Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Moderators: mariusjaz, socratee
- ydaniel
- Membru legendar
- Posts: 4676
- Joined: 13 Jun 2007, 11:46
- Location: bucuresti
- Contact:
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
nu sunt fiul lui
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita
cand esti rau nu te uita
- niscu
- Membru de elita
- Posts: 735
- Joined: 20 Oct 2009, 17:14
- Location: Galati-Tulcea
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Va salut ! acum am descoperit topicul-a mai pus cineva in practica ideile ? este multumit ? banuiesc ca piesa de la pasul 3 vine in partea superioara a carburatorului.
Pasiunile ne definesc,ne apropie si ne fac sa nu imbatranim degeaba !
- ydaniel
- Membru legendar
- Posts: 4676
- Joined: 13 Jun 2007, 11:46
- Location: bucuresti
- Contact:
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
da.merita toate+ aprindere electronica At 011 cu senzor
- niscu
- Membru de elita
- Posts: 735
- Joined: 20 Oct 2009, 17:14
- Location: Galati-Tulcea
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
O precizare va rog ! Econmizorul modificat,aprinderea electronica,turbonatorul-sant clare.In schimb modificarea flansei antijivraj nu-mi e foarte limpede. Nu cunosc traseul apei prin flansa originala [motor 1300-doar 2 stuturi].Nu inteleg cat de adanci trebuie sa fie gaurile de 1 mm si unde trebuie sa le infund.Apoi din ce cred ca am inteles ma gandesc ca exista pericolul de a avea apa in cilindri.Poate ma insel.Va rog sa ma lamuriti.Multumesc !
Pasiunile ne definesc,ne apropie si ne fac sa nu imbatranim degeaba !
- niscu
- Membru de elita
- Posts: 735
- Joined: 20 Oct 2009, 17:14
- Location: Galati-Tulcea
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Revin cu o noua intrebare :sensul de rotatie al aerului este acelas la economizor si turbonator ? [ invers acelor de ceasornic ? ]
Pasiunile ne definesc,ne apropie si ne fac sa nu imbatranim degeaba !
- karpatenwolf
- Membru
- Posts: 155
- Joined: 19 Jul 2010, 21:46
- Location: Selimbar
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
mai putem pune intrebari pe aceasta tema? adica sa primim si un raspuns?:-)
Aro,oriunde,oricand...daca nu se defecteza.
- Dan CHIRIAC
- Administrator
- Posts: 2676
- Joined: 20 Feb 2007, 10:10
- Location: Bucuresti
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Intrebari cu siguranta se pot pune.
Raspunsurile, insa, nu sunt garantate. Mai intai trebuie sa le cunoasca cineva, iar apoi, acel cineva trebuie sa fie si dispus sa le impartaseasca.
Personal, habar nu am in ce sens se invarte aerul in admisie si nici nu prea imi este clar ce importanta are chestiunea.
Raspunsurile, insa, nu sunt garantate. Mai intai trebuie sa le cunoasca cineva, iar apoi, acel cineva trebuie sa fie si dispus sa le impartaseasca.
Personal, habar nu am in ce sens se invarte aerul in admisie si nici nu prea imi este clar ce importanta are chestiunea.
ARO 244, an 1997, motor L25
ARO 244, an 2001, motor Toyota 2L-T, zis si "Torpilorul" - furat din Bucuresti, Sector 6, pe 29 Ianuarie 2011
ARO 244, an 2001, motor Toyota 2L-T, zis si "Torpilorul" - furat din Bucuresti, Sector 6, pe 29 Ianuarie 2011
- niscu
- Membru de elita
- Posts: 735
- Joined: 20 Oct 2009, 17:14
- Location: Galati-Tulcea
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
@Dan Chiriac-asa este,e egal cu zero daca se invarte aerul spre stanga sau spre dreapta. Eu intrebam dac turbonatorul si economizorul imprima aerului acelasi sens de rotatie ,ori ,schimbarea acestuia ar putea ajuta la omogenizarea si mai buna a mestecului,lucru ce cunstituie scopul celor doua dispozitive. Oricum intentia mea la acea data era sa readuc in prim plan topicul si sa capat un raspuns la intrebarea despre prelucrarea flansei antijivraj. Ca o parere personala ,..stilul de conducere al masinii are cea mai mare influenta asupra consumului, iar dispozitivele de mai sus pot duce la o functionare mai buna a motorului,scaderea consumului fiind doar un efect secundar.
Pasiunile ne definesc,ne apropie si ne fac sa nu imbatranim degeaba !
-
- Incepator
- Posts: 17
- Joined: 15 Sep 2012, 10:41
- Location: Sibiu
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Pentru o functionare mai buna se pot lustrui canalele de admisie si evacuare, este o solutie folosita la masinile sportive.
Rolul unei aprinderi electronice este de a schimba pornirea-oprirea alimentarii bobinei de inductie care necesita un curent mare de pe contactele platinei pe un comutator electronic (tranzistor, tyristor etc).
La o aprindere electronica, contactele platinei sunt strabatute de un curent mic care pastreaza pastilele curate dar nu mai apare transferul de material de pe un contact pe celalalt si comanda elementul regulator care realizeaza alimentarea bobinei de inductie.
Pasul urmator este schimbarea contactelor platinei cu senzori optici sau magnetici si implementarea pe motor a unui calculator de gestionare a functiunii ( ECU - engine controller unit).
Dupa care apare calculatorul central al masinii care gestioneaza toate sistemele electronice ( motor, frane, transmisie, habitaclu).
Asta este tendinta si la asta au ajuns masinile actuale.
Revenind la aprinderea electronica.
In cazul unei defectiuni, se schimba doar pozitia a 2 fire si se trece pe functionare clasica, asa se poate continua drumul imediat.
La aprinderea clasica, prin platine trece un curent mare care face ca la fiecare actionare si in special la desfacerea contactelor sa apara o scanteie care arde contactele si in timp realizeaza transfer de material de pe o pastila pe cealalta a platinei, modificand in timp jocul si distanta intre contacte cu rezultate tot mai slabe pentru motor.
De aceea ,la Dacia 1300 in cartea tehnica se recomanda reglarea platinelor la fiecare 5000km.
Pentru a scapa de asta si a mari semnificativ timpul intre verificari se utilizeaza un sistem de aprindere electronica.
Iar aprinderile electronice sunt de 2 tipuri, cele generic denumite " platine electronice" care sunt cele mai utilizate, sunt o multime de variante si cele generic denumite " de curse" care sunt realizate pentru performate superioare insa mult mai complicat de realizat.
Scanteia la bujii este data de circuitul format de condensator si bobina de inductie care formeaza un circuit oscilant. In functie de turatia motorului, tensiunea data la bujie este sub forma de clopot, cu optimul pe la 3000 ture iar odata cu marirea turatiei, condensatorul nu se mai incarca complet si tensiunea scade.
Asta inseamna ca scanteia la bujie este puternica doar intr-o gama restransa de turatie si devine tot mai slaba pe masura ce se ajunge la capetele extreme ale turometrului.
De aceea iarna cand bateria are tensiune scazuta se intampla ca masina sa nu porneasca dupa ce repriza de "dat la automat" aproape ca omoara bateria si nu mai furnizeaza suficienta putere sa se obtina o scanteie care sa aprinda amestecul carburant.
Aprinderea electronica poate realiza compensarea acestori factori prin actionarea multiscanteie, adica pe timpul pornirii se genereaza 3-5 scantei la fiecare actionare a platinei.
De asemenea se poate obtine o scanteie puternica deoarece functioneaza la tensiuni mai reduse de alimentare, critice pentru platine in perioada de iarna.
Pentru pastrarea sistemului de aprindere original, platine+condensator+bobina de inductie, aprinderea "platina electronica" este cea mai indicata.
Pentru obtinerea unor performate superioare, aprinderea " de curse" realizeaza alimentarea bujiilor cu tensiune inalta in toata gama de turatii, asa nu apar pierderi de putere ale motorului indiferent de regimul de functionare si raspunsul este mult mai rapid la urcarea in ture.
Pentru utilizare trebuie facute modificari ale aprinderii si care in cazul unei defectiuni nu se mai poate trece pe varianta clasica imediat.
Fiecare sistem cu plusurile si minusurile lui, depinde de fiecare ce optiune doreste pentru masina.
Am incercat sa explic in termeni comuni, daca nu m-am exprimat prea clar, altcineva cu mai multa experienta sa faca cuvenita rectificare.
Rolul unei aprinderi electronice este de a schimba pornirea-oprirea alimentarii bobinei de inductie care necesita un curent mare de pe contactele platinei pe un comutator electronic (tranzistor, tyristor etc).
La o aprindere electronica, contactele platinei sunt strabatute de un curent mic care pastreaza pastilele curate dar nu mai apare transferul de material de pe un contact pe celalalt si comanda elementul regulator care realizeaza alimentarea bobinei de inductie.
Pasul urmator este schimbarea contactelor platinei cu senzori optici sau magnetici si implementarea pe motor a unui calculator de gestionare a functiunii ( ECU - engine controller unit).
Dupa care apare calculatorul central al masinii care gestioneaza toate sistemele electronice ( motor, frane, transmisie, habitaclu).
Asta este tendinta si la asta au ajuns masinile actuale.
Revenind la aprinderea electronica.
In cazul unei defectiuni, se schimba doar pozitia a 2 fire si se trece pe functionare clasica, asa se poate continua drumul imediat.
La aprinderea clasica, prin platine trece un curent mare care face ca la fiecare actionare si in special la desfacerea contactelor sa apara o scanteie care arde contactele si in timp realizeaza transfer de material de pe o pastila pe cealalta a platinei, modificand in timp jocul si distanta intre contacte cu rezultate tot mai slabe pentru motor.
De aceea ,la Dacia 1300 in cartea tehnica se recomanda reglarea platinelor la fiecare 5000km.
Pentru a scapa de asta si a mari semnificativ timpul intre verificari se utilizeaza un sistem de aprindere electronica.
Iar aprinderile electronice sunt de 2 tipuri, cele generic denumite " platine electronice" care sunt cele mai utilizate, sunt o multime de variante si cele generic denumite " de curse" care sunt realizate pentru performate superioare insa mult mai complicat de realizat.
Scanteia la bujii este data de circuitul format de condensator si bobina de inductie care formeaza un circuit oscilant. In functie de turatia motorului, tensiunea data la bujie este sub forma de clopot, cu optimul pe la 3000 ture iar odata cu marirea turatiei, condensatorul nu se mai incarca complet si tensiunea scade.
Asta inseamna ca scanteia la bujie este puternica doar intr-o gama restransa de turatie si devine tot mai slaba pe masura ce se ajunge la capetele extreme ale turometrului.
De aceea iarna cand bateria are tensiune scazuta se intampla ca masina sa nu porneasca dupa ce repriza de "dat la automat" aproape ca omoara bateria si nu mai furnizeaza suficienta putere sa se obtina o scanteie care sa aprinda amestecul carburant.
Aprinderea electronica poate realiza compensarea acestori factori prin actionarea multiscanteie, adica pe timpul pornirii se genereaza 3-5 scantei la fiecare actionare a platinei.
De asemenea se poate obtine o scanteie puternica deoarece functioneaza la tensiuni mai reduse de alimentare, critice pentru platine in perioada de iarna.
Pentru pastrarea sistemului de aprindere original, platine+condensator+bobina de inductie, aprinderea "platina electronica" este cea mai indicata.
Pentru obtinerea unor performate superioare, aprinderea " de curse" realizeaza alimentarea bujiilor cu tensiune inalta in toata gama de turatii, asa nu apar pierderi de putere ale motorului indiferent de regimul de functionare si raspunsul este mult mai rapid la urcarea in ture.
Pentru utilizare trebuie facute modificari ale aprinderii si care in cazul unei defectiuni nu se mai poate trece pe varianta clasica imediat.
Fiecare sistem cu plusurile si minusurile lui, depinde de fiecare ce optiune doreste pentru masina.
Am incercat sa explic in termeni comuni, daca nu m-am exprimat prea clar, altcineva cu mai multa experienta sa faca cuvenita rectificare.
VW Polo 6N1 1300cm3
Citroen Berlingo '99 1300cm3
in curand Aro
Citroen Berlingo '99 1300cm3
in curand Aro
- karpatenwolf
- Membru
- Posts: 155
- Joined: 19 Jul 2010, 21:46
- Location: Selimbar
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
In sfarsit am schimbat si eu motorul cu unul de nova de 1.6. Am pastrat doar aprinderea de golf2 -carburatorul a ramas cel original de nova Solex dublu. Masina merge considerabil mai bine in toate regimurile insa nu ma pot pronunta asupra consumului inca.
Aro,oriunde,oricand...daca nu se defecteza.
-
- Membru
- Posts: 112
- Joined: 23 Nov 2019, 12:57
- Location: Bucuresti
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Mai are cineva cele doua dispozitive? Sau măcar ceva schițe cu cote sa încerc sa le confectionez
BMW X1 2.5D xA 2018
Ati 10.4 Spartana 1.4 4x4 1999
Ati 10.4 Spartana 1.4 4x4 1999
- Soryn
- Membru legendar
- Posts: 3367
- Joined: 13 Apr 2008, 18:38
- Location: Constanta
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Cea mai buna optimizare consta in montarea unei instalatii de gpl. Scad emisiile, scade costul de operare, ardere mai curata si creste fiabilitatea. Este un plus dublarea sistemului de alimentare.
Standard, cu sistemul de alimentare pe benzină nu prea ai ce optimizari sa ii faci pentru că mașina este submotorizată, are motorul care il are și este și decomprimat.
Fără să umbli la măruntaie rezultatele sunt cam aproape de zero. Să simți ceva trebuie montat set de 1.6 și comprimat motorul la 10:1- 11:1.
Standard, cu sistemul de alimentare pe benzină nu prea ai ce optimizari sa ii faci pentru că mașina este submotorizată, are motorul care il are și este și decomprimat.
Fără să umbli la măruntaie rezultatele sunt cam aproape de zero. Să simți ceva trebuie montat set de 1.6 și comprimat motorul la 10:1- 11:1.
-
- Membru
- Posts: 112
- Joined: 23 Nov 2019, 12:57
- Location: Bucuresti
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Asta caut acum. Un motor de 1.6 pe care sa îl montez în locul celui de 1,4.
Numai de aici încolo ma c-am depășește partea cu comprimarea.
Am citit ceva pe net dar nu prea am înțeles cum se calculează raportul astfel încât sa ajung la 10.1 -11.1
Numai de aici încolo ma c-am depășește partea cu comprimarea.
Am citit ceva pe net dar nu prea am înțeles cum se calculează raportul astfel încât sa ajung la 10.1 -11.1
BMW X1 2.5D xA 2018
Ati 10.4 Spartana 1.4 4x4 1999
Ati 10.4 Spartana 1.4 4x4 1999
- Soryn
- Membru legendar
- Posts: 3367
- Joined: 13 Apr 2008, 18:38
- Location: Constanta
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Comprimarea se realizeaza prin micsorarea camerei de ardere. Montarea de pistoane cu vârf ce se ridica in camera de ardere, sau taierea fizica din chiulasa pe inalțime. Bineînteles cu masuratori si calcule. Raportul de comprimare reprezintă diferenta volumetrică dintre volumul total al cilindrului+camera de ardere în punctul cel mai de jos al pistonului și volumul camerei de ardere propriuzise când pistonul se află la punctul superior cu supapele inchise. De aia se spune si scrie raport de comprimare 10 la 1, inseamna că volumul maxim total al cilindrului impreuna cu cea a camerei de ardere este de 10 ori mai mare decât cel din timpul in care are avea loc explozia cu pistonul ridicat.
https://www.youtube.com/watch?v=0XAGo1B_w20
https://www.youtube.com/watch?v=0XAGo1B_w20
- Soryn
- Membru legendar
- Posts: 3367
- Joined: 13 Apr 2008, 18:38
- Location: Constanta
Re: Optimizari motoare Dacia de pe ARO10
Masurarea camerei de ardere se poate face prin metoda tip seringă. Se adauga lichid masurat in ml cu seringa. Seringa are si ea un cilindru cu propriile dimensiuni, astfel că se poate determina cantitatea de lichid in centimetrii cubi, sau in ce unitate de măsură se dorește.
Se adaugă sau se ține cont și de grosimea garniturii de chiulasă presată, eventual ce mai rămâne după ridicarea pistonului la punctul mort superior.
Se adaugă sau se ține cont și de grosimea garniturii de chiulasă presată, eventual ce mai rămâne după ridicarea pistonului la punctul mort superior.