Auto si nu numai .. dotarea armatei

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Un titlu incitant,505 pagini,am comandat.Nu stiu daca are si o anexa ilustrativa,dar sper sa fie o surpriza placuta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 31 Jul 2022, 07:46
Surpriza:tractor pe senile pe care nu l-am mai vazut,sa fie acea incercare romaneasca copie dupa STZ-5?!
Dragos, nu cred ca ar putea fi tractorul Rogifer .
A fost adus la nivel de prototip abia in 1944 , iar fotografia este , din ceea ce citesc in biografia pomenita , dinainte de Stalingrad .
Eu vad un STZ-5 , senila are pasul mic , caracteristic .
Image
Image


In rest trist, i-au trimis la razboi fara munitie si au incecat sa recupereze pe parcurs, o imposibilitate intrucat nevoile depaseau firavele capacitati de productie , tot razboiul am importat munitie din Germania si Cehoslovacia ocupata .
Mai mult , munitia perforanta pentru artileria de camp a fost introdusa in dotare doar dupa 1943 , ca lectie a luptelor de la Stalingrad .
Am gasit o fotografie facuta in Slobozia in primavara lui 1945 cu un tractor de artilerie , tot STZ pare la prima vedere , dar echipat cu alt tip de senila , cu pas mai mare , tip Renault FT-17 modernizat in Romania sau STZ-3 agricol, de asemenea capturat
Cand am gasit foto atentia mi-a fost atrasa de faptul ca nu a fost confiscat de sovietici conform conventiei de armistitiu din 12 septembrie .
slobozia.jpg
Sa urmarim mai inainte revista Document , poate apare si tractorul T-1 .

Ma indoiesc sincer ca atat tractorul cat si prototipurile Maresal au fost confiscate de sovietici , am vazut ca inafara de presiunile sovietice s-au platit niste polite + orgolii dupa 23 august , cf . cartii gen. Valerian nestorescu File din trecutul artileriei romane moderne , 1972 .
Parerea mea personala este ca au sfarsit in cuptoare la Resita sau Rogifer .
Am vizionat cateva mii de fotografii de la muzeul blindatelor de la Kubinka, gasesti ce vrei ,americane, englezesti , unguresti, japoneze , numai Maresal nu .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Corect. Si galetii arata STZ5.
Despre prottotip sunt convins ca s-a intamplat cum zice Nicusor. Pesemne ca mai intai a folosit si drept tinta in poligon. Romanul are vocatie de a arunca ce a realizat in trecut. Nici un exemplar IAR 80 nu a supravietuit cu toate ca au fost in dotare pana prin 1952.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Am primit cartea mai sus pomenita.O apreciez ca cea fiind o lucrare foarte obiectiva:sunt evidentiate punctele tari si punctele slabe,multe informatii inedite.Inclusiv despre "Maresal" sau tractorul T-1(inspirat de fapt din STZ-3 Komsomolet),despre greutatile cu motorizarea trupelor,despre fabrica de tractoare din Odesa,despre licentele oferite(motor Praha sau tanc Skoda T-23..)Este lipsita de propaganda pro domo a cartilor de memorii.Va spun sincer:merita cumparata.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Dragos , mi-ai stricat somnul . :D
Sunt imagini cu Maresal ?
Inafara de ce se stie ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mare%C8%9 ... stroyer%29
Sau T-1 ?
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Nu,din pacate partea ilustrativa nu surprinde,nu s-a umblat la arhive dupa fotografii soc.Dar informatii statistice,planuri de inzestrare,livrari de la germani sau informatii precum:
-in 1942 Antonescu ceruse copierea tancului sovietic T-34!,
-s-au facut 5 prototipuri de tractor T-1,iar prima serie trebuia sa fie de 1000 buc,
-plan de inzestrare pe anul 1942:printre altele,4959-camioane de 2t,10412 camioane de 3t,1768 camioane de 4 t,
-si germanii au facut o comanda de ordinul zecilor de "Maresal",
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 02 Aug 2022, 23:16 Nu,din pacate partea ilustrativa nu surprinde,nu s-a umblat la arhive dupa fotografii soc.Dar informatii statistice,planuri de inzestrare,livrari de la germani sau informatii precum:
-in 1942 Antonescu ceruse copierea tancului sovietic T-34!,
-s-au facut 5 prototipuri de tractor T-1,iar prima serie trebuia sa fie de 1000 buc,
-plan de inzestrare pe anul 1942:printre altele,4959-camioane de 2t,10412 camioane de 3t,1768 camioane de 4 t,
-si germanii au facut o comanda de ordinul zecilor de "Maresal",
Multumesc pentru raspuns.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Nu mai produce decat in editie limitata. Comic.
Aceeasi cabina....
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4483
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by ardeleanu »

Ar fi comic daca s-ar vinde ca si editiile limitate de la Ferrari, Lamborghini etc la niste preturi astronomice si doar colectionarilor/pasionatilor.
Asa este doar trist. :(
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

PavelAlexe wrote: 12 May 2022, 16:29
NNnicusor wrote: 03 Aug 2011, 23:17 Alte variante ale TMA - 83

Varianta cu cabina scurta a fost postata deja de Costy84 ,intr-un post anterior

Varianta cu cabina lungaTMA 83 cabina lunga.jpg


Masina de sapat transee MST 802 pe sasiu TMA 83masina sapat transee MST 802 pe sasiu TMA 83.jpgMST 802.jpg
Buna ziua, mai aveti date despre TMA-83 cu cabina lunga? Si eventual despre MST 802. Va multumesc
Acum stiu de ce mi s-au cerut date despre tractoarele de artilerie romanesti .
https://tanks-encyclopedia.com/tar-76/
https://tanks-encyclopedia.com/tma-83-and-tma-79/
Felicitari autorului pentru articole
Cateva precizari

Image
Sursa este Observatorul Militar



Image
Sursa este www.jedsite.info

Motorul de pe TAR-76 nu este un V6 de 135 CP ci este un V8 de 130 CP
http://www.vhu.cz/exhibit/film-tractoru ... 76-tar-76/
https://www.vhu.cz/wp-content/uploads/2 ... p-0002.jpg
De tipul celor utilizate pe excavatoare sau grupurile electrogene , produs, corect scris, la Timpuri Noi Bucuresti
Timpuri Noi motoare Diesel.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=XzaR3qxBE-E
Nota : in video motorul nu este Alpin , este incorect identificat

Sper ca dl. Pavel Alexe mai citeste , vad ca nu a mai postat , probabil era in cautare de informatii pentru articol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 08 Jan 2023, 16:34 Despre ROMBAC, hai sa citim cartile lui Opris si nu numai. Este teapa cea mare data de britanici lui Ceausescu. Sa verificam numai pe unde mai era permis la zbor prin anii 90.
Eu nu sunt convins de acest fapt .
Asimilarea ROMBAC a fost o infuzie tehnologica pentru industria romaneasca , direct prin licente si offset , indirect in industria orizontala prin standarde de calitate .
Imi amintesc de la noi din metalurgie de verificarile severe la capitolele Productie speciala si Receptie militara .
Motoarele licenta Rolls-Royce aveau o durata de exploatare intre reparatii de la 25 la suta in sus fata de cele sovietice sau cehslovace .Si o fiabilitate marita .
Si nu numai atat : concurentul sovietic ca si capacitate , Yak-42 , era propulsat de trei motoare de aceeasi putere . Avionul nostru era mai economic pentru ca avea structura mai avansata , mai usoara .
Offsett-ul a constat in livrarea de avioane BN-2 in contrapartida .
Peste 500 bucati .
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 5708444033
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 5708444033
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
Ma abtin de la a posta imaginile , cine doreste le poate vedea pe pagina de facebook a arh. Mihai Andrei .
Pagina care chiar merita vazuta .
https://www.facebook.com/mihai.andrei.3133

In ceea ce priveste productia auto / tractoare Opris ar fi trebuit totusi sa cerceteze mai atent , nu sa reia acuzele Moscovei de neeficienta , care nu dorea sa avem industrie .
Planul Valev .
Care Moscova a trebuit sa vanda tractoarele in pierdere pe piata egipteana ca sa faca concurenta UTB , daca iti mai aduci aminte , de au iesit frictiuni . Cat despre fiabilitatea U-650M in Egipt , faptul ca au cumparat licenta si au reluat productia o vreme este graitor .
flo wrote: 08 Jan 2023, 16:34 Sa verificam numai pe unde mai era permis la zbor prin anii 90.
Problema ROMBAC nu a fost numai concurenta externa , a fost si interna .
Daca voiau sa il salveze il salvau .
Dar Securitatea nu numai ca nu ajuta , dar si punea piedici , spre a-l discredita pe Ceausescu , pana la momentul in care au putut da lovitura de stat .
Ca si cu mancarea in magazine : pe Ceausescu l-au zburat la 12 la amiaza , la 4 dupa-amiaza a aparut salamul in galantare .
http://arhiveleolteniei.ro/wp-content/u ... rectat.pdf
Tot Petre Opris .
Deci erau clienti , statul roman avea in 1989 4 miliarde de dolari in vistierie , si ei nu gaseau LEI sa finanteze exportul .
Avionul nu era chiar asa de invechit in acea vreme .
Ca dovada , o companie aflata la inceputuri pe atunci a demarat afacerea inchiriind avioane BAC si ROMBAC de la Tarom .
Adica Ryanair .


Cum am mai spus , se realiza varianta cargo , denumita IAR-701
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo?fbid=102 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo?fbid=102 ... 1276923473
Avea alte aeroporturi de destinatie .
Se putea utiliza pentru a mentine legatura cu unitatile militare dislocate in Irak si Afganistan .
In acest caz nu avea restrictii de zbor .
Existau 12 motoare realizate la Turbomecanica , care insa nu erau omologate pentru ca Secu taiase finantarea .
Un avion costa cca.20 de milioane de dolari .Bani care nu s-au gasit , in schimb au fost bani de borduri, panselute si acoperirea fraudelor bancare ale "baietilor cu ochi albastri" .
In aceeasi idee ,in 1990 la ICA Ghimbav exista asigurarea materiala pentru productia a 50 de elicoptere Ka-126 sub licenta , din care s-au realizat 15 , toate export .
flo wrote: 08 Jan 2023, 16:34 Iar remotorizarea nu era permisa decat unei anumite firme, evident nu una romaneasca.
Si da , s-a luat in calcul remotorizarea cu motor TAY sub denumirea de IAR- 719 .
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 1276923473
Avionul ar fi fost excelent pentru o tara cu un sfert din populatie emigrata .
Numai o frecventa saptamanala pentru aeroporturile mjlocii din Spania si era destul .
Sa nu mai vorbim de liniile catre orasele mari , si nu numai din Spania , ca har Domnului , suntem imprastiati prin toata Europa .
O fi fost presiune din afara , dar nici ai nostri nu au gasit fonduri .
In schimb incepand cu 1990 au gasit fonduri pentru " vizite de lucru " , cum a fost cazul deplasarilor pentru motorizarea lui IAR-705 , avion scurt curier cu doua turbomotoare de 1500 CP .
In loc sa termine prototipul cu turbomotoate romanesti TP-1 aflate in faza de prototip pe stand , ei au umblat brambura prin delegatii prin lumea larga , sa vada trei tipuri de motoare pentru trei versiuni ale lui IAR-705 . Repet, in conditiile in care nu zburase prototipul , structura era data in lucru .
Turbomottorul TP-1 pe stand la COMOTI Bucuresti :
TP-1.jpg
Sursa : http://www.comoti.ro/ro/directii_princi ... re_1_1.htm

Hmm, cat am tot raspuns argumentat, puteam scrie o carte !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Draga Nicusor, negresit ca tehnologie nou a intrat in Romania cu acea ocazie. Dar valorificarea ei?
Romanii primisera de la britanici doar cunostiintele privind fabricatia unora repere (NU TOATE) si asamblarea. Romania importa inca repepere din MB la preturi mari. Cand au utilizat piese asimilate in tara, avioanele nu au primit omologare. Nu mai stiu numarul, dar acesta a zburat numai deasupra Romaniei. Nici un calcul privind structura nu fusese predat. Nu cunosteau romanii nici regimul de deformare si elasticitate a celulei. ROMBAC, datorita motoarelor nu mai putea ateriza decat in tari nedezvoltate. Cum ele erau la distante mai mari, TAROM prefera TU 154. Avea autonomie mai mare si era mai bine motorizat. Unde sa-l exporte? Ca toti, inclusiv acea companie aeriana americana care ar fi comandat 5 bucati, il dorea remotorizat. Romanii insa nu aveau voie sa faca aceasta operatie. Avionul era interzis in lumea civilizata de prin 1985. Unde sa zboare? Ca pt curse interne era nerentabil. Solutia era remotorizarea in strainatate. Iesea un avion de conceptie veche cu un motor acceptat la un pret necompetitiv. Firma care primise acordul de remotorizare, daca nu ma insel avea ccationariat comun cu Ryanair . Astia cumparau BAC 1-11 la un pret de 20% din pretul unui ROMAC nemotorizat , le reparau , remotorizau si vindeau in castig. Avionul nostru nu prea avea sanse pe piata. In afara celor cinci bucati nu au existat intentii de cumparare. Spunea asta unul din conducerea de atunci a fabricii. Eu nu cred ca elicopterele Ka-126 s-au fabricat sub licenta. Mai degraba a fost lohn. Ca in cazul YAK 52. Sau a TAB-urilor facute pt sovietici.
Da, am intrat in lumea mica a producatorilor de aeronave de pasageri, insa pt o f scurta perioada.
Nu inteleg cum a interzis Securitatea omologarea?
User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4483
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by ardeleanu »

Ma scuzati, nu vreau sa fiu iarasi criticat, dar as vrea sa va supun atentiei doar cateva cifre.
Airbus a livrat 661 de avioane de linie in 2022 (erau prevazute 720) si a inregistrat 820 de comenzi nete.
Boeing a livrat 480 de avioane de linie in 2022 si a inregistrat 808 comenzi nete.
Asta se numeste industrie aeronautica adevarata, nu 9 bucati produse cu greu dupa o licenta si cu o estimare de constructie de 80 de bucati .
https://ro.wikipedia.org/wiki/ROMBAC_1-11
Iarasi ne imbatam cu apa rece?

https://www.letelegramme.fr/economie/ai ... op%C3%A9en.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 12 Jan 2023, 18:04 ROMBAC, datorita motoarelor nu mai putea ateriza decat in tari nedezvoltate. Cum ele erau la distante mai mari, TAROM prefera TU 154. Avea autonomie mai mare si era mai bine motorizat. Unde sa-l exporte?
Flo, hai sa ne uitam la fapte nu la povesti .
Cineva sustinea sus si tare ca licenta motoarelor Viper s-a platit cu miez de nuca .
Altul spunea ca locomotivele romanesti se exportau pentru ca se livrau in lada din lemn de nuc ,
Hai sa nu ne coboram la acest nivel .
Tu -154 era din total alta categorie .
Echivalentul Rombac era Yak-42 .
Am spus foarte clar ca Ryanair a inchiriat de la TAROM avioane BAC si ROMBAC .
Au mai inchiriat Adria Airways ,Dan Air , Aero Asia ,
flo wrote: 12 Jan 2023, 18:04 Avionul era interzis in lumea civilizata de prin 1985.
Inchirierile dupa 1990
flo wrote: 12 Jan 2023, 18:04 Romanii primisera de la britanici doar cunostiintele privind fabricatia unora repere (NU TOATE) si asamblarea.
Realitatea e ca toate componentele urmau sa fie fabricate in tara incepand cu avionul nr.22 , de la care puteam incepe desvoltarea proprie . Varianta cargo era realizata cu aprobarea British Aerospace .
Pentru oteluri , care undeva la jumatatea anilor `80 se importau spre exemplu se infiintase chiar in Bucuresti o sectie de semifabricate turnate si forjate de inalta rezistenta , paraca METAV s-a numit dupa spargerea in bucati a INCREST .
Platforma giroscopica fusese realizat in conceptie proprie dupa 1990 .
Radarul meteo era licentiat la Tehnoton Iasi , dar se voiau sa il realizeze la Bacau .
flo wrote: 12 Jan 2023, 18:04 Eu nu cred ca elicopterele Ka-126 s-au fabricat sub licenta. Mai degraba a fost lohn. Ca in cazul YAK 52. Sau a TAB-urilor facute pt sovietici.
Lohn e ceea mce face un atelier de confectii al unui baron local , unde primeste tesatura , furniturile din exterior , confectiile sunt croite si cusute de femei prost platite si insultate zilnbic.
La YAK-52 fuselajul era realizat la Bacau , motorul la Bacau , electronica la Iasi / Bacau , trenul /hidraulica la Bacau .
La Bacau exista nu numai sectia fuselaje si montaj , ci si sectia de motoare M-14 sau APU RU-19A-300 de pe AN-26 ( mai putin rotorul , dar inclus montajul general ) .
Exista si o sectie de electronica care trebuia sa produca componente pentru radar si rachete .

Cazul Ka-126
Inafara de aliajele de titan restul materialelor se produceau in Romania .
Nu mai vorbesc de fabricatie .
Motorul la Turbomecanica , care avea tehnologii mai avansate decat cele sovietice .
Structuri fagure si structuri lipite stia numai INCREST .
Structurile sovietice erau mai rigide , dar mult mai grele . Comparatia maselor imi da 2 la 3 ( in favoarea noastra )
flo wrote: 12 Jan 2023, 18:04
Nu inteleg cum a interzis Securitatea omologarea?
Simplu , articolul lui Petre Opris spune clar s-a taiat finantarea catre RR si BAE , care trebuiau sa trimita inginerii pentru omologare .

Post Reply