Aro DESANT

Despre modelele construite,variante,motorizari,locuri in care s-au construit

Moderators: Werner, mariusjaz

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro 10 desant

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 21:13

NNnicusor wrote:
24 Nov 2019, 19:40
........


Din câte ştiu denumirea corectă era DAC 8.135 FA şi DAC 10.215 FA, Roman 8.135 respectiv Roman 10.215 fiind indicativele altor modele. Nu ştiu dacă se pot numi "semimilitare" acestea fiind construite special pentru uz militar.
Daca Buletinul Tehnica Militara i-a spus semimilitar , asa i-am spus si eu . Daca un ofiter inginer din arma auto si oficiosul de tehnica militara al MApN spun aceasta , le acord incredere .
viewtopic.php?f=2&t=5172&start=165#p96394
download/file.php?id=40383&mode=view
Cum spui tu , au fost construite special pentru uz militar , schimband cabina si modificand camionul civil .Da , stiu ca scria pe ele DAC 8135 si DAC 10 215 , si asa le si spuneau in armata ,dar hai sa cautam pe Okazii manualul si vedem cum ii spune oficial si atunci evitam discutii in contradictoriu , care nu duc la nimic bun .Saptamana aceasta am sa caut manualul , chiar l-am vazut mai demult intr-un anticariat on - line .
Cu ștatul uite ca am luat teapa .Adica am spus si eu ce mi-au spus .
Si imi amintesc de la catanie ca aveam pistol-mitraliera cu pat rabatabil , in opis la rastel era trecut ca pistol mitraliera model 1963 cu pat rabatabil , cand el de fapt se numea model 1965 , dar comandantii mei nu stiau , stiau doar ce li s-a spus si lor in scoala militara , fara sa fi vazut vreun document oficial sau plansa de cunoastere .

Trivia : ne puneau sa invatam mecanic caracteristicile : arma cu incarcator gol , 3,650 kg cu pat din lemn stratificat si 3,600 kg cu pat din lemn masiv .
In tot regimentul aveam numai arme cu pat rabatabil .
Daca ma gandesc bine , seamana cu Aventurile bravului soldat Svejk .

In fotografiile pe care le-am pus , cu incarcarea in avion , elicopter nu am afirmat ca ar fi parasutabile . Nici nu sunt . Doar de desant . Aerian , asta nu am spus intr-adevar . Aerotransportabile adica . Mi-4 , Mi-8 , aveau usile mari in spate , si aveau si rampe tip jgheab , in dotarea standard , pentru imbarcarea unui autoturism de teren sau tun antitanc ( la noi cal. 57 mm ) . Cu AN-26 lucrurile sunt clare , are rampa mobila mecanizata , am si foto in care se imbarca tun antitanc de 85 mm SD-44 , pentru transport aerian .
SD-44.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro 10 desant

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 21:18

costy84 wrote:
25 Nov 2019, 10:14
NNnicusor wrote:
24 Nov 2019, 19:40
2º ARO Crosslander CL 244 ( nu stiu de ce i-au pus nume asa cand el este de fapt un 241 )
Denumirea corectă era Cross Lander CL 244 nu ARO Cross Lander CL 244, a rămas cu acest nume deoarece maşina era "concepută"
Multumim pentru imagini , nu le mai vazusem .

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro desant

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 21:24

costy84 wrote:
25 Nov 2019, 10:33
Oricum, destul de ciudat modul de aşezare.
In vremurile acelea , conform regulamentelor militare, era interzis sa te intorci cu spatele la comandant , chiar si cand ieseai din birou , nu numai la parada .Ciudat , dar daca asa scria in regulament ....

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5206
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Aro DESANT

Post by costy84 » 25 Nov 2019, 21:35

flo wrote:
25 Nov 2019, 21:06
Cum de ai inteles ca ar fi fost vorba de parasutare?
Păi în primul rând de la asta a plecat topicul, de la un Aro 10 modificat de armată pentru a putea fi paraşutat, în al doilea rând de la definiţia cuvântului din DEX (https://dexonline.ro/intrare/desant/93455)" desánt smn [At: DN3 / Pl: ~uri și ~nți / E: eg descent, fr descente] Trupe transportate pe calea aerului, pe mare sau pe tancuri și lansate în spatele frontului inamic în vederea îndeplinirii unor misiuni de luptă în folosul trupelor de uscat."
(https://ro.wiktionary.org/wiki/desant)"trupe parașutate sau debarcate în spatele frontului inamic în vederea îndeplinirii unor misiuni de luptă.
trupe de infanterie transportate, în timpul luptei, pe tancuri"


costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5206
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Aro DESANT

Post by costy84 » 25 Nov 2019, 21:56

Eu în locul dumneavoastră nu m-aş baza aşa tare pe informaţiile publicate de ofiţeri mai ales în publicaţii militare şi credeţi-mă că ştiu bine ce vorbesc.
Pentru a nu mai căuta uitaţi cum le denumeau constructorul, nu un ofiţer.
https://www.facebook.com/pg/Autocamioan ... 3335417017

P.S: Dacă DAC 444 şi 665 erau "semimilitare" mă întreb cum ar fi trebuit să arate unul "militar"?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro DESANT

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 22:14

Mda , ca si in banc , si tu , si tu aveti dreptate .
download/file.php?id=40383&mode=view
In tabel , totusi DAC 665T si DAC 444T sunt socotite camioane militare , puse pentru comparatie cu variantele semimilitare , spre a exemplifica economiile realizate .

" Eu în locul dumneavoastră nu m-aş baza aşa tare .... "
Costy , pe forum , in limitele unui comportament civilizat , suntem egali .
Nicusor , te rog .

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro DESANT

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 22:27

Si daca tot am inceput cu parasutarile , cateva imagini de negasit astazi :

1º Sistem de container parasutabil modular CMP , 200 - 800 daN , 1-3 parasute , 1-4 platforme modulare , cu chingile si plasele aferente
DROPPABLE MULTIFUNCTIONAL CONTAINER - CMP.jpg
DROPPABLE MULTIFUNCTIONAL CONTAINER - CMP foto 2.jpg
2º Container parasutabil pentru materiale CPMU , 150 daN
CONTAINER FOR MATERIALS LANDING - CPMU.gif
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5206
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Aro DESANT

Post by costy84 » 25 Nov 2019, 22:33

Mea culpa la faza cu 444 şi 665 citind ataşările am sărit dintr-o parte în alta şi am pierdut firul.
Deasemenea şi partea cu "semimilitar" probabil era limbajul vremii, citind cu atenţie descrierea de acolo este ceea ce astăzi se numeşte " militarizat.

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro DESANT

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 22:33

3º Sistem de parasutare cu platforma cu amortizare pentru racheta AT Fagot
PARACHUTES SYSTEM WITH DAMPER PLATFORM FOR ANTITANK ROCKET LAUNCHER AT-FAGOT.jpg
4º Sistem de parasutare cu platforma cu amortizare pentru racheta AA A-94 sau similare
PARACHUTES SYSTEM WITH DAMPER PLATFORM FOR ANTI-AIRCRAFT ROCKET LAUNCHER AA STRELA 2M.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro DESANT

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 22:41

Si inca ceva : am un respect deosebit pentru corpul tehnic militar al armatei romane . Ingineri militari , maistri militari . Lor le datoram multe din produsele de tehnica militara . In domeniul auto , spre exemplu , daca nu existau ei , camionul militar standard al armatei romane era Roman ( DAC ) 12135 FA , si nu DAC 665 T .

In alta ordine de idei , daca prezinta interes tehnica de parasutare , mai pun ce mai am cand mai am timp , daca tot am inceput topicul .

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5206
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Aro DESANT

Post by costy84 » 25 Nov 2019, 22:48

Totuşi cred că faceţi o confuzie, DAC 444/665 a apărut cu ceva timp înaintea DAC 8.135/10.215 F/FA, DAC 10.215/16.215/FA a fost şi este încă camionul standard al armatei acesta fiind un camion militar sau mai corect spus militarizat destinat logisticii, practic ăsta a fost şi va mai fi ani buni calul de bătaie al armatei. Dacă aţi fi printre ei v-ar dispărea repede respectul. ;)

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro DESANT

Post by NNnicusor » 25 Nov 2019, 23:45

Ma refeream strict la R 12 135 FA .
Am scris Roman ( DAC ) 12 135 FA intrucat am vazut prototipuri si cu sigla DAC Romania .
Image
Image

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5206
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Aro DESANT

Post by costy84 » 25 Nov 2019, 23:55

Fără supărare dar acestea au fost altă mâncare de peşte, din câte ştiu au fost foarte puţine şi cel mai probabil foarte ineficiente, dacă DAC 8.135 FA abia se târa cu două punţi motrice ăsta bănuiesc că mergea împins de vând cu 3 punţi motoare, nu mai comentez nimic de sarcina utilă de 12T.

NNnicusor
Membru Devotat
Membru Devotat
Posts: 350
Joined: 07 Mar 2010, 18:30
Location: Spania
Contact:

Re: Aro DESANT

Post by NNnicusor » 26 Nov 2019, 00:04

Da ,asta a oferit Roman , a fost o serie zero ( au fost postate aici mai multe foto ) , nu au fost omologate , slaba capacitate de trecere .Si poate sufixul era DFA ,sau DFAK , sau nu era niciunul ,citez din memorie din Autovehiculele in armata romana , gen.ing. Nicolae Spiroiu . Eu sunt in Spania , cartea e in Romania .
In locul lor a fost proiectat DAC 665 T .

costy84
Moderator
Moderator
Posts: 5206
Joined: 04 Feb 2011, 19:23
Location: Mangalia

Re: Aro DESANT

Post by costy84 » 26 Nov 2019, 00:18

Acum nu vreau să fiu răutăcios, ba vreau, mă întreb în proiectarea DAC-urilor militare cât s-a preluat de pe aceste camioane, în special la partea de transmisie, principala lor bubă fiind motorizarea. Proiectarea DAC-urilor militare a fost făcută de ICPAT Brasov (INAR Braşov după ´90) nefiind un merit al militarilor, aceştia puteau în cel mai bun caz să traseze nişte specificaţii tehnice.


Post Reply