Auto si nu numai .. dotarea armatei

Despre masinile fabricate dupa 1945 si pana-n prezent

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Pe vremuri Nicusor. Azi e o alta lume. Care cetateni? Cei plecati in lumea larga? Se mai intampla, dar f rar, sa se dezveleasca cate un monument. Noi sunt anihilati ca natiune. Imi pare tare rau, dar sunt nevoit sa recunosc acest lucru.

User avatar
ardeleanu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4494
Joined: 16 Jun 2014, 10:11
Location: Choisy le Roi, Franta

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by ardeleanu »

flo wrote: 01 May 2023, 20:32 Draga Ardelene, masini scoase din uz am salvat si cu modesta mea staruinta. Va reamintesc de ajutorul a doua doamen colege care au ajutat pt a salva de la taiere a unei autoscari. Problema este ca nu exista spatii de depozitare. Cu mare greutate reuseam sa asiguram transportul pe platforme. La baza de repatarii de la Dragalina se afla un exemplar din singura autospeciala de lucru la inaltime realizata in Romania. O primise pt dezmembrare. I-am convins pe cei din conducerea bazai sa nu o taie. Oameni sufletisti au inteles si au stran fier vechi alte surse ca sa o "inlocuiasca " in scripte. Ii lipse cabina. Gasisem una sa o carpim si o montam. Dar pt transportul la un depozit de la Tecuci nu am reusit sa gasim o solutie. Lucru dificil si prin faptul ca r fi fost un transport agabaritic. Erau eforturile unor indivizi, nu ai institutiei. Am iesit toti la pensie. Ce s-a ales din masina aia nu stiu. Sincer cred ca a ajuns la fier vechi.
Ei cu MIG-ul modernizat nu e doar o schimbare de bord. Era o evolutie in conducerea focului, a coordonarii in lupta a aparatelor. Dar caruta si performantele radar erau cele cunoscute...
Flo, din cate stiu in Romania exista organisme echivalente cu FFVE-ul francezilor sau al cluburilor auto.
In afara de retroparade si atestari de vehicule istorice (nu vreau sa intru in discutii referitor la aceste atestate) cam cu se ocupa?
Ele ar trebui sa fie primele care sa lupte pentru pastrarea patrimoniului. Faptul ca persoane private ajuta (chiar si financiar) la acesta este o alta poveste.

Eu aleg un proiect (sau mai multe, depinde cat de generos este patronul ;) ) si donez aici (printre altele):

https://www.fondation-patrimoine.org/re ... 166&page=1


Simplu si eficient. Sunt multe proiecte interesante.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

cap spiroiu 1.jpg
cap spiroiu 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

Este recomandat de a se citi si cartea "jURNAL 1978-1988"autor Gral-lt.(r)Urdareanu.Un lucru care m-a frapat :dieselizarea armatei a fost puternic incetinita in anii 1980-1990 pt. ca in 1968 s-au comandat 12000 camioane SR,fara a fi consultati specialistii militari daca sunt necesare.Pomeneste autorul ca a scris istoria camioanelor militare DAC in cartea"Cararile destinului" aparuta in 2001.
Ei,pt tunul de 125 mm la tancul TR-125 ,am mai fost ajutati confidential de niste specialisti slovaci si pt. ca unii isi aduceau aminte de ajutor omenos al trupelor romane din WW2.
Prototipurile P-125 au fost gata pt. teste inca din 1986,dar, ca si la aviatie,motorul a blocat omologarea.Din pacate,autarhia ce s-a dorit de catre factorul politic in acel timp,nu este o solutie pt.Romania.

NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Dragos , gen.Urdareanu le cam amesteca , ca sa-si traga spuza pe turta .
Nu ne-a ajutat nimeni la realizarea tunului de 125 mm cu teva lisa , era deja epoca Gorbaciov, Romania era sub embargo din amandoua partile .
Istoria realizarii tunului o gasesti aici :
https://rft.forter.ro/biblioteca-virtua ... Fi%C5%A3ei
Nu stiu de ce nu functioneaza nici astazi site-ul Revistei fortelor terestre , daca nu ai descarcat cartea data trecuta cand am pus link-ul ( era la liber, legal ) , se poate rezolva .

Povestea motorului de pe TR-125 o poti vedea aici :
https://www.rumaniamilitary.ro/povestea ... -pe-tr-125
Atitudinea " profesionistilor " din armata vs. cei din cercetare-dezvoltare/industrie :
https://www.rumaniamilitary.ro/p-125-si ... ent-203986
https://www.rumaniamilitary.ro/p-125-si ... ent-203891

Cat despre cele 12 000 de camioane SR comandate , s-avem iertare , dar nu-l prea cred .
Erau alte vremuri , cu un ordin venit de la Bucuresti se putea modifica / anula contractul .
De fapt s-a spus si aici de pe forum ca armata a refuzat sa cumpere ARO 240 pe benzina la data aparitiei , si a insistat pentru mentinerea pe linia de fabricatie a M-461 .
Posibil sa fi fost vorba despre stocurile de piese de schimb , aminteste-ti te rog de elementele de caroserie care inca erau in stoc la ARO la vremea privatizarii , pastrate pentru export / mobilizare de razboi .
Sau de faptul ca M-ul era mai " rustic " , mai potrivit vremii de razboi .
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

ardeleanu wrote: 01 May 2023, 23:15
flo wrote: 01 May 2023, 20:32 Draga Ardelene, masini scoase din uz am salvat si cu modesta mea staruinta. Va reamintesc de ajutorul a doua doamen colege care au ajutat pt a salva de la taiere a unei autoscari. Problema este ca nu exista spatii de depozitare. Cu mare greutate reuseam sa asiguram transportul pe platforme. La baza de repatarii de la Dragalina se afla un exemplar din singura autospeciala de lucru la inaltime realizata in Romania. O primise pt dezmembrare. I-am convins pe cei din conducerea bazai sa nu o taie. Oameni sufletisti au inteles si au stran fier vechi alte surse ca sa o "inlocuiasca " in scripte. Ii lipse cabina. Gasisem una sa o carpim si o montam. Dar pt transportul la un depozit de la Tecuci nu am reusit sa gasim o solutie. Lucru dificil si prin faptul ca r fi fost un transport agabaritic. Erau eforturile unor indivizi, nu ai institutiei. Am iesit toti la pensie. Ce s-a ales din masina aia nu stiu. Sincer cred ca a ajuns la fier vechi.
Ei cu MIG-ul modernizat nu e doar o schimbare de bord. Era o evolutie in conducerea focului, a coordonarii in lupta a aparatelor. Dar caruta si performantele radar erau cele cunoscute...
Flo, din cate stiu in Romania exista organisme echivalente cu FFVE-ul francezilor sau al cluburilor auto.
In afara de retroparade si atestari de vehicule istorice (nu vreau sa intru in discutii referitor la aceste atestate) cam cu se ocupa?
Ele ar trebui sa fie primele care sa lupte pentru pastrarea patrimoniului. Faptul ca persoane private ajuta (chiar si financiar) la acesta este o alta poveste.

Eu aleg un proiect (sau mai multe, depinde cat de generos este patronul ;) ) si donez aici (printre altele):

https://www.fondation-patrimoine.org/re ... 166&page=1


Simplu si eficient. Sunt multe proiecte interesante.
Nu stiu cu ce se ocupa. Dar asa cum se intampla si in alte situatii cu siguranta ca romanii nu sunt capabili sa se asocieze in mod eficient. Cand lumea se scandalizase ca impozitul pe masini crescuse f mult, functie de capacitatea cilindrica, si se vaietau ca nu vor putea continua sa detina vehiculele istorice , am propus ca detinatorii sa se asocieze si sa promoveze un act legislativ care sa reglementeze impozitarea masinilor istorice. Am fost considerat neserios. Daca s-ar promova deschiderea unui registru cu vehiculele cu relevanta istorica, sa nu ne miram ca s-ar evita inregistrarea masinilor. Pt ca un obiect cu importanta istorica impune detinatorului niste obligatiii privind depozitarea, asigurarea, intretinerea, etc.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

NNnicusor wrote: 09 May 2023, 15:25 Dragos , gen.Urdareanu le cam amesteca , ca sa-si traga spuza pe turta .
Nu ne-a ajutat nimeni la realizarea tunului de 125 mm cu teva lisa , era deja epoca Gorbaciov, Romania era sub embargo din amandoua partile .
Istoria realizarii tunului o gasesti aici :
https://rft.forter.ro/biblioteca-virtua ... Fi%C5%A3ei
Nu stiu de ce nu functioneaza nici astazi site-ul Revistei fortelor terestre , daca nu ai descarcat cartea data trecuta cand am pus link-ul ( era la liber, legal ) , se poate rezolva .

Povestea motorului de pe TR-125 o poti vedea aici :
https://www.rumaniamilitary.ro/povestea ... -pe-tr-125
Atitudinea " profesionistilor " din armata vs. cei din cercetare-dezvoltare/industrie :
https://www.rumaniamilitary.ro/p-125-si ... ent-203986
https://www.rumaniamilitary.ro/p-125-si ... ent-203891

Cat despre cele 12 000 de camioane SR comandate , s-avem iertare , dar nu-l prea cred .
Erau alte vremuri , cu un ordin venit de la Bucuresti se putea modifica / anula contractul .
De fapt s-a spus si aici de pe forum ca armata a refuzat sa cumpere ARO 240 pe benzina la data aparitiei , si a insistat pentru mentinerea pe linia de fabricatie a M-461 .
Posibil sa fi fost vorba despre stocurile de piese de schimb , aminteste-ti te rog de elementele de caroserie care inca erau in stoc la ARO la vremea privatizarii , pastrate pentru export / mobilizare de razboi .
Sau de faptul ca M-ul era mai " rustic " , mai potrivit vremii de razboi .
Nicusor , sa nu te mire ca nu s-a anulat o astfel de comanda. Mai intai de toate e posibil ca Uzina sa fi pregatit fabricatia, facand deja comanda furnizorilor pe orizontala si deci e f posibil sa fi existat un numar mare de piese si subansambluri fabricate. Era pagubos sa se renunte. Masinile armatei erau considerate ca unele care nu au rulaje semnificative si ca atare economia cu carburantul nu ar fi o mare scofala. Un alt motiv retinut de la ofiteri batrani: preferau motoarele pe benzina pt ca putea fi pornite, ziceau ei, mai usor. Despre M 461 spuneau fara ezitare ca era mult mai fiabil la suspensie si transmisie.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 10 May 2023, 23:01

Nicusor , sa nu te mire ca nu s-a anulat o astfel de comanda. Mai intai de toate e posibil ca Uzina sa fi pregatit fabricatia, facand deja comanda furnizorilor pe orizontala si deci e f posibil sa fi existat un numar mare de piese si subansambluri fabricate. Era pagubos sa se renunte. Masinile armatei erau considerate ca unele care nu au rulaje semnificative si ca atare economia cu carburantul nu ar fi o mare scofala. Un alt motiv retinut de la ofiteri batrani: preferau motoarele pe benzina pt ca putea fi pornite, ziceau ei, mai usor. Despre M 461 spuneau fara ezitare ca era mult mai fiabil la suspensie si transmisie.
Deci Flo , ma refeream la ARO 240 cu motor L-25 , tot pe benzina .
http://aro4x4.net/smf/viewtopic.php?p=2 ... 531#p22399
Deci pornirea nu cred sa fi fost o problema .
http://aro4x4.net/smf/viewtopic.php?p=1 ... 531#p14660
Cat despre faptul ca M 461 era mai rustic si fiabil , vad ca suntem de acord .
Suspensia doar ca un exemplu .

Adaug argumentul meu cu stocul de piese de schimb .
Am sa-ti povestesc ceva : seful meu din tinerete facuse scoala de soferi militari la Turda .
Se scosesera din dotare primele variante de IMS si se casau piesele din stoc, le-au dat la scoala de soferi ca material didactic , ba chiar aveau atatea incat comandantul le-a cerut ca in caz ca stiu intreprindere / CAP care are nevoie de ele sa vina sa le ia gratis , omului chiar i se se strangea inima sa le vada aruncate la fier vechi . Alte vremuri, vorba dumitale .

Cat despre pregatirea de fabricatie , nu stiu ce sa spun .
Ca unul care am prins si celelalte vremuri imi amintesc ca cifrele de plan pe atunci veneau anual .
Daca era vorba doar de pregatirea de fabricatie , pot sa spun ca au fost clienti externi ( din Grecia spre exemplu ) care au cerut si ei continuarea productiei de M 461 exact pe aceleasi motive , piese de schimb , robustete si obisnuinta clientului .
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

Repun link-ul catre cartea Tunurile Resitei , vad ca astazi site-ul functioneaza .
https://rft.forter.ro/biblioteca-virtua ... Fi%C5%A3ei
Link-ul rosu de descarcare a pdf. din josul paginii .
dragospetres
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1474
Joined: 10 Jan 2008, 21:01
Location: suceava

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by dragospetres »

NNnicusor wrote: 11 May 2023, 10:42 Repun link-ul catre cartea Tunurile Resitei , vad ca astazi site-ul functioneaza .
https://rft.forter.ro/biblioteca-virtua ... Fi%C5%A3ei
Link-ul rosu de descarcare a pdf. din josul paginii .
Am citit cartea si mi s-a confirmat inca o data ce stiam despre calibrele 100 mm si 130 si ajutorul dat de RPDC.Era bine, zic eu,daca aduceam tot de acolo bimotorul si poate ideia de camioneta :
https://twitter.com/KPA_bot/status/1387 ... t.36601%2F
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

NNnicusor wrote: 11 May 2023, 10:39
flo wrote: 10 May 2023, 23:01

Deci Flo , ma refeream la ARO 240 cu motor L-25 , tot pe benzina .
exact pe aceleasi motive , piese de schimb , robustete si obisnuinta clientului .
Ma refeream doar la SR.
Piese de IMS , SR, ZIL, TV au fost casate pana prin 2010. Tot mai apareau de prin depozite. Legea permitea transferul fara plata institutiilor de cult. Luau manastirile cu camionul si apoi le valorificau la fier vechi.Noi cand am vazut asta am incetat sa le dam. Noroc ca nu stateau prea bine cu cunoscutul legilor. ...
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 11 May 2023, 17:01
NNnicusor wrote: 11 May 2023, 10:39
flo wrote: 10 May 2023, 23:01

Deci Flo , ma refeream la ARO 240 cu motor L-25 , tot pe benzina .
exact pe aceleasi motive , piese de schimb , robustete si obisnuinta clientului .
Ma refeream doar la SR.
Piese de IMS , SR, ZIL, TV au fost casate pana prin 2010. Tot mai apareau de prin depozite. Legea permitea transferul fara plata institutiilor de cult. Luau manastirile cu camionul si apoi le valorificau la fier vechi.Noi cand am vazut asta am incetat sa le dam. Noroc ca nu stateau prea bine cu cunoscutul legilor. ...
Poate ar fi mai bine sa adaug ca acea actiune de casare a pieselor de schimb pentru primele modele IMS a avut loc undeva intre 1971-1973 .

In rest, cu manastirile , nu degeaba exista zicala " Fa ce zice popa nu ce face popa " .
Si pe aici in Spania exista diverse zicale , gen " nu spune nici o data ca din apa asta nu voi bea si ca popa asta nu e tatal meu " - " nunca decir que de esta agua no bebere y este cura no es mi padre "
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

dragospetres wrote: 11 May 2023, 15:51
NNnicusor wrote: 11 May 2023, 10:42 Repun link-ul catre cartea Tunurile Resitei , vad ca astazi site-ul functioneaza .
https://rft.forter.ro/biblioteca-virtua ... Fi%C5%A3ei
Link-ul rosu de descarcare a pdf. din josul paginii .
Am citit cartea si mi s-a confirmat inca o data ce stiam despre calibrele 100 mm si 130 si ajutorul dat de RPDC.Era bine, zic eu,daca aduceam tot de acolo bimotorul si poate ideia de camioneta :
Ma bucur ca ti-a folosit link-ul .
Cum vad ca ti-a placut IAR-109 , iti mai pun doua imagini
125498838_3537290992992922_1144445997521882810_n.jpg
186482633_4042337062488310_3097595232521348070_n.jpg
Bonus , imaginea hidroavionului IAR 709 , un proiect asemanator , lansat dupa 1989 si mort pe planseta , alaturi de multe alte proiecte care puteau relansa industria aeronautica .
IAR 709.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
flo
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2001
Joined: 03 Jul 2009, 00:13
Location: Bucuresti

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by flo »

Se vorbea de Rord Romania din perioada interbelica. Ca a fost doar un atelier, ca ... Acum si ultimile lucruri ce aminteau de a aceasta intreprindere dispar. Ce mai ramase din fostele hale Ford sunt demolate.
ford2 (2).jpg
ford2 (1).jpg
Pozele sunt facute de la o fereastra a clinicii Sanador Floreasca.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
NNnicusor
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 557
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Auto si nu numai .. dotarea armatei

Post by NNnicusor »

flo wrote: 14 May 2023, 17:13 Se vorbea de Rord Romania din perioada interbelica. Ca a fost doar un atelier, ca ... Acum si ultimile lucruri ce aminteau de a aceasta intreprindere dispar. Ce mai ramase din fostele hale Ford sunt demolate.
ford2 (2).jpg
ford2 (1).jpg
Pozele sunt facute de la o fereastra a clinicii Sanador Floreasca.
Sincer , atelierul de montaj CKD Ford din Floreasca a fost supraevaluat in perioada post-decembrista , am vazut recenzii care il dadeau drept cea mai mare fabrica din Europa , fara cea mai mica urma de logica .
Adevarata importanta , sau mai bine zis lipsa de importanta s-a vazut in razboi .
http://aro4x4.net/smf/viewtopic.php?p=1 ... b1#p194528


Legat strict de hala/ locatia in discutie , unde ulterior a functionat Automatica Bucuresti mi se pare mai importanta pierderea capacitatii de productie de elemente de automatizare si robotica , cu toata experienta tehnologica , si cu oamenii capabili de acolo ( desi trebuie sa spun ca resursa umana fusese crunt lovita in ultimii ani ai lui Ceausescu prin " prioritatea de buletin " ) .
https://automatica.ro/inovatii-in-robot ... anilor-80/

Deci blocuri si mall-uri in loc de hi-tech .
Doamne-fereste de cutremur !
https://www.dcnews.ro/cum-s-au-construi ... 13744.html

Post Reply