Auto si nu numai .. dotarea armatei

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 28 Jul 2022, 05:16 ,s-a apucat de automotoare,locomotive ,tevi, care nu erau de loc urgente.


Dragos, am citit in revista Magazin Istoric parti din monografia Uzinelor Malaxa .
Datorita relatiilor lui Malaxa se votau legi care sa il ajute la dezvoltare .
A fost votata o lege care prevedea intre altele sa i se platesca diferenta dintre costul locomotivei construite in strainatate si cea contruita de el ( mai ieftina datorita fortei de munca plus umflarii pretului locomotivei germane ), plus cheltuielile de transport .
Sau cand a infiintat fabrica de tevi si tuburi de foraj au urcat taxele vamale la import .
Mergea pe ceea ce putea primi de la bugetul de stat , relationat cu CFR sau cu industria petrolului , care totusi era orientata spre eficienta / profit .
Aha, si pierdea la poker cu Carol totdeauna .
http://banatuldemunte.blogspot.com/2010 ... alaxa.html
Armata nu a dorit productie in tara , asa ca adio camioane , cred ca ai vazut atitudinea generalilor in link-urile pe care le-am pus relativ la procesul ing.Carp .

In alta ordine de idei , ca sa vezi ce industrie militara / grea aveam in 1918 dupa Unire si cu ce am ramas in 1938
http://banatuldemunte.blogspot.com/2010 ... ament.html
http://banatuldemunte.blogspot.com/2013 ... otive.html

http://www.automobileromanesti.ro/Altele/Marta/
https://magyarjarmu.hu/ipar/marta/
https://volganeagra.blogspot.com/2010/1 ... astra.html

https://wosypetter.wordpress.com/2017/0 ... -la-cugir/
https://wosypetter.files.wordpress.com/2017/03/67.jpg

Dar desi vorbim despre dotarea armatei , cred ca ar merge mutata o parte din topic la Autovehicule antebelice .
Rog un administrator sa faca mutarea daca este posibil .

dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Bine ca Malaxa a luat licenta de senileta UE,inalta cat un copil de gradinita!Despre fabrica de camioane in RO s-a discutat ,una din locatiile prevazute era Franco-Romana Braila.Au pierdut timpul,si da cred si eu ca unii din sefii armatei nu prea vroiau motorizare,erau destui negustori de furaje interesati,iar armata era un client sigur.
Si o chestie comica:pe Wiki, Romania apare ca si client de ZIS-5,inainte de 45,dar nu direct.De la finlandezi.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Despre o industrie auto s-a discutat si cu cehii. In ciuda afacerii Skoda, posibil sa fi rezultata ceva bun. Sa nu uitam ca in domeniul armamentului de infanterie, rezultatul nu a fost rau.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Numai iugoslavii au reusit sa cumpere licenta PRAGA:
https://www.reddit.com/r/AskBalkans/com ... _rakovica/

User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Corect. In articolul meu despre APC Praga RN am precizat asta. S-a produs si la Maribor. Masina era folosita chiar si dupa 1990. Insa Romania nu cu Praga discutase. Cu Skoda.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 28 Jul 2022, 18:58 Corect. In articolul meu despre APC Praga RN am precizat asta. S-a produs si la Maribor. Masina era folosita chiar si dupa 1990. Insa Romania nu cu Praga discutase. Cu Skoda.
Nu neaga nimeni ca s-a discutat si cu Skoda , ba s-au si importat destule .
Insa cartea Autovehiculele in armata romana , aparuta sub redactia gen.ing. Nicolae Spiroiu la inceputul anilor `90 sustine ca doar Tatra a acceptat constructia de camioane in Romania , conditionand contractul de cumpararea unei cote de camioane din Cehoslovacia .
S-a mai gasit prin arhive ceva nou de atunci care sa schimbe respectiva afirmatie ?
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

NNnicusor wrote: 28 Jul 2022, 20:30
flo wrote: 28 Jul 2022, 18:58 Corect. In articolul meu despre APC Praga RN am precizat asta. S-a produs si la Maribor. Masina era folosita chiar si dupa 1990. Insa Romania nu cu Praga discutase. Cu Skoda.
Nu neaga nimeni ca s-a discutat si cu Skoda , ba s-au si importat destule .
Insa cartea Autovehiculele in armata romana , aparuta sub redactia gen.ing. Nicolae Spiroiu la inceputul anilor `90 sustine ca doar Tatra a acceptat constructia de camioane in Romania , conditionand contractul de cumpararea unei cote de camioane din Cehoslovacia .
S-a mai gasit prin arhive ceva nou de atunci care sa schimbe respectiva afirmatie ?
Corect. Discutii cu Praga si Tatra au fost. E vina mea ca am scris numai de Skoda. Cu Tatra negocierile erau mai avansate. Dar din cate am inteles din discutiile cu niste ofiteri, care fusesera elevii/studentii celor care participasera la activitatile privind crearea unei ind auto, doar discutii au existat, in urma carora Tatra s-a aratat interesata de colaborare. Anexarea de catre Germania a intrerupt insa demersurile.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Si totusi Tatra pregatise un camion dedicat,sa zic asa,Romaniei.Tatra 93.Si inca o curiozitate:atunci uzinele lucrau serii mici,cateva sute de multe ori.Nu tipau economistii ca nu-i rentabila productia!E o placere sa citesti istoria auto,dar pana in 1940 sa zicem.Natura ne-a dat diversitatea ca o calitate a vietii.In ziua de azi cine mai intoarce capul dupa o masina.Globalizarea a facut ca toate masinile sa para identice!
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Nu tipau economistii de prin Europa. In SUA tipau. Motorizarea Europei era slaba. Germania avea o motorizare sub a Frantei, spun unii. Autocamioanele erau scumpe. Europenii nici nu dezvoltasera un transport auto semnificativ. Cale ferata era regina. Din acest motiv camioanele grele erau mai rare. Sa nu ne lasam pacaliti. Autostrazile lui Hitler si Musolinii erau pustii. Ei se gandeau la razboi , nu la economie.
Altfel ai dreptate. O masina este o prezenta stearsa in peisajul de azi. Sa vedeti ce plictis o sa fie cu electricele. Dar asta e. Au disparut elegantele trasuri. Practic au disparut meserii precum palarieri, selari, ceaprazari si viata merge mai departe.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Foarte interesant de citit(inclusiv multe date statistice,parc auto,numar vehicule produse..):
Lavinia Popica: Ford Motor Company in Romania
http://muzeulnationaljournal.ro/?artico ... in-romania
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Super ! F interesant. Multumim.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 29 Jul 2022, 13:37 activitatile privind crearea unei ind auto, doar discutii au existat, in urma carora Tatra s-a aratat interesata de colaborare. Anexarea de catre Germania a intrerupt insa demersurile.
Chiar si livrarile de camioane Tatra au fost oprite dupa anexare , dupa reluare au fost livrate doar cele asumate prin contractul pre-anexare . Fapt caracteristic perioadei si relatiilor Romania - Germania , cele livrate au sosit in tara fara pneuri .
Partea buna era ca aveam fabrica de la Banloc .
Ce bine e sa ai propria industrie !
http://www.timisoarastiri.ro/wp-content ... Banloc.jpg
https://newsweek.ro/storage/storage/med ... a1a1b3.png
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 29 Jul 2022, 16:42 Foarte interesant de citit(inclusiv multe date statistice,parc auto,numar vehicule produse..):
Lavinia Popica: Ford Motor Company in Romania
http://muzeulnationaljournal.ro/?artico ... in-romania
1º Multumim pentru link

2º Tatra 93 a fost un vehicul frumos .
Cateva cifre aici :
699 produse , din care 45 recunoastere , 35 comandament
https://www.armedconflicts.com/CZK-Tatra-93-t89768

3ºUna dintre autocisternele utilizate de armata romana a fost Tatra 85 - 24 bucati se spune
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_85
Image
Sursa : Wikipedia
Curios , era dotata cu remorca cu cabina
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Uitati-va ce amintiri si fotografii deosebite sunt prin arhivele unor familii:
https://promotia-libertatea.webnode.ro/ ... milia-mea/
Da,Tatra a fost un camion estetic,Dar Skoda,parerea mea, a fost peste.Iar camioanele cehoslovace peste cele germane.
Surpriza:tractor pe senile pe care nu l-am mai vazut,sa fie acea incercare romaneasca copie dupa STZ-5?!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

dragospetres wrote: 31 Jul 2022, 07:46 Uitati-va ce amintiri si fotografii deosebite sunt prin arhivele unor familii:
https://promotia-libertatea.webnode.ro/ ... milia-mea/
Da,Tatra a fost un camion estetic,Dar Skoda,parerea mea, a fost peste.Iar camioanele cehoslovace peste cele germane.
Surpriza:tractor pe senile pe care nu l-am mai vazut,sa fie acea incercare romaneasca copie dupa STZ-5?!
Superb! Multumim ! ^:)^

Post Reply