Auto si nu numai .. dotarea armatei

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Armata Romana a contractat camioane militare IVECO.Olandezii au si ei contracte cu IVECO.Interesant ca aici exista ideia unei personalizari a produsului,precum acesta:
https://dmv4x4.com/meet-the-dmv-agama-concepttruck/

User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1999
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Se aseambleaza la Petresti DB.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 26 Jun 2022, 20:22 Se aseambleaza la Petresti DB.
Retraim istoria
Dupa Unirea de la 1 Decembrie 1918 Romania mostenise fabrica de automobile Marta , transformata apoi in ASTRA .
Fabrica automobile si camioane decente pentru nevoile Romaniei .ImageImage
Distrusa in loc sa fie dezvoltata .
Inceputul celui de-al doilea razboi mondial ne-a gasit cu un atelier de asamblare Ford , dotat cu o hala si pod rulant . Si cam atat .Desi unii vorbeau anapoda ridicand-o la rangul de fabrica .
Care atelier nu a fost in stare sa asigure nici piese de schimb pentru vehiculele Ford sau cu motor Ford pe timpul razboiului .

Mai recent s-a distrus uzina Roman , si s-a construit alt atelier de asamblare , inaugurat cu mult tam-tam si botezat pompos fabrica .

Retraim istoria .
Si pentru asta nu sunt de vina numai cei ce au condus .
Ci si cei care i-au laudat dandu-ne lectii cu superioritate .
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Va invit sa urmariti filmul documentar"10 mai 1939".Defilarea sugereaza un inceput puternic de modernizare. .Am surprins si cateva imagini:
https://cineclub.sahiavintage.ro/film/10-mai/
P.S.M-am straduit sa gasesc si 10 mai 1940,dar fara succes.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 27 Jun 2022, 18:02
P.S.M-am straduit sa gasesc si 10 mai 1940,dar fara succes.
S-a pus odata un link catre un site rusesc de filme de arhiva , sa vad daca il mai gasesc .
O sa il caut in zilele urmatoare .
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Dragos ,
Eu vad lucrurile mai in negru .
E adevarat , e un inceput de modernizare , dar nu ceva viabil .
Niciunul din vehiculele prezentate nu era produs in tara , si se aflau in dotare in cantitati insuficiente , daca am sa gasesc cifrele am sa le prezint .
Dupa cum o arata documentele si fotografiile , in razboiul care a urmat imediat tot caruta a fost dotarea de baza a logisticii iar caii mijlocul dominant de tractare al artileriei mijlocii si usoare .
Cum spuneam , lipseau piesele de schimb , spre exemplu pentru completarea motoarelor de 50 CP licenta Ford de pe tractoarele de artilerie de captura Komsomolet au trebuit cautate piese in Germania .
Ca sa nu mai amintesc de situatia din campania de vest , cand echipe de mecanici demontau epavele camioanelor germane distruse si abandonate pentru a recupera ce se poate reutiliza .



Deocamdata iti pun link-urile catre revista Realitatea Ilustrata care prezinta paradele militare din acea perioada
Din pacate nu e o perioada fericita din istoria Romaniei : dictatura regala, dictatura legionara , cu toate mizeriile pe care ni le-au adus , imediat sau peste cativa ani .
1939
https://dspace.bcucluj.ro/handle/123456789/51141
1940
https://dspace.bcucluj.ro/handle/123456789/51193
1941
https://dspace.bcucluj.ro/handle/123456789/51279
1945
https://dspace.bcucluj.ro/handle/123456789/51614
Colectia completa, pe ani
https://dspace.bcucluj.ro/handle/123456789/47073
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Ti sa multumesc foarte mult pt. posibilitatea de a accesa arhiva revistei mentionate.Pare o completare serioasa pe partea de ilustratii.
In privinta informatiilor de cantitati,numere tipuri, s.a eu am primit gratis candva de la editura Istros Braila cartea>> Inzestrarea armatei in perioada interbelica>>.
https://www.muzeulbrailei.ro/editura-is ... .Incercati sa luati legatura,poate..
Pe piata libera exista cartea Motorizarea si mecanizarea Armatei Romane,autor Chiriac Vasiliu.Are informatii interesante ca date,dar lipseste partea de ilustratii.Cred sincer,la ce lucruri au fost in dotare de-a lungul timpului,altii ar fi scris zeci de carti bogat lustrate.
P.S.Totusi in privinta autotractorului Ford-Marmon 4x4 pt. AA , gresesc daca spun ca este o varianta facuta in Bucuresti?!
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Deci autotractorul a aparut la parada din 1940,din pacate ce se poate ca poze este cam asa:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 28 Jun 2022, 19:35
P.S.Totusi in privinta autotractorului Ford-Marmon 4x4 pt. AA , gresesc daca spun ca este o varianta facuta in Bucuresti?!

Imi mentin afirmatia , doar s-a montat in Bucuresti , la Ford Romana SAR nu exista dovezi ( imagini, borderouri etc ) ca ar fi existat utilaj de prelucrari mecanice .
Nu mai caut sursa , am citit ca abia la nivelul anului 1940 erau in curs de testare produse romanesti de completare : suruburi, vopsea, tapiterie, lemnarie .
Nu mecanice .
Unica contributie mai importanta de care am stiinta este montarea unor cisterne Concordia pe sasiu Ford
De fapt Ford Marmon se producea la firma Marmon -Herrington , Indianapolis USA , care de fapt la acea vreme era specializata in conversii
Firma livra si kit-uri de transformare de la 4x2 la 4x4 , spre exemplu cele trimise in Canada /Marea Britanie
Aici gasiti mai multe :
http://usautoindustryworldwartwo.com/ma ... ington.htm

Despre comenzi si livrari la Ford Romana SAR
IMG_0017.jpg

Autocisterna Ford / Concordia
IMG_0015.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 27 Jun 2022, 18:02 Va invit sa urmariti filmul documentar"10 mai 1939".Defilarea sugereaza un inceput puternic de modernizare.
Dragos , spuneam ca inceputul modernizarii era nesustenibil bazandu-se doar pe import .
In sprijinul afirmatiei mele mai aduc urmatoarea documentatie :

1º Imposibilitatea producerii cu mijloace interne a Vanatorului de care Maresal
https://amnr.defense.ro/webroot/filesli ... 7_2017.pdf
https://amnr.defense.ro/webroot/filesli ... 5_2022.pdf

2º Greutati la dezvoltarea tehnicii de lupta romanesti in timpul celui de-al doilea razboi mondial datorita lipsurilor de tot felul ( capacitati de productie , specialisti, experienta etc. )
https://amnr.defense.ro/webroot/filesli ... 8_2020.pdf
Bonus: in articol vei gasi imagini asupra unui tip de roata fara camera ( si fara cauciuc din capul locului :D )

Colectia completa :
https://amnr.defense.ro/pages/revista-d ... om%C3%A2ne
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Eu consider ca cele mai importante achizitii s-au facut pe vremea regelui.Dupa,Antonescu a vrut sa se faca numai util nemtilor.desi avea in mana o carte puternica:petrolul.Vedeti cate piedici s-au pus pt. acele motoare de blindate.Ce s-a incercat pe plan intern:copii dupa capturi rusesti,printre care si tractorul de artilerie T1.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Dragos ,

1º Cand Romania a fost dezmembrata in 1940 , la putere nu era Antonescu ci Carol .
El este cel care nu a stiut juca cartea petrolului .

2º Antonescu a avut un exagerat simt al onoarei , a tras Romania la dezastrul din campania contra URSS datorita acestui fapt .
Mannerheim nu a facut-o .
Desi ar fi multe de spus , de exemplu Finlanda nu avea teritorii ocupate de " aliatii " din Axa , iar Antonescu tot ridica problema in fata lui Hitler , dar degeaba , sperand intr-o anulare a Diktatului pe cale pasnica ( de fapt ameninta ca daca nu se face pe cale pasnica o va face cu forta armelor , dar nu a facut-o , asteptand sfarsitul razboiului )

3º E discutabil faptul ca Carol Voda a inzestrat armata .
Artilerie de camp : afacerea Skoda , cu implicarea clicii Maniu , sinuciderea generalului scos tap ispasitor si scoaterea basma curata a adevaratilor vinovati
Artilerie AT : intarzierea cu doi ani a intrarii in dotare a tunului Schneider cal. 47 mm , intre altele datorita haraielii asupra furnizorului aparatului de ochire
https://ro.wikipedia.org/wiki/Tun_antit ... model_1936
Tancuri: distrugerea initiativei guvernului Tatarascu de a produce in tara blindate
Aviatie : dezastru total , implicarea casei regale / protejatilor / camarilei / generalilor inutili in achizitiile de avioane cu distrugerea initiativei nationale ( IAR-16 , SET-XV existente la nivel de prototip , s-a cumparat PZL-11 + licenta ) , ajungand ca la inceputul campaniei aeriene impotriva petrolului romanesc sa ne aparam cu PZL-urile care fusesera batute de Me-uri in 1939
De remarcat ca la inceputul razboiului IAR-80 a dus greul
https://amnr.defense.ro/webroot/filesli ... 7_2020.pdf
https://www.iar80flyagain.org/afacerea-carpi/
https://www.iar80flyagain.org/afacerea- ... egenda-ii/
https://www.iar80flyagain.org/afacerea- ... genda-iii/
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Ei,istoria trebuie ,mai ales,bine inteleasa.Acele dezmembrari nu s-au facut NUMAI de dragul bulgarilor,ungurilor sau rusilor.Scopul lor era"fragezirea" Romaniei.Ce dorea Hitler: sondele romanesti sa ramana intacte,nesabotate.Nu-si permitea un conflict militar precum in Iugoslavia.A existat si ipoteza unui atac asupra Romaniei,in 1939,aripa dreapta a trupelor germane care erau in Polonia trebuiau sa coboare de-a lungul Siretului.Ritmul de mars era stabilit:4 zile pana in Bucuresti.MSTM roman a prins ceva de veste,de aia s-au facut marile concentari din 1939.Dar Hitler a preferat sa mai astepte.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Trupe concentrate si planuri erau destule .
Dar planurile trebuiau si puse in aplicare .
Si sa ai si cu ce le pune in aplicare .
Si cine sa aiba taria de caracter sa dea ordinul .
Polonezii nu au sovait .
Uite planurile pentru zona de vest :
https://istorielocala.ro/index.php/bibl ... -1940.html
https://istorielocala.ro/index.php/bibl ... 80%9D.html
https://istorielocala.ro/index.php/bibl ... %A3ii.html
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Fortificatiile au fost niste prostii .Au fost mai mult sperietori decat un obstacol serios.Bani cheltuiti aiurea si de francezi,cehi si evident si romanii s-au luat dupa.Si nemtii si-au chinuit trupele aiurea cu vestitul"Zid al Atlanticului"
O greseala grava de strategie industriala pe care o vad eu:Malaxa a construit o fabrica moderna ,a avut mii de muncitori bine calificati,avea relatii bune prin Germania si cercurile industriale, in loc sa aduca o fabrica de camioane cu ciclu complet de fabricatie,s-a apucat de automotoare,locomotive ,tevi, care nu erau de loc urgente.

Post Reply