economic?
Consilieri in comunism?
Pesemne esti mai tanar.
Sti ce faceau consilierii in comunism? Veneau si iti cereau sa incepi "progrumul de dezaluminizare". Adica toate piesele, ornamentele, tot ce era aluminiu pe un autobuz trebuiau sa dispara.
Apoi un alt inginer de acest tip, a cerut fabricarea de pistoane cu cap de fonta. Ca auzise el ca se poate. Asta pt ca existau motoare navale mari, de turatie redusa care aveau asa ceva. I s-a spus ca la turatia unui motor auto o sa se desprinda acele capete. Raspuns: Va permitem sa faceti motoare cu turatie redusa.
Consilieri in comunism?
Pesemne esti mai tanar.
Sti ce faceau consilierii in comunism? Veneau si iti cereau sa incepi "progrumul de dezaluminizare". Adica toate piesele, ornamentele, tot ce era aluminiu pe un autobuz trebuiau sa dispara.
Apoi un alt inginer de acest tip, a cerut fabricarea de pistoane cu cap de fonta. Ca auzise el ca se poate. Asta pt ca existau motoare navale mari, de turatie redusa care aveau asa ceva. I s-a spus ca la turatia unui motor auto o sa se desprinda acele capete. Raspuns: Va permitem sa faceti motoare cu turatie redusa.
-
- Membru de elita
- Posts: 557
- Joined: 07 Mar 2010, 18:30
- Location: Spania
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Consumul buldozerelor / incarcatoarelor frontale din seria 3600 era de cca. 24 l/h ( motor de 360 CP )
https://www.facebook.com/photo/?fbid=18 ... 8893918623
Dupa cum arata lama si balariile acesta nu a fost folosit de cativa ani , totusi vopseaua arata bine .
https://www.facebook.com/photo/?fbid=18 ... 8893918623
Dupa cum arata lama si balariile acesta nu a fost folosit de cativa ani , totusi vopseaua arata bine .
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
(fb):
Tractoarele IRUM au plecat in "armata":
Tractoarele IRUM au plecat in "armata":
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ardeleanu
- Membru legendar
- Posts: 4483
- Joined: 16 Jun 2014, 10:11
- Location: Choisy le Roi, Franta
Re: Tractorul romanesc..
Si care sunt "optiunile" mai speciale care il fac sa fie considerat " de armata" (in afara de vopseaua kaki)?
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
Nu cred ca a fost adus la BSDA in ideia de a fi tractor agricol.Slava Domnului,a scapat armata(ca si scoala de altfel) de sporturi agricole.Pe partea de mecanica nu cred ca are nevoie de updatari pentru a fi declarat"apt combatant".Poate o cabina blindata ai lipseste.Exista exemple in alte armate.
-
- Membru de elita
- Posts: 557
- Joined: 07 Mar 2010, 18:30
- Location: Spania
- Contact:
Re: Tractorul romanesc..
Si prin ce vi se pare ca sunt considerate " de armata " macarale, incarcatoare frontale , stivuitoare etc cumparate in ultima vreme pentru unitatile de geniu / logistica romanesti ?
Prin vopsire kaki in mod evident nu .
Nu mai pun in discutie caracteristicile tot-teren ale unora .
Sursa : viewtopic.php?f=2&t=7&start=300#p183493
Sursa : https://www.mapn.ro/fotodb/20200421
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: Tractorul romanesc..
Iata ce fac tractoarele militare Valtra:
https://agriavis.com/news-9254-des+trac ... ltra+.html
p.s.E bine ca un producator roman s-a afisat la expozitie.Mai ales ca are un centru de cercetare propriu.Stiu ce inseamna tractiune"allrad",cum ar spune nemtii.Sa nu uitam ca si vestitul Unimog a pornit ca un tractor agricol neconventional.
https://agriavis.com/news-9254-des+trac ... ltra+.html
p.s.E bine ca un producator roman s-a afisat la expozitie.Mai ales ca are un centru de cercetare propriu.Stiu ce inseamna tractiune"allrad",cum ar spune nemtii.Sa nu uitam ca si vestitul Unimog a pornit ca un tractor agricol neconventional.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.