De la Gaz la Aro

Zimbrul Carpatilor - "cine n-are batrani,sa-si cumpere"

Moderators: Werner, mariusjaz

Post Reply
User avatar
colonelu
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 1069
Joined: 04 Feb 2007, 20:32
Location: Zlatna

De la Gaz la Aro

Post by colonelu » 31 Mar 2007, 22:14

            Intre cele doua razboaie mondiale Rusia sovietica a achizitionat o linie de productie sub licenta Ford, asambland sub denumirea GAZ ,automobile si autocamioane. Dupa declansarea razboiului al doilea mondial ,pe platforma autoturismului usor  Gaz ,uzina din Gorky a fabricat  un automobil utilitar 4x4, denumit GAZ 64, cu un tiraj de productie de cca. 93 de mii de vehicule.

            Mai tarziu inte anii  1956 -1972 a aparut  varianta modernizata si totodata cea mai populara Gaz 69 (foto.1), dupa statisticile CSP, fiind  produse cca. 634 de mii de autoutilitare.  Ca noutate, Gaz 69, avea un motor cu patru cilindri linie,de capacitate cilindrica medie (2112 cmc). Acest motor era un hibrid derivat din motorul Molotov de 6 cilindri, licenta Dodge  primita de sovietici ca ajutor de razboi din partea SUA.
           Statul roman, in urma tratatelor de pace postbelice intra in sfera de influenta politico-economico sovietica, si a fost fortat sa  renunte la productia de automobile Ford,  importurile in domeniul auto si nu numai, trebuiau facute exclusiv din Rusia si mai tarziu din CAER.
          O noua generatie de automobile avea sa apara  pe soselele patriei, cum ar fi  Gaz 69 si Gaz 20 "Pobeda" (foto 2) ,care a intrat in dotarea institutiilor statului . Ministerul Fortelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne si Consiliul Securitatii Statului, au optat pentru varianta de teren Gaz 69 intrucat „dusmanii „ poporului isi organizasera rezistenta armata pe crestele Carpatiilor si in trecatori unde fara masini performante tot teren nu se putea ajunge.
           Intreprinderea Metalurgica de Stat din Campulung a inceput sa produca  piese de schimb pentru aceste autovehicule si intrucat parcul national  era foarte invechit  se trece la producerea  motorului de Ford tipul A . Intr-un timp relativ scurt  numarul pieselor asimilate a crescut si astfel  dupa motoare au putut fi realizate si cutii de viteze si reductoare distribuitoare.  Acest pas a fost faza premergatoare  fabricarii primului automobil de teren romanesc care s-a materializat in toamna anului 1957.
            Asa a aparut  brand-ul  IMS ( tipul 57 - foto 3 ), botezat asa dupa abrevierea numelui uzinei producatoare (Intereprinderea Metalurgica de Stat = IMS) si a anului lansarii in productie (1957).
            Urmeaza lansarea in 1959, a M-ului 59 care e un adevarat avangardist din punct de vedere al proiectarii  si a calitatii asamblarii. In numai doi ani un nou prototip este testat  exclusiv pe timp de noapte, in aceea vreme a „razboiului receâ€
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by colonelu on 01 Apr 2007, 00:14, edited 1 time in total.
CAELUM SERENUM


User avatar
tarzy
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 2646
Joined: 03 Dec 2006, 20:06
Location: Bucuresti
Contact:

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by tarzy » 01 Apr 2007, 07:52

^:)^
^:)^
^:)^
Eu cred ca o tara care incearca sa prospere prin stabilirea de taxe mari este ca un om care, stind intr-o galeata, incearca sa se ridice tragind de miner.
(Winston Churchill)

User avatar
Werner
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 5209
Joined: 11 Dec 2006, 19:41
Location: Enzberg D
Contact:

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by Werner » 01 Apr 2007, 10:41

Cum am scris si in alte topicuri: istoria de Automobile romaneasca a fost distrusa de casarile periodoce care se faceau. Mai era si interzis detinerea de astfel de Automobile de catre persoane private. ARO era cel "mare" Automobil care avea voie sa fie in proprietate privata. Nici TV-urile nu se vindeau la persoane fizice.

User avatar
florin75
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 708
Joined: 13 Feb 2007, 12:54
Location: Bucuresti

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by florin75 » 01 Apr 2007, 10:53

Aveti foarte mare dreptate domnu' colonel, in cea mai mare parte! Desi nu mi se pare ca M-ul ar fi in vreun pericol, existand numerosi pasionati si cluburi care au grija de el. situatia cu adevarat grava este in cazul lui A24 si mai ales in cazul lui A10, care este considerat copilul paralitic al familiei, chiar si de catre posesorii de A24. Dispretul cu care e tratat A10 pe sosele este complet nemeritat, in opinia mea. Lipsa acuta de piese, "grija" guvernantilor pt mediu, legislatia, falsele legende care circula in jurul lui vor duce la disparitia aproape completa si prematura a acestui automobil din peisajul rutier, in urmatorii 5 ani. Reusit sau nu, si acest A10 face parte din istoria auto romaneasca.
Pe A10 cine il apara? Poate clubul care ia fiinta in zilele astea va pune prima caramida! Dar nu e de ajuns!
"De cand ii cunosc pe oameni iubesc animalele!" Ludwig Tiek.


User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6915
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by George » 01 Apr 2007, 23:59

dom' colonel  ^:)^  ^:)^
daca ne vei da voie,vom posta textul acesta pe saitu' ce se va construi pentru club. postarea sub semnatura autorului,bineinteles. este adevarat,trebuie facut ceva si asta cat se poate de repede. istoria auto romaneasca este in pericol de disparitie,mai mult sau mai putin voita,mai mult sau mai putin din indiferenta, dispret,necunoastere,ignoranta...si eu mai stiu ce motiv,insa,asa cum spui,nu este drept ca acele piese noi,care nu se mai fabrica,si care ar ajuta sa duca M-ul mai departe si sa salveze si mai multe din cele ce se distrug,sa se arunce la topit... dar,la fel cum spune si florin,trebuie facut ceva nu numai pentru istorie,ci si pentru prezentul care candva va deveni si asta istorie,si se vor duce si astea pe apa sambetei,daca nu se vor cauta solutii,daca nu vor fi cativa "nebuni" care sa "instige la cultura automobilistica"(parafrazand parazitii...).
intr-adevar trebuie ca acel nationalism macar,care se urmareste a fi stins in "marea familie europeana",sa ne uneasca si sa ne impulsioneze sa nu mai stam cu mana in san,sa facem ceva,fiecare ce stie,fiecare cate putin,
iar rezultatul sunt convins ca ne va uimi. asa cum nici eu nu ma gandeam,acum 3-4 luni,cand dezbateam cu tarzy infiintarea unui forum dedicat ARO,ca se vor gasi atatia oameni care iubesc automobilul romanesc,care il apreciaza asa cum e el,si cu rele si cu bune,si care vor sa ii duca mai departe numele si renumele. practic,de cand s-a lansat la apa acest forum,din perioada sarbatorilor de iarna(si a "banurilor"),s-au strans atatea idei si s-au pus bazele atator actiuni,incat pot sa cred,sa sper si sa spun ca bazele sunt solide,ca a meritat,ca acest club care se intrezareste va avea membri si activitate,ca nu toti vor sa arunce masina romaneasca la gunoi si ar trebui ca acest lucru sa ne motiveze si sa ne ambitioneze sa fim uniti,sa intreprindem actiuni comune,ca numai asa putem fi puternici,putem avea un cuvant de spus si putem spera ca vom fi ascultati. pe cat de simplist ar parea,pe atat de adevarat este: NUMAI IMPREUNA PUTEM REUSI !!
sper ca anul asta sa ne antreneze,sa ne puna sangele in miscare si creierul la contributie,sa ne cunoastem,sa ne impartasim idei si opinii si sa ne miscam mai cu talent. si sa nu vorbim degeaba...
hai sa creem o alta imagine pentru ARO,serioasa,corecta,si sa asezam acest automobil acolo unde ii e locul,si anume langa orice rover,patrol sau cruiser...ca nu e cu nimic mai prejos. poate doar ca s-a nascut unde nu trebuia,insa din dragoste si pasiune pentru masini...de aia e asa de performant si azi.
iar ARO 10 nu e deloc copilul paralitic...este doar o viziune avangardista a ceea ce azi se cheama rav4,tucson,si alte suvuri mici,de oras,care pe vremea cand s-a lansat aro 10 nici vise nu erau,macar... aro 10 doar s-a nascut inaintea timpului sau,ca sa zic asa...s-a nascut prea devreme si nu a apucat sa fie inteles. ganditi-va la lastun si la ce glume se faceau pe seama lui... si cum s-a mai inghesuit romanu' in tico...dar dupa 15 ani de abia.

gata,ca e tarziu...
hai la treaba,oameni buni!
ARO CLUB ROMANIA

User avatar
florin75
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 708
Joined: 13 Feb 2007, 12:54
Location: Bucuresti

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by florin75 » 02 Apr 2007, 11:05

Keo wrote: iar ARO 10 ...este doar o viziune avangardista a ceea ce azi se cheama rav4,tucson,si alte suvuri mici,de oras,care pe vremea cand s-a lansat aro 10 nici vise nu erau,macar...
Ca posesor de A10 chiar ma simt jignit, sa stii ...  de astfel de comparatii bineinteles!
"De cand ii cunosc pe oameni iubesc animalele!" Ludwig Tiek.

User avatar
George
Administrator
Administrator
Posts: 6915
Joined: 11 Dec 2006, 21:18
Location: Bucuresti
Contact:

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by George » 02 Apr 2007, 11:09

florin75 wrote:
Keo wrote: iar ARO 10 ...este doar o viziune avangardista a ceea ce azi se cheama rav4,tucson,si alte suvuri mici,de oras,care pe vremea cand s-a lansat aro 10 nici vise nu erau,macar...
Ca posesor de A10 chiar ma simt jignit, sa stii ...   de astfel de comparatii bineinteles!
haide bre,de ce spui asta? pana la urma,vrei sau nu,iti place sau nu,orice masina se incadreaza si ea intr-o clasa,intr-o categorie anume. adevarat ca asta nu exista cand se facea Aro10,dar nu e vorba de nicio comparatie,pana la urma.
ARO CLUB ROMANIA

SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2354
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by SERGHEI » 02 Apr 2007, 11:20

Oare aceasta masina mai exista pe udeva...Ca stiu ca de la fabrica au disparut toate ...Sau ma insel///???
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Werner
Aro Club Romania
Aro Club Romania
Posts: 5209
Joined: 11 Dec 2006, 19:41
Location: Enzberg D
Contact:

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by Werner » 02 Apr 2007, 11:37

Din cate stiu eu, a cumparat-o Primaria Campulung, atunci cand era sa fie pusa la licitatie. Astea au fost ultimele poze, le-am facut in 2004. De actunci nu a mai vazut-o nimeni.

SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2354
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by SERGHEI » 02 Apr 2007, 11:59

bubu wrote: Din cate stiu eu, a cumparat-o Primaria Campulung, atunci cand era sa fie pusa la licitatie. Astea au fost ultimele poze, le-am facut in 2004. De actunci nu a mai vazut-o nimeni.
Pai tocmai de aceea am bagat pozele si ,,intrebarea" pt ca stiu ca ai fost langa ea. ;D ;D

KEO...-tu stii ceva de masina pe unde mai este,ca treci des pe acolo..??

User avatar
florin75
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 708
Joined: 13 Feb 2007, 12:54
Location: Bucuresti

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by florin75 » 02 Apr 2007, 12:35

Keo wrote: pana la urma,vrei sau nu,iti place sau nu,orice masina se incadreaza si ea intr-o clasa,intr-o categorie anume.
Pai si care e categoria aia? Citez: "suvuri mici, de oras"! Exact ce spuneam, A10 nu e luat in serios nici macar de ceilalti posesori de Aro! :-L

Revin si spun: M-ul va fi muuulta vreme cu noi de'acum incolo, si asta pt simplul motiv ca ie cool sa ai unu'! Exista sute de masini bine restaurate si conservate. De unde mania pt M n-as putea sa spun, eu mi-aduc doar aminte ca in copilaria mea, prin anii '80, daca vroiai sa te faci de ras, le cereai parintilor sa renunte la Dacia 1300 din fata blocului, si sa cumpere un IMS, eventual cu remorca b-(.

In schimb aproape nimeni nu se preocupa de conservarea si restaurarea de A10, in service-uri esti luat la goana, piese nu se gasesc, desi masina s-a fabricat pana acum cativa ani. Deja rareori mai vazi cate un A10 pe sosele, nu mai vorbesc de exemplare bine intretinute ca cel al lui Serghei.
"De cand ii cunosc pe oameni iubesc animalele!" Ludwig Tiek.

SERGHEI
Banat
Banat
Posts: 2354
Joined: 27 Dec 2006, 15:14

Raspuns: De la Gaz la Aro

Post by SERGHEI » 02 Apr 2007, 14:23

Florin,nu trebuie sa te superi....:))  .Intotdeauna au exista si vor exista perioade in care vor fi la moda anumite modele sau tipuri de masini.De ce este M-ul mai breaz!???  ---simplu----SUNT FRUMOASE,TRAINICE  SI IAR FRUMOASE SI TRAINICE...De ceva ani incoace aceste masini au putut fi achizitionate cate 2-3 la 100 de dolari..Asa ca unii mai ,,caposi" din fire s-au apucat sa ia de colo si de dincolo fiare ,sa le puna cap la cap si sa scoata din ele masini ca noi.Pe urma  a intervenit chestia tipic ,,romaneasca" ---,,de ce vecinul sa aiba capra si eu nu??!!!.".si asa a inceput goana dupa M-uri si s-a dezvoltat o adevarata afacere de mii si mii de euro la nivel de ,,garaj de curte".Sunt M-uri in stadiu de ,,rugina''care never nu vor mai ajunge pe sosea pe care proprietarii cer mii si mii de euro.Intaotdeauna se vor gasi ,,snobi" care vor da acesti bani. (nu ma refer la ,,bijuteriile" care pe drept isi fac banii)
            Posesorii de M-uri sunt si ei clasificati pe categorii....-cei care tin masinile in vitrina si ,cei care sunt fericiti cand sunt la volanul lor pe coclauri .50% dintre posesori nu stiu cu ce se mananca si ce poate un M,restul sunt indragostiti de aceasta masina care ,se pare,nu i-a tradat in peregrinarile lor prin natura.Acestea sunt inca masini de teren adevarate,



  Aro 24x-este clasificat drept masina pietarului si a presedintelui de CAP....... (inainte a fost M-ul dar de asta nu spune nimeni nimic).Oamenii isi vindeau familia pt un aro pana in 89 ..acum au sang-yong...cu miros de tenesi chinezesti ...si se uita de sus la ARO.Masina care nu cunoaste limite daca o cunosti tu bine pe ea.

    ARO 10.x-masina de boieri pe vremuri ,acum cotata ca ,,imitatie de 4x4" de catre unii pe care mamicile lor i-au conceput (nu stim daca cu tatal natural sau cu prietenul tatalui) pe bancheta din spate a unui ,,jeep-an de firma..De ce sunt atatea lasate pe dreapta??Pt ca proprietarii erau medici,ingineri,profesori care nu cunosteau mecanica  si care au considerat ca si-au scos banii si pot pleca la groapa.Daca aceasta masina este ingrijita si respectata poti traversa muntii cu ea.Nu poti cere mult de la ea dar ofera enorm pt un motoras de 1.4 si tehnologie de 30 de ani...

De ce fug ,,mecanicii"?  Pt ca majoritatea sunt schimbatori de piese si jepcari,iar de la un posesorul  de aro nu poti sa ceri 500-600 euro pt ca iti da cu masina in cap.Este sub demnitatea unui ,,mecanic" sa umble la un aro.
 

Poate ,si nu poate,SIGUR cu acest club promovarea si atragerea iubitorilor de natura si auto romanesti 100%  catre gama ARO va avea ca rezultat ridicarea in citiva ani  a auto ARO24x si ARO 10.x la aceleasi cote la care se afla M-ul acum.Totul depinde de noi,de felul in care il ajutam pe un coleg posesor de aro,de piesele scoase din beci si oferite celor care au nevoie la preturi de bun simt.Nu lasati masinile sa rugineasca doar pe principiul ca ,,odata voi avea nevoie de ceva de la ea" ------ori demontati si conservati ori vindeti-le cuiva care  sa le dea viata.

User avatar
ydaniel
Membru legendar
Membru legendar
Posts: 4571
Joined: 13 Jun 2007, 11:46
Location: bucuresti
Contact:

Re: De la Gaz la Aro

Post by ydaniel » 14 Jun 2007, 10:58

trist.dar fabrica mai exista fizic?sau a fost demolata/dezansamblata?
cand esti bun nu-si amintesc,
cand esti rau nu te uita

User avatar
georgenis
Membru de elita
Membru de elita
Posts: 797
Joined: 28 Mar 2007, 14:04
Contact:

Re: De la Gaz la Aro

Post by georgenis » 14 Jun 2007, 23:34

Halele mai exista si au fost vandute la licitatie. TOate utilajele "pretioase" au fost carate in Brazilia de perez sau vandute(nu merita majuscula). Ce a ramas a ajuns la fier vechi. Nu cred ca mai putem sa spunem "fabrica"...

User avatar
hudemas
Junior
Junior
Posts: 74
Joined: 21 Sep 2007, 22:15
Location: romania

Re: De la Gaz la Aro

Post by hudemas » 10 Oct 2007, 17:40

am ajuns si eu pe le Canpulung si vreau sa va spun ca trezeste sentimente ciudate cand vezi ca ceva ce inainte era plin de viata e in paragina.Oricum bravo lor,celor din oras ca acolo e patria Aro ...nu am vaz atatea la un loc niciodatamajoritatea camionete,care mai de care mai noua mai intretinuta .....la mine in Iasi sant cam pe cale de disparitie


Post Reply