ROMAN/DAC
-
- Membru de elita
- Posts: 557
- Joined: 07 Mar 2010, 18:30
- Location: Spania
- Contact:
Re: ROMAN/DAC
Despre familia de motoare denumita popular Alpin si modificarile efectuate pentru montarea pe vehicule de lupta
Un articol din Buletinul Tehnica Militara
Un articol din Buletinul Tehnica Militara
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Membru de elita
- Posts: 557
- Joined: 07 Mar 2010, 18:30
- Location: Spania
- Contact:
Re: ROMAN/DAC
Continuare
Am trait si eu acele vremuri .
Stiu ca in domeniu , si nu numai aici , pe atunci existau restrictii crancene relativ utilizarea materialor de calitate ( denumite atunci deficitare ) .
Au realizat arborele cotit dintr-un otel mai slab aliat nu pentru ca nu ar fi stapanit tehnologia unui arbore din otel inalt aliat , ci pentru ca asa li s-a impus .
De fapt erau " condamnati " sa reuseasca din prima .
Si chiar au reusit , motoarele Alpin aveau la acea vreme un consum mai mic decat Mercedes
cand utilizau motorina de calitate . Despre fiabilitate , functioneaza si dupa 30 de ani , mai putin in domeniul civil ,pe cateva autotractoare ramase , si mai mult in cel militar pe DAC 887T , MLI-84 , B-33 Zimbru .
Tin minte ca la reproiectarea transmisiei TR-85 chiar s-a spus clar de trecutele restrictii , deci nu numai domeniul civil era mai urgisit .
De acord cu dumneata .flo wrote: ↑28 Dec 2022, 14:16 Nici incercarile v8 nu erau stralucite. Se dorea nu numai realizarea de tractoare agricole , dar si de tractoare de artilerie si o motorizare pt MLI. Pt MLI motorul v8 ajungea la 360CP. Era mult prea mare si greu pt aceasta putere. Din cate imi amintesc ne spunea ca arborele cotit devenise prea gros. Aveau nevoie de un otel mai bun. Din nefericire fostul coleg s-a prapadit prin 2018 sau 2019 .
Ne povestea cu amarciune ca munca de cercetare era marcata de interventia politicului. Se ajunsese la incredibila situatia in care activistii lansau solicitari de genul: reduceti numarul incercarilor sau faceti cercetari serioase cand cedeaza un reper. Toti credeau ca se refera la cercetare stiintifica. Nu, acela dorea cercetare administrativa, eventual sa se impute cuiva faptul ca biela s-a rupt.
Am trait si eu acele vremuri .
Stiu ca in domeniu , si nu numai aici , pe atunci existau restrictii crancene relativ utilizarea materialor de calitate ( denumite atunci deficitare ) .
Au realizat arborele cotit dintr-un otel mai slab aliat nu pentru ca nu ar fi stapanit tehnologia unui arbore din otel inalt aliat , ci pentru ca asa li s-a impus .
De fapt erau " condamnati " sa reuseasca din prima .
Si chiar au reusit , motoarele Alpin aveau la acea vreme un consum mai mic decat Mercedes
cand utilizau motorina de calitate . Despre fiabilitate , functioneaza si dupa 30 de ani , mai putin in domeniul civil ,pe cateva autotractoare ramase , si mai mult in cel militar pe DAC 887T , MLI-84 , B-33 Zimbru .
Tin minte ca la reproiectarea transmisiei TR-85 chiar s-a spus clar de trecutele restrictii , deci nu numai domeniul civil era mai urgisit .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 2001
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: ROMAN/DAC
Indiscutabil ca erau condamnati. Dar important era finalul, indiferent de cauze. Erau masuri aberante. Tot acel coleg, Dumnezeu sa-l odihneasca, ne povestea , lucrul pe care l-am mai amintit, de solicitarea de reducere a consumului de Al la pistoane prin utilizarea unor capete de fonta. Citise acel activist ca unle motoare (navale, insa) au asa ceva. Era o nebunie. Noi la URA scoteam toate profilele de aluminiu (ornamnetele care mascau zona de imbinarea atablelor, cornierele capacelor de vizitare din podele, etc. Ultimele erau inlocuite cu profile de tabla de otel mesterite pe abkant. La tancuri s-au ratat exporturi numai pt ca nu se reusea achizitionare de garnituri, simmeringuri de calitate. Ne mai amintim de curele de distributie pt Oltcit?
-
- Nou venit
- Posts: 2
- Joined: 04 Jan 2022, 19:10
Re: ROMAN/DAC
Din presa vremii, era o reclama la Roman decupate de mine cam 1994
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Membru de elita
- Posts: 557
- Joined: 07 Mar 2010, 18:30
- Location: Spania
- Contact:
Re: ROMAN/DAC
Felicitari pentru prima postare pe forum .sabysebastian wrote: ↑10 Jan 2023, 19:20 Din presa vremii, era o reclama la Roman decupate de mine cam 1994
-
- Nou venit
- Posts: 2
- Joined: 04 Jan 2022, 19:10
Re: ROMAN/DAC
Mulțumesc , cu acest camion DAC galben nu prea am găsit o poza clar doar acestea în care este în plan secund
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: ROMAN/DAC
https://bzb.ro/stire/primul-camion-din- ... sa-a183511
p.s.citisem recent ca si sectia prototipuri a ramas!
p.s.citisem recent ca si sectia prototipuri a ramas!
- flo
- Membru legendar
- Posts: 2001
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: ROMAN/DAC
Cabina aceea este ....
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: ROMAN/DAC
Aveti dreptate,cabina este un "erzatz" ultradepasit.De ce au facut o basculanta?!Probabil s-au uitat la TRUSTON,au remarcat ca exista o nisa in piata unde ar merge si ceva made in RO,dar fara o investie serioasa in sectia cabine si innoire radicala, le va fi fi greu sa-i concureze.
-
- Nou venit
- Posts: 1
- Joined: 12 Jun 2021, 14:35
Re: ROMAN/DAC
Un pic off-topic. Camioanele Truston (Shacman X3000) au avut vreodata o banda de productie in Romania sau doar s-au asamblat din componente chinezesti aduse in cutii de lemn si aproape toata lumea crede ca sunt romanesti?
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: ROMAN/DAC
In articolul de mai sus care e esenta: ca si Roman construieste camionul din cutii aduse de aiurea cu exceptia a doua pozitii.Din piata romaneasca de mii de camioane noi,exista un mic segment pe care sta TRUSTON sI ar putea sta si Roman.Numai ca cei de la Brasov pomenesc de patriotisme in achizitionare.Vor fi si acestea,dar trebuie umblat si la niste argumente mai solide gen cabina altcumva.
- flo
- Membru legendar
- Posts: 2001
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: ROMAN/DAC
Cabinele au in primul rand pacatul ca sunt facute pe niste matrite antice. Sa nu uitam ca brasovenii au avut probleme cu omologarea fabricarii cabinelor. Nu foloseau tabla utilizata de nemti sau fratuzi. Pe timpul sudurii suferea deformatii. O problema mare era instabilitatea termica. Cei care au muncit pe ele stiu ca nu o data iarna zburau parbizele. Lipsa de rigiditate se vede si mai lesne la cabinele marite pt masinile de pompieri. Usile se inchid cand vor ele, dar mai grav este ca timoneria schimbatorului de viteze are de suferit. Nici una din aceste probleme nu a fost eliminata in garantie. Veneau lucratorii de la Roman pt garantie (veneau cu trenul , caci altfel trebuia sa fie suportat costul transportului pe platforma) cu mana in buzunar. Fara scule, fara dispozitive. Iti era si mila , dar te apuca si furia. Dar comentau: "Sunteti pretentiosi, ce vreti sa se inchida usile ca la MAN sau Volvo? Cand o sa platiti cat pt un MAN atunci s-ar putea. Tranti-le , ca doar pompierii sunt voinici." Cedau arcurile si masina era lasata pe o parte: "Ala care sta pe partea aia e prea gras".dragospetres wrote: ↑17 Feb 2023, 22:10Aveti dreptate,cabina este un "erzatz" ultradepasit.De ce au facut o basculanta?!Probabil s-au uitat la TRUSTON,au remarcat ca exista o nisa in piata unde ar merge si ceva made in RO,dar fara o investie serioasa in sectia cabine si innoire radicala, le va fi fi greu sa-i concureze.
Li s-a explicat ca nu mai poti admite parbriz cu cheder, ca cele lipite sunt solutia cea mai sigura pt sofer si pasager. Avand in vedere lipsa rigiditatii, nici nu si-au pus problema sa adopta solutia lipirii.
-
- Membru de elita
- Posts: 557
- Joined: 07 Mar 2010, 18:30
- Location: Spania
- Contact:
Re: ROMAN/DAC
flo wrote: ↑18 Feb 2023, 19:10
Cabinele au in primul rand pacatul ca sunt facute pe niste matrite antice. Sa nu uitam ca brasovenii au avut probleme cu omologarea fabricarii cabinelor. Nu foloseau tabla utilizata de nemti sau fratuzi. Pe timpul sudurii suferea deformatii. O problema mare era instabilitatea termica. Cei care au muncit pe ele stiu ca nu o data iarna zburau parbizele. Lipsa de rigiditate se vede si mai lesne la cabinele marite pt masinile de pompieri. Usile se inchid cand vor ele, dar mai grav este ca timoneria schimbatorului de
Flo, nu stiu ce ati primit voi in ultimii ani la pompieri .
Tin minte ca colegii vostri de la MI , jandarmii , au starnit uimire la ultimele trageri la Cap Midia , inainte de a scoate din dotare MR-2 .
In timp ce MApN venea cu camioane jerpelite , nefunctionale, ale jandarmilor erau curate, intretinute , prelatele in buna stare si , mai ales, porneau la cheie .
Dar ultimele camioane ROMAN primite de uzina noastra , chiar erau apreciate de soferi , si vorbim de anul 2000 .
Erau modelul 10 215 , soferii erau multumiti si de fiabilitae si de caracteristici , treceau muntii fluierand , fara probleme, incarcati cu 10 tone de otel prelucrat ( sarma, electrozi , cablu de tractiune si ce-o mai fi fost ) . E drept , refuzau sa tracteze remorca .
Tin minte cand un coleg de serviciu a trecut muntii pe NV cu un sofer in cursa , prieten , de au ocolit tocmai prin Pietroasele ca sa cumpere vin de sarbatori .
Soferii de pe basculantele de zgura aveau mai multe probleme , baietii din " colonie " se urcau pe ele din mers cand incetineau pe drumul neasfaltat ca sa arunce jos de bucati de otel gaseau prin zgura .
Iar excavatoristul uzinei chiar a avut probleme , l-au trimis sa curete canalul de apa reziduala , nu i-au dat trailer , a trebuit sa traverseze 15 m drumul european , atunci l-au vazut si i-au facut sesizare pentru conducerea pe drumul public de vehicul neinmatriculat , omul era necajit cand am vorbit cu el , nu stiu cum s-a terminart pentru ca dupa doua luni am plecat din tara .
Cunosc un singur caz de parbriz cu probleme ,era unul spate la autobuz articulat , eram in scoala si ne duceau la munci agricole , navetistii din schimbul de noapte scosesera chederul pe jumatate si soferul nu avusese timp sa treaca pe la coloana sa il repare , venise la scoala dupa noi .
De obicei navetistii scrijeleau scaunele cu briceagul .
Accidente din cauze tehnice au mai fost , am fost martor ocular cand un autobuz ce venea de la RK a ramas fara directie sau cand s-a desprins o remorca .
Pre 1989 .
E drept , nu existau atatea ca in ziua de astazi . Pe atunci transportul auto era defavorizat, era redus , in plus acum se cumpara toate rablele . In anul dinainte de COVID , venit acasa in concediu am luat un autobuz din Cluj catre casa , autobuz turcesc de vreo patru ani , parbrizul frontal fusese blocat cu ceva bucati de plastic si silicon cat incape , ca ala-i tata nost ´ .
Nu pot sa nu observ ca in presa sau in retelele sociale incepe sa se rescrie istoria .
In cazul celebrului accident cu autobuzul cazut de pe pod in smarc in Botosani , cu zeci de inecati , acum se spune acum ca din cauza calitatii proaste a anvelopei , cand in unul din primele numere din 1990 ale revistei Pentru Patrie se detalia cauza accidentului , anvelopa fata avea un manson , din cauza proastei asigurari cu piese de schimb .
Nici nu ma mir , era undeva prin `87 -`89 cand un vecin , sofer de autobuz , a vazut prin curte pe la noi o pompa de frana ce o gasisera copii aruncata si o stransesera pentru Planul economic la scoala , si a cerut-o : dati-mio sa ii scot ganiturile sa le refolosesc ca nu mai avem nimic . Pompa de frana !!!!!
Cat despre rescrierea istoriei , probabil trebuie justificata vanzarea pe nimic a industriei . adica " gramada de fier vechi "
- flo
- Membru legendar
- Posts: 2001
- Joined: 03 Jul 2009, 00:13
- Location: Bucuresti
Re: ROMAN/DAC
Pai la ce sa le uzeze jandarmii? MApN le scotea la uz pe aceleeasi. In parc erau curate si fara rulaj. Incet, incet si MApN le-a scos la munca. Autospecialele pe sasiuri Roman facute dupa 2005-2006 sunt jalnice. Cum spuneam cabinele sunt dezastru. Problemele cu parbrizele sunt de notorietate. Pe geruri, veneau la URA pt inlocuire o masina la 2-3 zile. Si la pompieri au fost probleme cu cele lasate in aer liber iarna. Nu mai vorbesc de masinile vechi cu coroziuni. Jalnice masinile ROMAN din ultimii ani.
-
- Membru legendar
- Posts: 1474
- Joined: 10 Jan 2008, 21:01
- Location: suceava
Re: ROMAN/DAC
Sa le urmam exemplul si sa devenim mult mai pragmatici.Sperante de renastere a diviziei de camioane Skoda(Liaz)
https://piataauto.md/Stiri/2023/01/Isto ... roductiei/
https://piataauto.md/Stiri/2023/01/Isto ... roductiei/