Auto si nu numai .. dotarea armatei

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1465
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres » 02 Mar 2023, 20:59

Vad un proiect interesant de bimotor utilitar IAR-109 Pelican.Parca stim de la Craciunoiu ca au fost si altele.Ramase in schite.Existau in fosta Germanie Democrata proiecte similare practic aflate in prag de industrializare,din motive cred eu de CAER-blocate.Stim ca exista o anumita afinitate cu Honecker, cine stie poate se ajungea la >metal":
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 502
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor » 03 Mar 2023, 21:33

Ieri am scris despre racheta nava-nava NN-86
https://aro4x4.net/smf/viewtopic.php?f= ... 90#p195220
Image
Image

Primul beneficiar ar fi trebuit sa fie vedeta Albatrosul , cu nr.199 , construita la Mangalia , prevazuta cu hangare mari luate de la vedeta tip OSA 1 casata ( plus electronica )
199ALBATROSUL.jpg
Fregata Marasesti ( fost crucisatorul Muntenia , fost distrugatorul Timisoara , posibil barca cu vasle pe viitor ) , vedetele clasa Tarantiul si instalatiile de lansare de coasta Rubej nu pot folosi NN-86 din cauza hangarelor / containerelor de lansare de dimensiuni mai reduse , au nevoie de o versiune cu aripi pliante , care era si ea in dezvoltare .
Vedeta era in linii mari o copie a clasei OSA sovietice , din care am avut sase bucati , dar a iesit ceva mai grea , aluminiul a fost inlocuit cu otel la suprastructuri din ratiuni specifice perioadei , le-am discutat aici de m-am urat .
OSA.jpg
Cele 5 +1 vedete au fost casate .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 502
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor » 03 Mar 2023, 22:32

Cu aceeasi coca , masini si suprastructuri a fost realizata vedeta torpiloare clasa Viforul la noi , Epitrop in cod NATO , care pe langa problema cresterii greutatii ( + 20 t ) a avut o problema de centraj datorata diferentei de masa si centru de greutate a tuburilor lanstorpile , care problema ducea la faptul ca o parte a fortei de propulsie se disipa prin / avea ca rezultat ridicarea corpului navei
Aceste probleme au dus la o scadere a vitezei , rezolvata ulterior prin adaugarea unei aripi portante fixe sub chila .
Aceasta modificare a avut totusi si o urmare pozitiva , vedetele din aceasta clasa aveau calitati nautice mai bune decat clasa OSA ( exceptie viteza ) , tineau marea pana la gradul 7 mai bine decat dragoarele .
Imagine
vedeta torpiloare.jpg
Date de circulatie internationala
Epitrop.jpg
Datele de marketing romanesti cf. PATROMIL
Epitrop date originale.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 502
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor » 03 Mar 2023, 23:05

Trebuie sa spun ca racheta nava-nava NN-86 era inspirata de rachetele P-15 si P-20M ( Termit ) importate din URSS .
https://en.wikipedia.org/wiki/P-15_Termit
Racheta era autodirijata prin radar de bord , inainte de lansare primea coordonatele tintei , apoi la distanta prestabilita se activa radiolocatorul rachetei care facea corectia pe traiectoria finala .
Fata de racheta originala , se realizase o structura noua , se montase un motor turboreactor in loc de motorul-racheta care functiona carburant + oxidant lichizi hipergolici ( se aprindeau violent la contact ) .
Pe langa marirea distantei de zbor crestea siguranta la alimentare si la transport ( kerosen in loc de doi compusi toxici / caustici , periculos si dificil de manevrat ) .
S-au importat 48 buc. P-15 in 1964 , 16 buc. P-20M in 1985 si alte 24 buc. P-20 M in 1990/1992 cf. The naval institute guide to world naval weapons systems de Norman Friedman , citita pe Google books .
Nu cunosc cate bucati din varianta cu autodirijare in infrarosu s-au importat , mi s-a spus ca au venit odata cu complexele Rubej .


Post Reply